וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גברים שחלו בקורונה עלולים לסבול מפגיעה בפוריות

הידבקות ב-Covid-19 עלולה לגרום לדלקת חריפה באשכים ולירידה בפוריות, במיוחד אצל גברים שחלו באופן קשה. האם אנו צפויים לראות פגיעה בפוריות של כמה דורות של גברים מעכשיו?

רופא מחזיק מיכל עם דגימת זרע. ShutterStock
פגיעה דרסטית. רופא מחזיק מיכל זרע/ShutterStock

"היום שאחרי הקורונה" הוא מה שכמעט כל אחד על פני כדור הארץ מייחל לו בימים אלה, אבל רובנו כבר מתחילים להבין שהמגיפה הזאת לא תיעלם כמו שהיא הגיעה אלינו - בבת אחת. גם כשאיום המגיפה יחלוף, הוא ישאיר מאחוריו לא מעט התמודדויות בריאותיות, כלכליות ונפשיות. אחת מהן, ששייכת לקטגוריה הראשונה - הבריאות, עלולה להשפיע לרעה על פוריותם של גברים.

סקירה מדעית חדשה שמתפרסמת בימים אלה בכתב העת Reproduction, קובעת שהידבקות ב-Covid-19 עלולה לפגוע בצורה דרסטית בפוריות הגבר, עקב דלקתיות שגורמת לנזק באשכים. הסקירה כוללת מגוון רחב של מחקרים בנוגע להשפעות של covid-19 על מערכת הרבייה שהתפרסמו לאחרונה והיא מעלה גם השערות לגבי המנגנונים שעשויים להסביר את הפגיעה של נגיף הקורונה בפוריות. מספר מחקרים מהשנה האחרונה הצביעו על קשר בין הידבקות בנגיף ובין פגיעה בפוריות של גברים ונשים כאחד, אולם הסיבות לכך טרם פוענחו.

התיאוריות שהועלו בשלבים המוקדמים של המחקר דיברו על יכולת של נגיף SARS-CoV-2 לחדור למערכת הרבייה הגברית, בדומה לאופן פעולתו של נגיף החזרת. ישנם נגיפים מסויימים שתוקפים את האשכים בימים שלאחר הזיהום הראשוני וגורמים להרס הרקמות התומכות ולירידה בתפוקת הזרע.

רופא מחזיק מיכל עם דגימת זרע. ShutterStock
הנגיף לא מגיע בעצמו לאשכים, אך יוצר שם דלקת חריפה שפוגעת ברקמות ובייצור הזרע. דגימת זרע/ShutterStock

אולם, לדברי מחברי הסקירה העדכנית, לא סביר שהמנגנון הזה מתקיים במקרה של נגיף הקורונה - הן המחקרים העדכניים שנערכו על נגיף SARS-CoV-2 והן מחקרים שבוצעו בעבר על קרוב משפחתו SARS-CoV-1 שחולל את מגיפת הסארס בתחילת המילניום, העלו שהנגיף לא נמצא בדרך כלל באשכים (פרט למקרים מעטים של חולים עם עומס נגיפי גבוה במיוחד). ואגב, בשל אותן ראיות בעיקר, נקבע גם שמגע מיני אינו אחת מדרכי ההפצה העיקריות של הנגיף.

ירידה מובהקת בייצור הזרע

עם זאת, המחקרים הללו כן מראים שהידבקות בנגיף יכולה לגרום בסבירות גבוהה לדלקתיות חריפה באשכים, שמכונה גם: אורכיטיס. משום שבמחקרים לא נמצאה נוכחות של הנגיף עצמו באשכים, אך כן תוארה ירידה מבוהקת בפוריות של דברים, החוקרים מעריכים שישנה סבירות גבוהה שהפגיעה בפוריות היא תוצאה של אותה דלקתיות, ולא נזק ישיר של הנגיף.

לא כל מי שיחלה בקורונה יסבול מדלקת באשכים או מפגיעה בפוריות, אולם נראה שזו תוצאה נפוצה יחסית בקרב מי שחלו בצורה קשה. בשניים מהמחקרים שנכללו בסקירה נמצאו עדויות לאורכיטיס באשכיהם של 90% ו-52% בחולים שמתו כתוצאה מ-Covid-19 קשה וגופותיהם עברו נתיחה לאחר המוות. עם זאת, במחקר אחר, שאף הוא נכלל בסקירה, עדויות לאורכיטיס נמצאו רק ב-20% מהגופות שנותחו.

נוסעים ברכבת התחתית עוטים מסיכות פה ואף ומביטים בטלפונים הסלולריים שלהם. ShutterStock
ייתכן שמגיפת הקורונה תשפיע על פוריותם של כמה דורות של גברים. נוסעים ברכבת התחתית עוטים מסיכות/ShutterStock

ישנן עוד סיבות שיכולות להסביר את הפגיעה בפוריות בעקבות תחלואה ב-Covid-19 - למשל, סיבות שקשורות בשיבושים בפרגמנטציה של הדנ"א של הזרע או הפרעות לתקשורת ההורמונלית של המוח עם בלוטות המין - אולם, בשלב זה מדובר בתיאוריות שכדי לבסס אותן דרוש עוד מחקר.

הפועל היוצא המיידי ביותר של הסקירה המדעית הנוכחית היא הארת זרקור על ההשלכות ארוכות הטווח של Covid-19 על חולים ומחלימים והקריאה להמשיך ולחקור את הנושא של הפגיעה בפוריות עד שהמדע יצליח להגיע לעובי הקורה של הגורמים לה. משום שייתכן שאנו עומדים לראות את השלכות המגיפה הזאת על פוריותם של גברים לאורך כמה דורות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully