וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חולי קורונה בסיכון גבוה יותר לפתח גם את המחלה הזו

רופאים בני יורק שמו לב שהמון חולי קורונה מגיעים לבתי חולים עם חריגות ברמות הסוכר בגוף והחלו לחקור את הקשר המוזר בין קורונה והתפתחות סוכרת. זה מה שהם גילו בינתיים

צילוטם: רוני כנפו, עריכה: ירדנה עבודי-פוקס

לנגיף הקורונה יש השפעה עצומה על הבריאות, וזה נוגע להרבה יותר מרק קשיי נשימה. בשבוע שעבר כתבנו כאן כי חצי מחולי הקורונה שאושפזו סבלו מבעיות נוירולוגיות, וכעת מחקר חדש מגלה כי הקורונה עלולה להצית גם את מחלת הסוכרת ולפגוע באיזון רמות הסוכר בדם.

לפי המחקר החדש, שפורסם בכתב העת New England Journal of Medicine, נגיף הקורונה גורם לשינויים בגוף המשפיעים גם על תפקוד האינסולין. לפי המחקר, חולי קורונה סובלים מסוג של "מחלה זמנית" מכיוון שהגוף מייצר הורמונים אחרים הנחוצים להילחם בפולש הזר. החוקרים קוראים לאנשים הסובלים מ-COVID-19 להיות ערים גם לסימפטומים של סוכרת, כמו צמא עז, הפסקות תכופות לשירותים, בלבול, ראייה מטושטשת ועייפות קיצונית.

המחקר התפרסם כחלק מפרויקט CoviDIAB, ובמסגרתו החוקרים אספו נתונים על כל האנשים שפיתחו סוכרת לאחר שנדבקו בנגיף הקורונה. "בהתחשב בהיסטוריה הקצרה מאוד של הקשר אנושי עם COVID-19, הרישום הזה יסייע לנו להבין במהירות כיצד מתפתחת סוכרת הקשורה לקורונה, ואיך לנהל אותה בצורה הטובה ביותר", נכתב באתר הפרויקט.

פרמדיקים בניו יורק מפנים חולה בנגיף הקורונה לבית החולים. 07 באפריל 2020.. AP
חולי קורונה החלו להגיע עם היפרגליקמיה חמורה או סוכר גבוה בדם. פרמדיקים בניו יורק מפנים חולה לבית החולים/AP

הקשר המפתיע בין קורונה לסוכרת החל להעסיק את הקהילה הרפואית לאחר תחילת ההתפרצות בעיר ניו יורק. ניתוח התחלואה בעיר העלה כי במקרים רבים חולים שלא הייתה להם היסטוריה של סוכרת או טרום סוכרת הופיעו עם היפרגליקמיה חמורה או סוכר גבוה בדם. ג'פרי מכניק, פרופסור לרפואה בבית החולים הר סיני אמר כי במהלך העלייה המהירה במקרי ה-COVID-19 בניו יורק, טיפולים בהיפרגליקמיה הפכו לנפוצים גם בהר סיני וגם בבתי חולים אחרים. חוקרי המחקר החדש האמינו כי המטופלים חוו בעיות סוכר בדם בגלל האופן בו נגיף הנגיף נקשר לתאים.

"הנגיף נקשר לחלבון שנקרא ACE2, וחלבון זה הוא בעצם כמו חור מפתח שדרכו הווירוס נכנס לתא", הסביר פרופסור פרנצ'סקו רובינו, אחד מכותבי המחקר ומומחה לניתוחים מטבוליים ובריאטריים בקינגס קולג' בלונדון. ACE2 הם לנעשה הקולטנים שאליהם נקשר SARS-CoV-2 כדי להדביק תאים בגוף. קולטני ACE2 קיימים באופן נרחב בריאות, אבל הם קיימים גם בלבלבל, ברקמות שומן, במעי הדק, בכבד ובכליות. כל האיברים האלה ממלאים "תפקיד קריטי בחילוף החומרים של הסוכר", אמר רובינו.

בדיקת סוכרת. ShutterStock
הבשורות הטובות - המחלה כנראה זמנית. בדיקת סוכר/ShutterStock

לפי צוות המחקר, הסוכרת שנגרמה על ידי COVID-19 היא ככל הנראה זמנית, שכן רוב החולים הפסיקו לסבול מבעיות ברמת הסוכר בדם לאחר שהחלימו מהזיהום בנגיף. עם זאת, החוקרים טרם הבינו כיצד COVID-19 מעורר באופן ישיר סוכרת זמנית בקרב החולים, ואם כל האנשים מפסיקים לסבול מסוכר בדם גבוה לאחר ההחלמה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully