וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תופעת לוואי נוירולוגית נדירה נקשרה לקורונה ב-21 מדינות

עודכן לאחרונה: 29.4.2021 / 15:16

קורונה גורמת לתופעות לוואי מתמשכות שאת חלקן אנחנו מגלים ככל שהזמן חולף. מחלה נוירולוגית נדירה התגלתה כעת כתופעת לוואי של המגיפה והיא גורמת ללא מעט חששות. המידע המלא בכתבה

בווידאו: דוברת הבית הלבן על החלטת ארה"ב להעביר חיסוני אסטרהזניקה למדינות העולם/צילום: רויטרס

יותר משנה עברה מאז שהמקרה המאושר הראשון של COVID-19 תועד בדצמבר 2019 בסין, אבל חוקרים ממשיכים לחקור את ההשפעות המלאות של המחלה. מחקר חדש קישר כעת את הזיהום לו גורמת הקורונה למצב נוירולוגי נדיר ומסוכן.

מיאליטיס רוחבית חריפה (ATM) - דלקת בחוט השדרה שעלולה לגרום לכאב, שיתוק ובעיות חושיות - זוהתה אצל 43 חולי קורונה ב-21 מדינות שונות. גילאי המטופלים נעים בין 21 ל-73, אך זוהו גם 3 מקרים בילדים בגילאים בגילאי 3 עד 14.לפני הקורונה, ההיארעות של מיאליטיס בכלל האוכלוסייה הוערכה בכ- 1.34 עד 4.6 מקרים למיליון איש בלבד.

"מצאנו שמיאליטיס הוא סיבוך נוירולוגי שכיח באופן בלתי צפוי של COVID-19", כותבים החוקרים. במחקר שפורסם ב-Frontiers in Immunology. "ברוב המקרים (68 אחוזים) היה עיכוב של 10 ימים עד 6 שבועות בהופעה של המחלה שעשויים להצביע על סיבוכים נוירולוגיים לאחר הזיהום, שהתרחש בתיווך תגובת המארח לנגיף". המחקר החדש מוסיף למה שכבר ידוע לנו על COVID-19 וסיבוכים נוירולוגיים: המחלה נקשרה לבעיות רבות במערכת העצבים, כמו למשל "ערפל מוחי" מתמשך.

ב-43 המקרים הללו נמצא כי נגעים בחוט השדרה מובילים לבעיות כמו שיתוק החלק התחתון של הגוף, עם בעיות אחרות הכוללות אובדן שליטה על שלפוחית השתן. המחקר נערך לאחר שהתגלה מקרה בפנמה, אך מאז נאספו מקרים נוספים. "סקירה זו מאשרת כי מיאליטיס אינו נדיר כסיבוך נוירולוגי הקשור לזיהום COVID-19 ברחבי העולם, ועשוי להיות אחראי על 1.2 אחוזים מכלל הסיבוכים הנוירולוגיים הנגרמים על ידי נגיף הקורונה".

צילום רנטגן של ראש וצוואר. ShutterStock
דלקת חריפה בחוט השדרה. צילום רנטגן של ראש וצוואר/ShutterStock

מכיוון שידוע שמיאליטיס הוא מצב המתווך על ידי המערכת החיסונית (כלומר הגורם העיקרי אינו ברור, אך יש מעורבות של מערכת החיסון שלנו ותהליכים דלקתיים בגוף), החוקרים מצביעים על כך שיש כמה מנגנונים חיסוניים פוטנציאליים שיכולים להסביר כיצד SARS- CoV-2 עלול להוביל למחלה.

בנוסף, הצוות מציין גם כי שלושה מקרים של מיאליטיס התרחשו בניסויים בחיסון AstraZeneca. בזמן שכל אחד מהם נחקר, החוקרים מציינים במחקר זה שהם עשויים לספק רמז לגבי המנגנונים החיסוניים המעורבים.

מחקרים נוספים אמורים לעזור למצוא תשובות נוספות ואת האנטיגנים המעורבים, אך זו תזכורת נוספת לכך שאנחנו עדיין רחוקים מלהבין את כל מה ש- COVID-19 מביא איתו, גם כאשר מבצע החיסונים מתרחב ברחבי העולם. בעוד שנגיף הקורונה עשוי להשתלט במדינות נוספות בעולם - למרות האיום של זנים חדשים - המחקר על ההשפעות של COVID-19 ימשיך זמן רב לאחר סיום המגיפה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully