וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בני 45 מרגישים כמו בני 80: הנזק התמשך של הקורונה

במכון לפיזיותרפיה בבילינסון בחנו את הסיבולת הגופנית של מחלימי קורונה, והגיעו למסקנות מדאיגות. מה זה בעצם אומר ואיך אפשר להתמודד עם הירידה ביכולות הפיזיות? הנה כל התשובות

בווידאו: ביקור במרפאת מחלימי קורונה בבי"ח הדסה עין כרם/צילום: רוני כנפו, עריכה: טל רזניק

אחרי שנה של התמודדות עם נגיף הקורונה, אנחנו כבר יודעים שגם כשהוא כבר הולך - הוא משאיר אחריו לא מעט נזק. כתבנו כאן לא מעט על הנזקים ארוכי הטווח שמשפיעים על מחלימי קורונה, הקרויים גם קוביד מתמשך, וכעת נתונים שנאספו בישראל מעלים עוד סיבה לדאגה.

במכון לפיזיותרפיה בבית החולים בלינסון הבחינו כי מחלימי קורונה רבים, גם הצעירים שבהם, לא חוזרים לתפקוד מלא מבחינה גופנית, מה שבא לידי ביטוי בפעולות יומיומיות או אפילו בחזרה לעבודה. לכן, הם ערכו סקר בקרב 30 מחלימים בגיל ממוצע של 45, שברובם לא היו מאושפזים בעת המחלה, והחלימו לפני יותר מ-3 חודשים. הם גילו כי הסיבולת הגופנית שלהם שווה לסיבולת הגופנית של בני 80.

הסקר כלל שתי בדיקות - בבדיקה הראשונה נבדקה הליכה קצרה של 6 דקות, ובדיקה השנייה היכולת לשבת על כסא ולקום במשך חצי דקה. בבדיקת ההליכה הנבדקים הצליחו ללכת 450 מטרים, כאשר הממוצע הוא 700 מטרים, ובבדיקה הישיבה והקימה הם הצליחו לעשות זאת 14 פעמים בחצי דקה, כאשר הממוצע הוא 30. תוצאות אלה דומות לתוצאות מבדקים של בני 80 ומעלה, ולא תואמות את התוצאות של בני 45. יש לציין כי במרבית הנבדקים תפקודי הריאות והלב של הנבדקים היו תקינים, ולא נרשם מצב בריאותי שיכול להסביר את הקושי המתמשך.

"בבדיקות שערכנו מצאנו כי הסיבולת הגופנית של המחלימים ירדה משמעותית כתוצאה מהמחלה, וזה התבטא בקוצר נשימה, בכאבי שרירים ועוד", מסביר רן לוי פיזיותרפיסט בבילינסון, כל המטופלים האלה סובלים מתסמינים שמלווים אותם גם לאחר החלמתם ותפקידנו במחלקת הפיזיותרפיה להדריך אותם, להביא אותם לשיפור משמעותי ולתמוך בהם לאורך הדרך".

שביל נשים מיוחד בנתניה. GettyImages
חזרו לזוז, אבל לאט ובהדרגתיות. אישה מטיילת עם הכלב/GettyImages

אז איך מתמודדים עם הירידה הזו? במקרים בהם COVID-19 משפיע על הכוח הפיזי, חשוב מאוד להמשיך להתאמן ולזוז, אבל להוריד עומסים ונוח הרבה, בשונה ממצבים רגילים שבהם נרצה להגיע למקסימום. "הדגש הוא להקשיב לגוף יותר מהרגיל ולהתקדם בעומסי התרגול באופן איטי", אומרת נירה כהן צוברי מנהלת מכון הפיזיותרפיה ומדריכת חדר כושר בבילינסון, ומבהירה כי חשוב לוודא שיש למחלימים יכולת דיבור רציף בזמן מאמץ ושהם אינם נכנסים לקוצר נשימה משמעותי.

הסקר הנוכחי אמנם נערך על 30 נבדקים בלבד, אבל הוא מתווסף לצבר מחקר ועדויות על הנזק ארוך הטווח שנשאר עם מחלימי הקורונה. במחקר שפורסם בשבוע שעבר עלה כי מתוך 1,655 מחלימי קורונה בסין, 63 אחוזים סבלו מעייפות או חולשת שרירים חצי שנה אחרי, 26 אחוזים סבלו מקשיי שינה ו-23 אחוזים סבלו מחרדה או דיכאון. מחקרים קודמים העלו כי 1 מ-10 חולי קורונה יסבול מתופעות לוואי 3 חודשים אחרי המחלה ויותר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully