וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איבדתם את חוש הטעם? לא בטוח שזה קורונה

ד"ר דניאל ולאנו, מאמר אורח

24.6.2020 / 13:11

אובדן חוש טעם הוא סימן אזהרה בימים אלה, ודי בו כדי לזכות אתכם במטוש באף כדי לבדוק אם נדבקתם בקורונה. אבל הנגיף אינו הסיבה היחידה שגורמת לפגיעה בחוש הטעם, אולי זה משהו שאתם עושים (או לא עושים) כל יום

מברשת השיניים מכילה חיידקי צואה, הרפס וצהבת/מערכת וואלה!

בסרטון: כמה חיידקים יש על מברשת השיניים שלכם? אתם לא רוצים לדעת

אובדן פתאומי של חוש הטעם והריח הפך בתקופה האחרונה לדגל אדום, סימן מדאיג שהוא אחד מתסמיני המחלה האופייניים של קורונה. אבל מחלת Covid-19 היא ממש לא הסיבה היחידה שיכולה לגרום לפגיעה בחוש הטעם.

כיום ישנה מודעות טובה לגבי החשיבות והיתרונות של שמירה על שגרת היגיינת השיניים הכוללת צחצוח שיניים נכון למשך שתי דקות פעמיים ביום, שימוש במוצרי עזר כגון שטיפת פה וחוט דנטלי, צריכת סוכרים מתונה ועוד, אך יש צעד אחד שרוב האנשים לא כוללים בשגרה זו, ניקיון הלשון. חוסר הקפדה בנושא הזה יכול לגרום לשורה של תסמינים בפה, חלקם לא נעימים וחלקם עלולים לפגוע ממש באיכות החיים.

על הלשון שלנו מצטברים במהלך היום והלילה חיידקים רבים. הלשון אינה חלקה אלא מחוספסת וכוללת חריצים רבים ולכן מהווה משטח אידיאלי לגידול חיידקים. עם הזמן החיידקים הללו גדלים ומתרבים וכאשר לא מנקים אותם כראוי, הם עלולים לגרום למגוון תופעות לא נעימות ולא בריאות כגון:

עוד בוואלה!

חולי קורונה בסיכון גבוה יותר לפתח גם את המחלה הזו

לכתבה המלאה
ילדה אסיאתית עם מסיכת פנים נגעלת מארטיק. ShutterStock
מרגישים פגיעה בחוש הטעם? זה ממש לא חייב להיות קורונה/ShutterStock

הבל פה - רבים סובלים מהבל פה לא נעים ומחפשים את הגורם לכך. יתכן שניקוי הלשון בשגרה יעלים את הבעיה, שכן חיידקים רבים יוצרים תרכובות חנקן נדיפות הגורמות לריח רע ואם נסלק חיידקים אלו גם הריח הרע יכול להיעלם.

נראות לא אסתטית של הלשון - שאריות מזון עלולות להצטבר על גבי הלשון בצורת שכבה דקה לבנה או כהה ולשוות ללשון מראה לא אסתטי. בנוסף, זיהום פטרייתי המופיע כרובד לבן ומתקלף יוצר מראה וטעם לא טוב בחלל הפה.

זיהומים נלווים - הלשון באה במגע עם רקמות נוספות אחרות בחלל הפה. זיהומים חיידקיים ופטרייתיים על גבי הלשון עלולים להתפשט לרקמות החניכיים, הלחיים הפנימיות והלוע.

אישה משתמשת במגרד לשון כדי לנקות את רובד החיידקים מהלשון. ShutterStock
אפשר גם עם מברשת שיניים. אישה מנקה את הלשון עם מגרד לשון/ShutterStock

פגיעה בחוש הטעם - לא רק קורונה פוגעת בחוש הטעם, גם אי ניקיון של הלשון עלול להוביל לכך וזאת בשל הצטברות חיידקים על בלוטות הטעם. ממחקרי עבר עולה כי שימוש במגרד לשון פעמיים ביום יכול לשפר את חוש הטעם. על גבי הלשון נמצאות בלוטות הטעם. כך הלשון מזהה את הטעמים מר, מלוח, מתוק, חריף וחמוץ. ניקוי הלשון פותח את בלוטות הרוק למגע טוב יותר עם חומרי הטעם באוכל ומעניק חוויה קולינרית טובה יותר.

כיצד מנקים את הלשון?

שימוש במי פה לא מספיק, משום שהוא מסיר רק את רובד החיידקים החיצוני בלשון ולכן ישנן שתי אפשרויות. האחת, שימוש במברשת השיניים הרגילה שלכם. עם המברשת מצחצחים את הלשון (בתנועות של קדימה-אחורה ומצד לצד, ואז שוטפים את חלל הפה במים). ניתן לרכוש גם מברשת מיוחדת לצחצוח הלשון. אפשרות שנייה, היא להשתמש בכלי ייעודי לגרידת לשון. מדובר בכלי דמוי מגרפה, המסיר את הציפוי המיותר על הלשון שמצטבר לאורך זמן.

הכותב הוא מנהל רפואי של מרחב דן השרון, כללית סמייל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully