וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם זה באמת בטוח לחסן ילדים נגד קורונה?

פרופ' ג'וני גרשוני וד"ר מאיה אדר

עודכן לאחרונה: 18.7.2021 / 14:11

מיליוני ישראלים התחסנו נגד קורונה, וכולנו מוקירים תודה לחיסונים שהחזירו לנו את החיים, אבל כשמדברים על חיסוני ילדים - הביטחון שלנו מתערער. אז בדקנו האם לחיסון של פייזר יש תופעות לוואי ארוכות טווח, ומה יותר מסוכן לילדים - חיסון או קורונה? הנה התשובות

בווידאו: תלמידות בית הספר במעלה אדומים מספרות שלא עודכנו שיש אצלם נדבקים בווראינט ההודי/צילום: רוני כנפו

על אף ההצלחה האדירה של מבצע החיסונים בישראל, ובעקבות זאת החזרה לשגרה, בימים אלה, לקראת אישור חיסוני פייזר לילדים מגיל 12, מתעורר דיון ער סביב השאלה האם זה בטוח לחסן את הילדים שלנו. שורש הספק של הורים רבים טמון בחשש שהחיסון עלול לסכן או להזיק לילדים, אם לא מיד אז אולי במהלך חייהם בעתיד. ובכלל, הקורונה כמעט ולא פוגעת בילדים, אז הנגיף הזה פחות מהווה סכנה לצעירים, ואולי אין צורך בחיסון?

האומנם? בואו נבחן את כל הידוע לנו על חיסוני קורונה ואת השיקולים השונים לכאן ולכאן, כדי שכל אחד יוכל להבין את העובדות ולהחליט באופן מושכל מה נכון עבור בני משפחתו.

מה הסכנות במחלת ה-COVID 19 בילדים?

על פי הערכות, כמחצית מהילדים שנדבקים בנגיף הקורונה עוברים את ה"מחלה" ללא תסמינים, וחלקם אפילו לא מודעים לכך שנדבקו. יתר הילדים שנדבקים בקורונה, אלה שכן מראים תסמינים, בדרך כלל עוברים מחלה קלה ומחלימים תוך ימים עד כמה שבועות וחוזרים לאיתנם. עם זאת, דווח כי גם מחלימים ממחלה קלה עד בינונית סובלים מעייפות, כאבים בחזה ופגיעה בתפקוד גם בחלוף שנה מהמחלה עצמה.

עוד בוואלה!

תופעת לוואי נוירולוגית נדירה נקשרה לקורונה ב-21 מדינות

לכתבה המלאה
ילדה במהלך בדיקת קורונה ביוסטון, טקסס, ארה"ב. רויטרס
רוב הילדים עוברים את הקורונה בקלות, חוץ מאלה שלא. ילדה עוברת בדיקת קורונה/רויטרס

אם כך, ההחלמה לא תמיד קלה. יתר על כן, יש ילדים שעוברים מחלה קשה - עד 2 אחוזים מהילדים המאובחנים ב-COVID 19 בארה"ב הם מקרים קשים שמחייבים באשפוז וטיפול נמרץ. בארץ, עד כה, 118 ילדים פיתחו מחלה קשה, ו-10 אחוזים מהם מתו ממנה. לצערנו, גם למחלימים ביניהם עוד צפויה דרך ארוכה עד שיוכלו לחזור לשגרה.

מה הסכנות ותופעות לוואי של החיסון של פייזר?

עד היום חוסנו בארץ למעלה מחמישה מיליון אנשים בשתי מנות חיסון ולא נרשמו תופעות לוואי משמעותיות. לעיתים יש קצת חום, עייפות וכאבי שרירים, ותופעות אלה בדרך כלל יותר חמורות לאחר החיסון השני לעומת הראשון. כמו כן, היו דיווחים של בחילות והקאות אחרי המנה השנייה.

בכל מקרה, תופעות הלוואי חולפות בדרך כלל תוך 48 שעות אחרי הזריקה, ובוודאי תוך שבוע במקרים היותר חמורים. הדיווחים על תופעות חמורות יותר, כגון קרישי דם או פגיעה בפוריות, הוכחו כלא קשורים לחיסוני פייזר מעל לכל ספק.

תופעות לוואי אלה הן מידת אי הנוחות ו"הסכנה" שיש "לשלם" תמורת הגנה של למעלה מ-95 אחוזים מפני הנגיף.

ומה בקשר לתופעות וסכנות ארוכות טווח?

השאלה הזאת חשובה גם לגבי השלכות ארוכות טווח למחלת ה-COVID 19 וגם לגבי תופעות לוואי מהחיסון. ברור שבהיעדר ניסיון, אי אפשר לדעת בוודאות אם יש סכנות שעלולות להתפתח לאורך זמן. למעשה, כל מה שאנחנו יודעים הוא רק מאז פרוץ המגיפה בדצמבר 2019. יחד אם זאת, ניתן לשער מה עלולות להיות הסכנות בעתיד לאור ניסיוננו ממחלות וחיסונים אחרים.

סכנות ארוכות טווח משמעתיות ידועות בכמה וכמה מחלות נגיפיות. לדוגמא, שנים אחרי החלמה מאבעבועות רוח, 7 מתוך 1,000 אנשים בני 35 ומעלה יפתחו שלבקת חוגרת - מחלה של כאבים חזקים המתמשכים שבועות ויותר, ועלולים להביא לעיוורון או לפגיעה בשמיעה. חשוב להדגיש שהדרך להתגונן מסכנת שלבקת חוגרת מתפרצת היא להתחסן נגד נגיף האבעבועות גם בגיל מבוגר. דוגמא נוספת היא מחלה קטלנית נוירולוגית קשה מאד שהיא סיבוך של מחלת החצבת. המחלה, הקרויה SSPE, היא אמנם נדירה ומופיע רק ב-1 מתוך כמה אלפי מקרים של אנשים שנדבקו והחלימו מחצבת בילדותם, אבל המקרים בהם SSPE מתפתח הם קטלניים ככלל, ותמיד זה כרוך בסבל רב וטראומה לחולה ולמשפחה.

מתחם חיסונים של קופת חולים כללית, פתח תקווה, 15 בפברואר 2021. ראובן קסטרו
החיסון של פייזר בטוח. נערה מתחסנת/ראובן קסטרו

חשוב להבין שגם אם אין על הפרק סכנות ארוכות טווח לקורונה עצמה, בהחלט עלולות להיות השלכות שליליות לטיפול ב-COVID 19 באלה שעברו מחלה קשה. לילד רך שנאלץ לעבור הנשמה וטיפולים מצילי חיים צפוי שיקום ממושך וסכנה לנזקים בלתי הפיכים בעקבות המחלה והטיפול בה. אין לשכוח כמובן את הילדים הפגיעים מלכתחילה, כגון הסובלים מאסתמה ומדוכאי חיסון, השמנת יתר, סוכרת, מומים מולדים ועוד.

תופעות לוואי ארוכות טווח לחיסונים לא שכיחות בכלל. כשמדובר בחיסון חי-מוחלש כמו בחיסון לפוליו, יש סכנה שהוא עלול לגרום מחלת שיתוק ילדים בשכיחות של מקרה בכל שני מיליון מחוסנים. זו סכנה ממשית שמופיעה תוך שבועות אחרי מתן החיסון. אך חשוב לזכור שסכנה כזאת לא קיימת כלל כשמדובר בחיסון פייזר לקורונה, משום שבחיסון RNA אין נגיפים מוחלשים או אפילו מתים, ולאור זאת - הוא בטוח לגמרי.

בסיכומו של דבר, ידוע שבמבוגרים החיסון יעיל ובטוח. לצערנו, אין אפשרות להתעלם מסכנת COVID 19 קשה בילדים, גם אם מדובר במספרים קטנים יחסית. לאור כל זאת, יש לשקול בכובד ראש לחסן את הילדים שלנו כשחיסון פייזר יאושר על ידי משרד הבריאות ויהיה זמין, ועל ידי כך ניתן להגן על ילדינו מפני סכנות הקורונה.

פרופ' ג'וני גרשוני וד"ר מאיה אדר, הפקולטה למדעי החיים אוניברסיטת תל אביב

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully