וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יותר מ-2.5 מיליון ילדים חלו בקורונה. למה לא מחסנים אותם?

5.2.2021 / 7:31

בגל הנוכחי של מגיפת הקורונה נראה כי גם ילדים צעירים לא חסינים מפני הנגיף. האם בקרוב יתחילו לחסן גם אותם? במה זה תלוי? והאם פתיחת מערכת החינוך לפני שהילדים מחוסנים תחזיר אותנו אחורה?

נתניהו: יש לחסן 90% מגילאי 50 ומעלה בתוך שבועיים/צילום: לע"מ, עריכה: אסף דרורי

בחודשים האחרונים לצד העלייה בשיעורי התחלואה בנגיף הקורונה, ישנה גם עלייה בתחלואת ילדים ותינוקות בנגיף. נתונים שדווחו השבוע מראים כי בישראל חלה עלייה משמעותית במספר התינוקות עד גיל שנתיים שמאומתים לנגיף הקורונה, וכי בחודש ינואר 2021 המספר קפץ דרמטית ביותר מ-4,000 מקרים ועלה מעל 5,700 מקרים מאומתים. נכון לסוף ינואר, דווחו בעולם כמעט 2.68 מיליון ילדים שנדבקו בנגיף. האם יש צפי לחיסון הילדים? ומה התפקיד אותו הם ממלאים במגיפה?

האם החלו ניסויים בחיסוני קורונה לילדים?

כעת כאשר חיסוני כנגד נגיף הקורונה הוכחו כבטוחים ויעילים במבוגרים, פייזר ומודרנה, שתי החברות הראשונות שקיבלו את אישור ה-FDA, החלו בניסויים בארה"ב לילדים מגיל 12. אם הניסויים יוכתרו בהצלחה, החיסונים ייבדקו באופן מדורג בקרב ילדים צעירים יותר ויותר. מדובר באסטרטגיה דומה לזו שבה נעשה שימוש גם בחיסוני עבר שבה גיל השימוש הלך וירד ככל שהצטבר די מידע באשר לבטיחות וליעילות.

בשלב זה הודיעה חברת פייזר כי היא מבצעת ניסוי מלא של החיסון בלמעלה מ-2,200 משתתפים בגילאי 12 עד 15 שנים. במקביל, אושר החיסון של פייזר על ידי ה-FDA לשימוש בבני 16 ומעלה, וגם בישראל התחילו לחסן בני נוער מגיל זה. באשר לקבוצת הגיל שבין 0 ל-15, ההערכות הן שעד סוף שנת 2021 תיבדק היעילות של החיסונים גם בקבוצות גיל אלה ואם יימצאו יעילים ובטוחים גם הם יוכלו להתחסן.

האם נהיה חייבים לחסן ילדים כדי לסיים את משבר הקורונה?

כאשר דנים בנושא של חיסון ילדים כנגד קורונה, כדאי להזכיר שילדים כקבוצה אינם פגיעים במיוחד לפתח תחלואה קשה כתוצאה מנגיף הקורונה, ורבים מהזיהומים בילדים מוגדרים קלים וחלקם אף ללא תסמינים כלל . יחד עם זאת, ככל שהמגיפה התפשטה והלכה, הופיעו דיווחים על תופעות נדירות כדוגמת תסמונת דלקתית רב מערכתית וגם מקרים של מחלה קשה ותמותה כתוצאה ישירה מזיהום בנגיף קורונה. יחד עם זאת, למרות הסיכון הנמוך יחסית לתחלואה קשה בהשוואה למבוגרים, נראה כי לילדים ולצעירים יש תפקיד חשוב בהפצת המגיפה וביצירת חסינות עדר.

ילדה במהלך בדיקת קורונה ביוסטון, טקסס, ארה"ב. רויטרס
רוב הילדים עוברים את זה בקלות. ילדה במהלך בדיקת קורונה/רויטרס

גם כאשר בוחנים חיסוני ילדות אחרים כיום, רואים שחיסון לילדים אינו נוגע רק ליתרונות הישירים והמיידים עבורם, אלא נועד גם להגן על ילדים מפני מחלות שעשויות להיות מסוכנות יותר עבורם כמבוגרים - כמו למשל חצבת, חזרת ואבעבועות רוח. בנוסף, חיסון של ילדים, מונע את התפשטות המחלות והדבקה של ילדים ומבוגרים, ובכך תורם ליצירת מה שמכונה "חסינות עדר".

האם לא מסוכן לחסן ילדים בחיסון חדש כל כך?

החשש מפני מתן חיסון חדש לילדים מובן, בייחוד מאחר ומנגנון זה לא נבדק עדיין בילדים. יחד עם זאת, הוא גם לא נבדק בעבר במבוגרים, וכבר כעת נראה כי מדובר בחיסון בטוח ויעיל. נוסף על כך, חיסונים שנמצאו יעילים בקרב מבוגרים בעבר, נמצאו בדרך כלל גם בטוחים ויעילים בילדים.

יחד עם זאת, ההשפעות והיעילות של החיסונים יצטרכו להיבדק בקבוצות הגיל השונות משום שיעילות התגובה החיסונית מושפעת רבות מהגיל ומבשלות מערכת החיסון בילדים צעירים מאוד. כך למשל, החיסון נגד חצבת, לא ניתן לתינוקות לפני גיל שנה משום שנמצא פחות יעיל בקבוצת גיל זו מבחינת יכולתו לגרום לתגובה חיסונית אפקטיבית.

האם זה מסוכן לפתוח את מערכת החינוך לפני שהילדים מחוסנים?

פתיחה מחודשת של מערכת החינוך לאחר שמרבית המבוגרים מחוסנים בעוד שהילדים עדיין פגיעים, תוביל לתהליך רחב של הדבקה של ילדים. אותם ילדים יוכלו להעביר את הנגיף הביתה ולהדביק מבוגרים שאינם מחוסנים או את מי שלא פיתח תגובה חיסונית מספקת לחיסון או שירדה עם הזמן. הדבר נכון במיוחד לאור העובדה שבלב זה לא ידוע באופן מדוייק מה יהיה משך ההגנה שאותה מספק החיסון והיא אף עשויה להשתנות מעט בין בני אדם שונים כתלות בגילם ובתפקוד מערכת החיסון שלהם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully