וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם נדבקתם בקורונה או בשפעת? כך תבדילו בין המחלות

עודכן לאחרונה: 16.10.2021 / 23:51

החורף הגיע ואיתו המחלות המזוהות איתו, שהשנה הולכות לעשות לכולנו קצת בלאגן. לקורונה שמלווה אותנו בשנה וחצי האחרונות, הצטרפה כעת השפעת - מה שהולך להדאיג ולבלבל רבים. אז איך יודעים אם חולים בשפעת ובקורונה? יש לנו תשובות חלקיות

בווידאו: פרויקטור הקורונה אופטימי לגבי הנתונים ומעריך שבעוד שבועיים תהיה ירידה בתחלואה הקשה/צילום: לע"מ

בימים שלפני הקורונה, אם סבלתם מנזלת, אובדן חוש ריח, חום או אפילו כאב ראש, הייתם חושבים שזו שפעת. אבל עכשיו, כשאנחנו נכנסים לעונת החורף, שלפי התחזיות עומדת להיות קשה במיוחד, איך אתם יכולים להיות בטוחים שזו שפעת ולא קורונה?

השורה התחתונה היא שאתם לא באמת יכולים. כי למרות שהתסמינים האופייניים לשפעת הם כאב ראש, כאב גרון ונזלת, סימפטומים אלה הם כעת גם חלק מהסימנים העיקריים של נגיף הקורונה.

תסמינים

נכון, שפעת נגרמת על ידי זן וירוס שונה מ-Covid-19. ובכל זאת, רוב נגיפי הקורונה, בדומה לשפעת, גורמים לחום גבוה, כאבי שרירים, כאבי ראש, כאבי גרון, נזלת לעיתים ועייפות. אנשים הסובלים מקורונה סובלים מתסמינים נשימתיים שיכולים לגרום לשיעול, קוצר נשימה, קשיי נשימה וחום. הזיהום יכול גם לגרום לדלקת ריאות, לאי ספיקת כליות ובמקרים החמורים ביותר למוות.

אישה מצוננת. ראובן קסטרו
צינון, שפעת או בכלל קורונה? אישה מצוננת/ראובן קסטרו

ומה באשר לתסמין הכי מזוהה עם הקורונה? חוקרים מאירופה שמחקרם התפרסם בשנה שעברה בכתב העת Rhinology מצאו כי כאשר חולי Covid-19 סובלים מאובדן חוש ריח, זה נוטה להיות פתאומי וחמור. ברוב המקרים הם לא סובלים מאף סתום או נזלת - רוב האנשים הסובלים מנגיף הקורונה עדיין יכולים עדיין לנשום בחופשיות.

דבר נוסף המייחד אותם הוא אובדן טעם מוחלט שנגרם מהפגיעה בחוש הריח - שלו חלק גדול ביכולת להבחין בטעמים. חולי קורונה שחוו אובדן טעם באמת לא יכלו להבדיל בין מר או מתוק.

זמן הדבקה

גם שפעת וגם קורונה מועברות מאדם לאדם בעיקר באמצעות רסס טיפתי (אירוסלים) שנפלט בשיעול, בהתעטשות וכן, גם בדיבור.

ובכל זאת, אצל רוב האנשים, תסמיני השפעת בדרך כלל מגיעים לשיא תוך יום-יומיים מההדבקה, ההשפעות של קורונה לעומת זאת מופיעות יומיים עד 14 ימים לאחר החשיפה, והן הולכות ומחריפות. בשתי המחלות אדם עשוי להתחיל להפיץ את הנגיף לפחות יום ולעיתים יותר לפני הופעת התסמינים הקליניים, אך משך ההדבקה של חולי קורונה ארוך יותר משל שפעת.

מתחם חיסוני שפעת של קופת חולים כללית, בית הצנחן רמת גן ,30 בספטמבר 2021. ראובן קסטרו
רוצים להיות יותר בטוחים? תתחסנו/ראובן קסטרו

הפתרון: חיסונים

הפתרון הכי טוב שאולי לא ימנע מכם במאה אחוזים את התהיה - האם אתם לוקים בשפעת או קורונה - הוא פשוט להתחסן נגד שתי המחלות. ואם אתם חוששים מחיסון כפול - הסירו דאגה מלבכם.

חיסון הקורנה המלא ניתן באמצעות שלוש זריקות המכילות mRNA (האחרונה היא בוסטר) ועל פי מחקרים גדולים ועדכניים הוא אינו כולל כמעט תופעות לוואי. חיסון השפעת מבוצע באמצעות הזרקת נגיף מומת. הוא מומלץ לכולם, אך בעיקר לאוכלוסיות בסיכון כמו ילדים (מעל גיל חצי שנה) נשים בהיריון, מדוכאי חיסון, קשישים ועוד. החיסון בטוח לחלוטין ותופעות הלוואי הן לרוב מקומיות.

אגב, ניסוי קליני שנערך לאחרונה בבריטניה על ידי אוניברסיטת בריסטול לא מצא שום סימן לסכנה בחיסון שפעת ובמנה נוספת של חיסון נגד קורונה בו זמנית, תוצאות התומכות בממצאי מחקר של רשויות הבריאות האמריקניות.

נזקים ארוכי טווח

יודע כמעט כל מי שחלה בשפעת בחייו, שלאחר שהמחלה נגמרת, היא לא מותירה אחריה סימנים וניתן לחזור לשגרה. במקרה של קורונה לעומת זאת, מדובר במקרה אחר לגמרי. נכון, אף אחד לא רוצה לחכות לאחרי המחלה כדי לדעת במה הוא חלה, אבל זה יתן לכם מושג קטן לגבי מה מצפה לכם בהמשך.

חוקרים מאוניברסיטת אוקספורד, המכון הלאומי לחקר הבריאות (NIHR) ומרכז המחקר הביו -רפואי לבריאות אוקספורד (BRC) ערכו לאחרונה מחקר על היקף הבעיה של פוסט קורונה, או קוביד ארוך, לאחר שבחנו יותר מ-270 אלף אנשים שהחלימו מנגיף הקורונה בארה"ב. החקרים מצאו כי אצל 37 אחוזים מהמחלימים אובחן סימפטום מתמשך אחד לפחות של קורונה שלושה עד שישה חודשים לאחר ההדבקה. התסמינים השכיחים ביותר היו בעיות נשימה, תסמינים בבטן, עייפות, כאבים וחרדות או דיכאון.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully