וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קורונה גורמת למח עצם לחדור למוח, ואז זה קורה

ערפול מוחי הוא אחד התסמינים הנפוצים של Covid-19 והוא נוטה ללוות את החולים גם שבועות לאחר ההחלמה. עד כה, חוקרים לא ידעו ממה הוא נגרם, אך מחקר חדש מצא רמז חשוב

בווידאו: ה-FDA אישר לשימוש את החיסון לקורונה של ג'ונסון אנד ג'ונסון/צילום: רויטרס

בחודשים האחרונים שמענו לא מעט את צירוף המילים "ערפול מוחי", שהוא אחד התסמינים הקוגניטיביים שמדווחים עליהם לא מעט אנשים שנדבקו וחלו ב-Covid-19. מדובר בסוג של בלבול או היעדר חדות מחשבה, וזהו אחד התסמינים המתמשכים של קורונה, שלעתים מלווים את החולים גם שבועות וחודשים לאחר ההחלמה.

מדענים עדיין לא יודעים להסביר בדיוק מה הגורם הפיזיולוגי לתסמין המטריד הזה, אך מחקר חדש מעלה את האפשרות שהוא נגרם בשל נדידה של תאי מח עצם אל המוח, שמפריעים לזרימת הדם אל קליפת המוח.

חולים מבוגרים הם אלה שמרבים לדווח על תסמין הערפול המוחי, שכולל הפרעות באוריינטציה (התמצאות), שיבוש בתחושת המודעות ולאות קוגניטיבית כללית. נתיחות לאחר המוות שנערכו לחולים שמתו מקורונה ודיווחו במהלך מחלתם על הסימפטום הזה לא העלתה באופן מפתיע סימנים לדלקתיות כרונית במוח או שינויים נוירולוגיים שניתן לראות בדרך כלל במוח ולא בזיהומים ויראליים.

אישה עם כאב ראש. ShutterStock
הערפול המוחי מתבטא בבעיות אוריינטציה, בלבול ולאות קוגניטיבית כללית. אישה מחזיקה את הרקות/ShutterStock

בניסיון לפצח את חידת הערפל המוחי, חוקרים מבית החולים האוניברסיטאי ג'ונס הופקינס ומבית החולים בריגהאם לנשים בבוסטון ניתחו רקמות מוח שנלקחו מ-15 חולים שמתו מקורונה, רובם הפגינו תסמינים בעלי אופי נוירולוגי. החוקרים התבוננו בדגימות בעזרת מיקרוסקופ, ומצאו בחמש מהן גרעיני תא גדולי מידות בכלי הדם הקפילריים של קליפת המוח.

במאמר שפרסמו בכתב העת JAMA Neurology, הסבירו החוקרים כי גרעיני התא שנמצאו בדגימות מזכירים במבנה שלהם תאי מגה-קריוציטים, שהם תאי מח עצם גדולים שמייצרים טסיות דם. בדיקה מיוחדת שערכו לדגימות אישרה בעזרת זיהוי סמנים ביולוגיים שאכן מדובר במגה-קריוציטים, ואיששה את סברת החוקרים שמדובר בתאי מח עצם שנדדו אל המוח.

איך הם הגיעו לשם?

אף שהתאים הללו נמצאו רק בחמש מתוך 15 הדגימות שנבדקו (כלומר בשליש מהן), החוקרים ציינו כי הנתיחות שלאחר המוות בוצעו רק באזורים מסויימים וקטנים במוח של הגופות שנכללו במחקר, כך שתיאורטית ייתכן שהנוכחות של תאי מגה-קריוציט במוח אף נרחבת יותר מכפי שעולה מהמחקר. החוקרים ניתחו גם שתי דגימות ממוחם של אנשים שמתו מבלי להידבק בקורונה, ושם לא נמצאו תאי מח עצם.

עובד תעשייה מביט במיקרוסקופ. ShutterStock
החוקרים הופתעו לראות את תאי מח העצם הגדולים בכלי הדם של קליפת המוח. חוקר מביט במיקרוסקופ/ShutterStock

החוקרים אמרו כי מעולם קודם לכן לא נמצאו תאי מח עצם בכלי הדם במוח ולא ברור כיצד הגיעו לשם תאי אלו במקרים שנבדקו. אולם למרות שלא הכל מובן עדיין, לדברי החוקרים, הופעתם של מגה-קריוציטים במוח בהחלט עשויה להסביר את הערפול המוחי שמאפיין את מחלת Covid-19, שכן מדובר בתאים גדולים שסביר להניח שיבשו או חסמו את אספקת הדם לכלי הדם הקפילריים בקליפת המוח, מה שעשוי לגרום לפגיעה קוגניטיבית.

"אנחנו חושדים שהנזק שגורם נגיף SARS-CoV-2 לריאות מייצר אותות כימיים שגורמים למגה-קריוציטים לנדוד ממח העצם למוח. כשזה קורה, התאים הגדולים הללו מוצאים דרך לעבור בכלי הדם הקפילריים של הריאות ומשם אל המוח", הסביר דיוויד נאוון, אחד החוקרים, בהודעה לעיתונות. "מה שאנחנו עדיין לא יודעים לומר, זה האם התאים הללו סתם נסחפו לשם עם זרם הדם, או שהמחלה גרמה לאיזשהו שינוי בכלי הדם שגרם להם להיתקע שם", הוסיף.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully