וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם וכיצד נגיף הקורונה משפיע על הלב?

האם הקורונה פוגעת רק בריאות או יכולה להזיק גם ללב? השאלה הזו מעסיקה הרבה רופאים שבחודשים האחרונים רואים יותר ויותר מקרים של פגיעות לבביות בחולי קורונה. למה זה קורה?

בווידאו: גמזו מתייחס למתווה ההקלות ולכך שאין פיתרון לכיתות ה' ומעלה/צילום: לע"מ, עריכה: טל רזניק

אף שהקורונה ידועה כנגיף נשימתי הפוגע בריאות ובמערכת הנשימה בעיקר, הנגיף עלול לפגוע בלא מעט חלקים חשובים אחרים בגוף. כיום רופאים מאמינים כי הנגיף אף יכול להדביק ישירות את שריר הלב ועלול לגרום לבעיות אחרות המובילות לפגיעה נרחבת בלב.

הפגיעה הזו יכולה להתרחש אצל חלק מהאנשים החולים והיא כמובן אינה מתרחשת אצל כולם. אחת הסיבות לפגיעה הלבבית היא ש-COVID-19 מקטין את תפקוד הריאות ומעמיס על הלב בעקבות כך - מה שיכול לגרום להתקפי לב. לפעמים הזיהום בנגיף גורם לתגובה דלקתית קשה שמגבילה את הלב בזמן שהגוף מנסה להדוף את הנגיף. דלקת שכזו עלולה לגרום לעורקי הלב להיסגר ולגרום להתקף לב.

סיבה נוספת שמדווחת יחסית משלבים מוקדמים של המגיפה נובעת מהעובדה שהנגיף יכול גם לפלוש לכלי הדם או לגרום לדלקת בתוכם, מה שמוביל לקרישי דם העלולים להיות קטלניים במקרה שאחד מהם יגיע ללב או לריאות. קרישי דם בגוף נמצאו בקרב חולי COVID-19 רבים, מה שהביא כמה רופאים לנסות מדללי דם, אם כי גם כיום אין הסכמה לגבי הטיפול הזה.

.

גיף דופק. Giphy
עדיין לא ידוע אם הנזק ללב קבוע. גיף דופק/Giphy

אנשים הסובלים ממחלות לב נמצאים בסיכון הגבוה ביותר לפגיעה של נגיף הקורונה בלב, אך סיבוכי לב נמצאו גם בחולי COVID-19 ללא מחלה קודמת ידועה. סקירה שפורסמה לאחרונה בכתב העת Journal of the College of Cardiology מצאה עדויות למעורבות לבבית בלפחות 25 אחוזים מחולי מקורונה (1 מ-4 חולים). בחלק מהמקרים השיעור היה אף 30 אחוזים ומעלה. וכמה מחקרים מצאו רמות גבוהות של אנזימים וסימנים אחרים המצביעים על נזק ללב גם בחולים עם מחלה קלה יותר. לא ידוע אם נזק זה הוא קבו או שהוא נעלם סמוך לסיום המחלה.

ובכלל, קשה לדעת קורה בגוף זמן אחרי ההחלמה. בחודשים האחרונים התברר כי ל-COVID-19 יכולות להיות השפעות מתמשכות, כאשר מטופלים רבים מדווחים על עייפות מתמשכת, נשימה ו"עירפול מוחי" במשך שבועות או חודשים לאחר ההדבקה שלהם. אך הנתונים, במיוחד על השפעות של הנגיף על הלב וכלי דם, עדיין מוגבלים. בחלק מהמטופלים עלול להיווצר נזק לבבי וצלקות בריאות, אך חשוב להזכיר שעדיין מרבית החולים עם COVID-19 מחלימים החלמה מוחלטת.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully