וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

התסמין הזה יכול להבדיל אם אתם חולים בשפעת או קורונה

אובדן חוש הריח והטעם נחשב לאחד מהסתמינים המובחנים והמוזרים של מחלת הקורונה. ולמרות זאת הוא קיים גם כשחולים בשפעת או צינון קשה. אז מה בכל זאת ההבדל?

בווידאו: תדרוך של פרויקטור הקורונה/צילום: לשכת העיתונות הממשלתית, עריכה: טל רזניק

אין ספק שאחת התופעות הכי מוזרות שהביא עימו נגיף הקורונה היא אובדן חוש הריח. כעת מתברר שאובדן הריח שיכול ללוות את החולים במחלת ה-covid-19 הוא ייחודי ושונה מזה של מי שחווה הצטננות או שפעת קשה, כך שהוא יכול לסייע לרופאים להבדיל בין השניים.

חוקרים מאירופה שמחקרם התפרסם בכתב העת Rhinology מצאו כי כאשר חולי Covid-19 סובלים מאובדן ריח, זה נוטה להיות פתאומי וחמור. ברוב המקרים הם לא סובלים מאף סתום או נזלת - רוב האנשים הסובלים מנגיף הקורונה עדיין יכולים עדיין לנשום בחופשיות.

דבר נוסף המייחד אותם הוא אובדן טעם מוחלט שנגרם מהפגיעה בחוש הריח - שלו חלק גדול ביכולת להבחין בטעמים. חולי קורונה שחוו אובדן טעם באמת לא יכלו להבדיל בין מר או מתוק. מומחים חושדים כי הסיבה לכך היא שנגיף המגיפה תוקף תאי עצב המעורבים ישירות בתחושת ריח וטעם.

החוקר הראשי פרופ' קרל פילפוט, מאוניברסיטת מזרח אנגליה, ביצע בדיקות ריח וטעם ב-30 מתנדבים: עשרה מהם חלו בקורונה, עשרה היו עם הצטננות קשה ועשרה מהם היו אנשים בריאים ללא תסמיני הצטננות או שפעת. אובדן הריח היה משמעותי בהרבה אצל החולים ב-covid-19. הם פחות הצליחו לזהות ריחות, והם לא הצליחו להבחין בכלל בין טעמים מרים או מתוקים.

ילדה מריחה תפוזים. ShutterStock
ניתן לבדוק את חוש הריח בעזרת תפוזים בין השאר. ילדה מריחה תפוז/ShutterStock

"זה מאוד מרגש מכיוון שזה אומר שניתן להשתמש בבדיקות ריח וטעם כדי להבחין בין חולי covid-19 לאנשים עם הצטננות או שפעת", אמר פרופ' פילפוט. הוא הוסיף שאנשים יכולים לעשות בדיקות ריח וטעם בעצמם בבית באמצעות מוצרים כמו קפה, שום, תפוזים או לימונים וסוכר. לדבריו, חושי הריח והטעם חוזרים תוך מספר שבועות אצל מרבית האנשים שמתאוששים מהקורונה.

למה קורונה פוגעת בחוש הטעם והריח?

לדברי פרופ' קלייר הופקינס, נשיאת איגוד הרינולוגים הבריטיים ופרופ' נירמל קומאר נשיא האגודה הבריטית לרופאי אא"ג שהוציאו מסמך משותף בחודש אפריל האחרון, אובדן חוש הריח לאחר מחלה ויראלית הוא "אחת הסיבות המובילות לפגיעה בחוש הריח בקרב מבוגרים", וכי תופעות לוואי של מחלות ויראליות הנגרמות על ידי מגוון של וירוסים אחראיות לכ-40 אחוזים מהמקרים של פגיעה בחוש הריח.

"וירוסים שגורמים למחלות צינון למיניהן ידועים כגורמים לפגיעה בחוש הריח וישנם למעלה מ-200 וירוסים ידועים שגורמים לזיהומים בדרכי הנשימה העליונות", הסבירו צמד המומחים. לדבריהם, "וירוסים מוכרים ממשפחת הקורונה אחראיים ל-10 עד 15 אחוזים מהמקרים הללו, ולכן זה לא באמת צריך להפתיע אותנו שגם וירוס הקורונה החדש גורם לאנוסמיה בקרב נדבקים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully