וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם המוטציה הבריטית באמת קטלנית יותר?

בסוף השבוע פורסמו בבריטניה אזהרות לפיהן מצטברות הראיות שהמוטציה הבריטית של נגיף הקורונה קטלנית יותר מהנגיף המקורי. בוריס ג'ונסון: "יש עדויות שהגרסה החדשה קשורה בתמותה גבוהה יותר"

בווידאו: מבצע החיסון נגד קורונה בישראל/צילום: רויטרס

בנובמבר התחיל לזרום מידע על מוטציה של נגיף הקורונה שהגיעה מדרום מזרח בריטניה, וכמה חודשים אחרי אנחנו כבר מבינים שמדובר בווריאנט שהוא גיים צ'יינג'ר, גם ביחס למבצע החיסונים שמתקיים ביתר שאת בארץ ובעולם.

דוח בבריטניה שפורסם בסוף השבוע קובע כי קיימת "אפשרות ריאלית" שלעלייה בתמותה בגל הנוכחי אחראי הווריאנט הבריטי. למרות שהנתונים אינם חותכים, אמר ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון "ישנן עדויות לכך שהגרסה החדשה ... עשויה להיות קשורה לדרגת תמותה גבוהה יותר".

ואכן, גם במרכז האמריקני לבקרת מחלות ומניעתן (CDC) רואים שגרסה חדשה זו, שהוכח כי היא מתפשטת במהירות מוגברת, עשויה להפוך לגרסה הנפוצה ביותר בארצות הברית עד חודש מרץ. ההערכה היא כי גם בישראל מוטציה זו תשלוט כבר בשבועות הקרובים.

לדברי ד"ר אלה סקלן, וירולוגית מהמחלקה לאמונולוגיה ומיקרובויולוגיה באוניברסיטת תל אביב, כרגע ידועים שלושה וריאנטים: הווריאנט ה"בריטי" שמכיל כשמונה מוטציות בחלבון הספייק - הווריאנט הזה זוהה כבר בכ-61 מדינות ברחבי העולם; הווריאנט ה"דרום אפריקני" שמכיל תשע מוטציות בחלבון הספייק ונפוץ כבר ב-24 מדינות; והווריאנט ה"ברזילאי", שלו עשר מוטציות בחלבון הדוקרן ודווח על המצאו כרגע עדיין רק בשש מדינות בעולם. הווריאנט הבריטי הוא היחיד שלגביו מתחזקות ההנחות כי הוא מדבק יותר. לגבי השאר טרם יש מידע ודאי.

הווריאנטים השונים שזוהו מכילים מוטציות בחומר הגנטי של הנגיף שגורמות לשינויי בחלבונים שהנגיף מייצר. כרגע רוב העניין מתמקד במוטציות בחלבון הספייק של הנגיף. החלבון הנמצא על המעטפת של הנגיף. חלבון זה נקשר לקולטנים על גבי התאים שלנו ומאפשר את הדבקתם. זהו גם החלבון העיקרי שמזוהה על ידי מערכת החיסון שלנו כי הוא נמצא על גבי המעטפת של הנגיף והוא גם החלבון שנוצר בעקבות החיסון. החשש כי שינויים בחלבון הזה ישפיעו על פעילותו ויגבירו את יכולת ההדבקה של הנגיף או לחילופין יסייעו לנגיף להתחמק ממערכת החיסון שלנו.

ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון בלונדון, 22 בינואר 2021. AP
הווריאנט הבריטי הוא היחיד שלגביו מתחזקות ההנחות כי הוא מדבק יותר. ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון/AP

עד כה, מחקרים מראים כי החיסונים הנוכחיים מגנים מפני הגרסה הבריטית, וכי עטיית מסכות, התרחקות חברתית והיגיינה אישית הם המפתח לשליטה על התפשטות הנגיף. ולמרות זאת, מייקל אוסטרולם, אפידמיולוג וחבר בצוות המעבר של נגיף הקורונה של הנשיא ג'ו ביידן, אמר כי הוא בדק את הדוח בבריטניה, כמו גם נתונים אחרים שלא פורסמו בפומבי, והוא "משוכנע" שהגרסה החדשה קטלנית יותר.

נגיף הקורונה. KAUST; Ivan Viola, Giphy
מה ניתן לצפות בהמשך? נגיף הקורונה/Giphy, KAUST; Ivan Viola

"הנתונים הולכים וגוברים - ואת חלקם אינני יכול לשתף - ותומכים בבירור בכך ש-B.1.1.7 גורם למחלות קשות יותר ולתמותה מוגברת", אמר אוסטרולם, מנהל המרכז לחקר ומדיניות מחלות זיהומיות באוניברסיטת מינסוטה. "כבר ידוע לנו שהגרסה הזו הגדילה את ההדבקות, ולכן מדובר בבשורה רעה מאוד". הערכות מדברות על כך שהווריאנט הבריטי מדבק יותר ב-30-70 אחוזים מהווריאנט המקורי שמקורו בסין.

היועץ המדעי הראשי בבריטניה, פטריק וולאנס, ציטט את נתוני התמותה והוסיף כי הראיות עדיין אינן חזקות והנתונים נותרים לא ודאיים. "אם היית לוקח ... גבר בשנות ה -60 לחייו, הסיכון הממוצע הוא שעבור 1,000 אנשים שנדבקו, בערך 10 היו צפויים למות מהנגיף. עם הגרסה החדשה, על כל 1,000 אנשים שנדבקו, ניתן לצפות כי 13-14 אנשים ימותו", אמר. "זו משמעות השינוי עבור קבוצות הגיל הללו, עלייה מ-10 ל-13 או 14 מתוך 1,000. גם בקבוצות הגיל האחרות אנחנו יכולים לראות עלייה יחסית בסיכון", הוסיף וולאנס.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully