וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המוטציה הבריטית ממשיכה להשתנות וזה מדאיג מאוד

שינוי קטן במוטציה הבריטית המאיימת יכול לשנות את כל יחסי הכוחות של החיסונים מול הנגיף וחוקרים מודאגים. מה זה אומר ומה הסכנות האפשריות שעומדות בפנינו?

נתניהו: יש לחסן 90% מגילאי 50 ומעלה בתוך שבועיים/צילום: לע"מ, עריכה: אסף דרורי

כאילו שחסרות לנו צרות, כעת מתברר כי הגרסה הבריטית של נגיף הקורונה עברה מוטציה נוספת. באופן מפתיע, המוטציה הנוספת - המכונה E484K - זהה לזו שנמצאה בגרסאות הברזילאיות והדרום אפריקניות של SARS-CoV-2, אך נראה שהיא נוצרה בנפרד בבריטניה.

דוח שפורסם השבוע על ידי בריאות הציבור באנגליה (PHE) ציין כי המוטציה E484K של חלבון הספייק, שנמצאה בגרסאות הברזילאיות והדרום אפריקניות, זוהתה לפחות ב-11 דגימות שרוצפו בבריטניה וכי "מידע ראשוני מצביע על יותר מאירוע הדבקה אחד". במילים אחרות, נראה כי המוטציה החדשה נוצרה בנפרד על גרסת המוטציה הקיימת של הנגיף בבריטניה.

מוטציות הן חלק טבעי ממעגל החיים של הנגיף, ובמהלך המגפה היו אלפי גרסאות SARS-CoV-2 שעברו מוטציות עדינות, שרובן חסרות השפעה או לא מזיקות. עם זאת, הגרסה הבריטית בעייתית מכיוון שהיא כוללת מוטציה בולטת - המכונה המוטציה N501Y - על חלבון הספייק שלה, החלק של הנגיף המשמש לכניסה לתאי מארח ולאתר היעד של מרבית החיסונים. הגרסאות הברזילאיות והדרום אפריקניות נושאות את המוטציה N501Y יחד עם E484K על חלבון הספייק. כעת נראה שמספר קטן מהווריאציות בבריטניה קלט גם את המוטציה E484K.

המוטציה של המוטציה

המוטציה E484K זוהתה כעת בחלק קטן של נגיפים הנושאים הבדלי רצף המגדירים את הגרסה הבריטית. "זה מצביע על כך שהגרסה הבריטית רוכשת כעת באופן עצמאי את השינוי ב-E484K", הסביר ד"ר ג'ונתן סטוי, מהמעבדה לאינטראקציות בין רטרו-וירוס במכון פרנסיס קריק.

נגיף הקורונה. KAUST; Ivan Viola, Giphy
הנגיף ממשיך להתפתח. גיף של נגיף הקורונה/Giphy, KAUST; Ivan Viola

הדבר מדאיג במיוחד מכיוון ש-E484K נחשבת כמוטציה העיקרית המשפיעה על יעילות החיסון. כך למשל, ניסוי שנערך לאחרונה על החיסון של חברת Novavax מצא כי הוא יעיל ב-85.6 אחוזים מול הגרסה הבריטית, אך מול הגרסה הדרום-אפריקנית המתפשטת במהירות יעילותו עומדת על כ-60 אחוזים בלבד.

זה אולי נשמע מפתיע שהמוטציה הופיעה בנפרד גם בגרסה הבריטית, אך החוקרים אומרים שזה לא לגמרי בלתי צפוי. "המוטציה עשויה להיווצר בגלל רקומבינציה עם אחד הנגיפים המשתנים מדרום אפריקה / ברזיל, שאולי הדביקו את אותו תא - כפי שאנו רואים בנגיפי שפעת שונים - אך הדבר נדיר יותר בנגיפים", הגיב ד"ר ג'וליאן טאנג, וירולוג קליני באוניברסיטת לסטר בבריטניה."אז זה עשוי להיווצר יותר על ידי ברירה/ התפתחות טבעית/ מקבילה בקרב האוכלוסייה האנושית כאשר הנגיף מסתגל למארח החדש הזה - נגיפים יכולים להתפתח רק באמצעות שכפול מתמשך".

מוקדם לומר כיצד השפעה זו תשפיע על ההתפרצות הרחבה יותר או אפילו על תגובת בריטניה להתפרצותה. עם זאת, התצפית מתבססת על הראיות ההולכות וגדלות שלמרות הצעדים המחמירים ביותר לעיכוב או למניעת התפשטות, הנגיף עובר התפתחות ברחבי העולם ומביא למספר קורבנות גדול.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully