וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בארה"ב מודאגים שחיסון הקורונה עלול לגרום לבעיות לב בילדים

עודכן לאחרונה: 18.7.2021 / 14:11

חיסוני הקורונה לילדים מעוררים כבר עכשיו הרבה רגשות, ובעוד כשבועיים כשיחלו לחסן בישראל, צפוי פה דיון יצרי במיוחד. דוח חדש של ה-CDC מוסיף לחוסר הוודאות והחשש מחיסון ילדים נגד קורונה. זה מה שהוא אומר

בווידאו: חיסון תלמידי י"א וי"ב/צילום: רויטרס

אם הכל ילך כמתוכנן, בעוד כשבועיים יחלו בישראל לחסן ילדים מגילאי 12 עד 15. בניגוד לחיסוני המבוגרים שזכו לתמיכה די גורפת של רופאים ושל אזרחים, חיסוני הילדים צפויים לעורר התנגדות גדולה יותר. למדורה הבוערת ממילא הזו מתווסף כעת דוח של קבוצה מייעצת מהמרכז האמריקני לבקרת מחלות ומניעתן (CDC) שחשף כי כמה מתבגרים ומבוגרים צעירים שקיבלו חיסונים ל-Covid-19, חוו דלקת בשריר הלב, והומלץ על מחקר נוסף לגבי המצב הנדיר.

הוועדה המייעצת של ה-CDC בנושאי חיסון אמרה כי בדקה דיווחים לפיהם כמה מקבלי חיסונים צעירים, בעיקר מתבגרים גברים ומבוגרים צעירים סבלו מדלקת בשריר הלב. ב-CDC אמרו כי המצב בדרך כלל נעלם ללא סיבוכים ויכול להיגרם על ידי מגוון נגיפים.

ולמרות הצהרה המדאיגה, מערכות הניטור של ה-CDC לא מצאו יותר מקרים של דלקתיות בלב בצעירים ממה שניתן היה לצפות באוכלוסייה, אך חברי הוועדה לחיסונים סברו כי יש ליידע את ספקי שירותי הבריאות על תופעת הלוואי האפשרית, כך לפי ההצהרה.

ד"ר עמש אדאלג'ה, חוקר בכיר במרכז לביטחון בריאות בג'ונס הופקינס, אמר לאתר הגרדיאן הבריטי כי ידוע שחיסונים עלולים לגרום לדלקת בשריר הלב, וחשוב יהיה לפקח אם המצב נקשר באופן סיבתי לחיסון. הוא הוסיף כי חשוב לבחון את יחס הסיכון-תועלת. "חיסונים יועילו באופן חד משמעי הרבה יותר מהסיכון הנמוך מאוד, אם יקבע באופן סופי", אמר.

בנוסף, חשוב להבהיר כי כיום רופאים מאמינים שהנגיף עצמו יכול להדביק ישירות את שריר הלב של אנשים שחלו בקורונה, ועלול לגרום לבעיות אחרות המובילות לפגיעה נרחבת בלב.

מתחם חיסונים של קופת חולים כללית, פתח תקווה, 15 בפברואר 2021. ראובן קסטרו
הגיע תורם. נערה מתחסנת/ראובן קסטרו

לפי ה-CDC, הופעת הדלקתיות בשריר הלב התרחשה בדרך כלל תוך ארבעה ימים לאחר קבלת חיסוני ה- mRNA. לא צוין אילו חיסונים אילו היו. ארה"ב נתנה אישור חירום לשני חיסוני קורונה מסוג mRNA - של מודרנה ושל פייזר.

משרד הבריאות בישראל הודיע כבר באפריל כי הוא בוחן מספר קטן של מקרים של דלקת לב בקרב אנשים שקיבלו את החיסון של פייזר, אם כי טרם הוסקו מסקנות. מרבית המקרים בישראל דווחו בקרב אנשים עד גיל 30. בסוף אפריל, לאחר הידיעה על החקירה הישראלית, אמרו ב-CDC, כי הם אינם רואים קשר בין הדברים.

בפייזר אמרו אז כי לא צפו בשיעור גבוה יותר של דלקות בשריר הלב מאשר בדרך כלל באוכלוסייה הכללית וכי לא נוצר קשר סיבתי לחיסון. לפני חודשיים הרחיבו בישראל את האישור לחיסון Covid-19 של פייזר לילדים בגילאי 16 עד 18, שחוסנו אף הם.

האם לחסן ילדים?

על פי הערכות, כמחצית מהילדים שנדבקים בנגיף הקורונה עוברים את ה"מחלה" ללא תסמינים, וחלקם אפילו לא מודעים לכך שנדבקו. פרופ' ג'וני גרשוני וד"ר מאיה אדר, מהפקולטה למדעי החיים אוניברסיטת תל אביב, אמרו לוואלה! בריאות, כי יתר הילדים שנדבקים בקורונה, אלה שכן מראים תסמינים, בדרך כלל עוברים מחלה קלה ומחלימים תוך ימים עד כמה שבועות וחוזרים לאיתנם. עם זאת, גם מחלימים ממחלה קלה עד בינונית סובלים מעייפות, כאבים בחזה ופגיעה בתפקוד גם בחלוף שנה מהמחלה עצמה. כך שגם עבור ילדים, ההחלמה לא תמיד קלה.

יתר על כן, יש ילדים שעוברים מחלה קשה - עד 2 אחוזים מהילדים המאובחנים ב-COVID 19 בארה"ב הם מקרים קשים שמחייבים באשפוז וטיפול נמרץ. בארץ, עד כה, 118 ילדים פיתחו מחלה קשה, ו-10 אחוזים מהם מתו ממנה. גם למחלימים ביניהם עוד צפויה דרך ארוכה עד שיוכלו לחזור לשגרה. את כל הסיכונים האלה יש לזכור ולקחת בחשבון כאשר מתלבטים את לחסן ילדים נגד קורונה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully