וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לחסן ילדים לקורונה? זה מה שיעזור לכם להחליט

פרופ' ג'וני גרשוני

עודכן לאחרונה: 25.5.2021 / 13:19

פרופ' ג'וני גרשוני, מומחה לחיסונים ולנגיפים מאוניברסיטת ת"א וסבא ל-10 נכדים, כתב לנו לא פעם בעד חיסוני קורונה. הפעם, כשמדובר על חיסוני ילדים, הוא החליט לשאול דווקא אותם מה דעתם על החיסון, וחזר עם כמה תובנות חשובות

חיסון ילדים. ShutterStock
בארה"ב חוסנו כבר למעלה ממיליון ילדים. ילד מתחסן (צילום: shutterstock)/ShutterStock

היום (שלישי) פורסם כי החל מיום רביעי הבא יחלו לחסן בישראל גם ילדים בגילאי 12-15. לכאורה בשורות מצוינות - מיליוני ישראלים התחסנו נגד קורונה, וכולנו מוקירים תודה לחיסונים שהחזירו לנו את החיים, אז למה לא לתת את המתנה הזו גם לילדים? ובכל זאת, כשמדברים על חיסוני ילדים - הביטחון שלנו מתערער.

כתבנו כאן כבר על היתרונות של חיסון הקורונה לילדים, ועל הסכנות של מחלת הקורונה עצמה, אבל הדיון על חיסוני ילדים עמוק יותר מרק חששות מתופעות לוואי. לכן, החלטתי לשאול דווקא את נכדיי מה דעתם על החיסון. ארבעת הנכדים הגדולים שלי כבר מחוסנים, אך עוד ארבעה יוכלו להתחסן רק החל מהשבוע הבא.

הנה מה שלמדתי:

• נכדי בן ה-15 סיפר לי שרוב חבריו לכיתה, כאלה שלאחרונה מלאו להם 16, התחסנו כ"מתנת יום הולדת" על מנת להצטרף לעולם המבוגרים. תהיתי מה פירוש - "רוב" חבריו? האם הוא מכיר מישהו שבחר שלא להתחסן? מסתבר שכן, ונימק שאותו ילד "סרבן" הוא בן להורים מתנגדי חיסון. כך יוצא ששאלת חיסון ילדים רלוונטית בעיקר לאלה שהוריהם התחסנו. הספקנים כנראה ימשיכו להתנגד.

• נכדיי רואים את יתרון החיסון בעיקר כדרך להקלת הגבלות הקורונה, דרך להצטרף למשפחה לבילויים שעד עתה חייבו תו ירוק. כך יוכלו גם לחסוך עוד בדיקת קורונה.

• ולשאלה לגבי ההגנה בפני המחלה עצמה? "דה! עדיף להתחסן מאשר לחלות... ברור!", הייתה התשובה. כלומר גם כשידוע שסכנת הקורונה בישראל קטנה באופן דרמטי בעקבות מבצע חיסונים מוצלח, ושהמחלה באמת פחות מאיימת על ילדים, עדיין רצוי להתחסן מאשר להסתכן בלחלות.

ילדה שוחה בבריכה. ShutterStock
ילדים רוצים חיסן בעיקר כדרך להקלת הגבלות הקורונה. ילדה שוחה בבריכה/ShutterStock

• "אגב", אמר אחד מנכדיי, "כאשר אני מתחסן אני עוזר לאלה שלא יכולים".

• נכד אחד היסס מעט, ואמר שאולי יחליט אם להתחסן אחרי שמספיק ילדים בחו"ל יתחסנו. סיפרתי לו שבארץ יש 600 אלף ילדים בני 12 עד 15, ושלעומתם כבר חוסנו בארה"ב למעלה ממיליון ילדים מאז אושר החיסון לפני שלושה שבועות. כמו כן, בארץ התחסנו יותר מאלף ילדים מתחת לגיל 16 בנסיבות של מצב בריאותי מיוחד. הנכד הגיב שכנראה ירצה להתחסן...כנראה ב-99.9%.

• כל נכדיי טענו שלאור העובדה שהוריהם וארבעת הסבים התחסנו, הם בטוחים בחיסון וירצו להתחסן. כך מסתבר שלדוגמא האישית יש משקל רב בשיקולי הילדים.

• ככלל, למדתי שהחיסון יגדיל את תחושת הביטחון האישי של נכדיי ויעזור להם לחזור לחיים רגילים.

• ולשאלה - האם מפחיד אותך שתצטרך לקבל זריקה - התשובה של נכדי הייתה - "אסתדר".

פרופ' ג'וני גרשוני. דוברות אוניברסיטת תל אביב, אתר רשמי
דברו עם הילדים שלכם - ותחליטו ביחד. פרופ' ג'וני גרשוני/אתר רשמי, דוברות אוניברסיטת תל אביב

אין ספק שרמת הסיכון בישראל ממחלת הקורונה ירדה פלאים בזכות חיסון בני 16 ומעלה. על כן, השיקול בין יתרון החיסון לסכנה מהחיסון על מנת להתגונן פחות ברור - קל וחומר כשמדובר בילדים שנדבקים פחות וסכנת הקורונה בגילים הצעירים קטנה בהרבה מזו שבקרב הסבים שלהם. יחד עם זאת, יש לזכור שהקורונה עדיין אתנו וככל שנחזור לחיים רגילים, אנחנו עלולים להיחשף לנגיף, בוודאי ככל שיפתחו את גבולות המדינה לתיירות ונחזור לטייל בחו"ל.

המלצת משרד הבריאות היא לחסן את ילדינו ככל האפשר - לטובתם ולטובת ביסוס חסינות העדר במדינה. ההמלצה לחסן ילדים ברורה, אך פחות נמרצת מזו של המלצת חיסון למבוגרים. עצתי - דברו עם ילדיכם ותחליטו יחד.

פרופ' ג'וני גרשוני הוא מומחה לחיסונים ולנגיפים מהפקולטה למדעי החיים באוניברסיטת תל אביב

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully