וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חצי מחולי הקורונה שאושפזו סבלו מבעיות נוירולוגיות

רוב האנשים חוששים משיעול או מקשיי נשימה כשהם חושבים על קורונה, אבל מחקר חדש מגלה שרבים מהחולים סבלו דווקא מהשפעת הנגיף על המוח. הנה כל הפרטים

בווידאו: הדקסמטזון נמצאה יעילה לטיפול בחולי קורונה קשים/צילום: רויטרס, עריכה: ניר חן

בסרטון: התרופה הנפוצה שיכולה להציל חולי קורונה

אנחנו כבר יודעים שקורונה היא הרבה יותר ממחלה של דרכי הנשימה, אבל המחקר הזה הפתיע גם אותנו: כמחצית מהחולים שאושפזו עם Covid-19 חוו תסמינים נוירולוגיים. לדברי החוקרים שפרסמו את הסקירה החדשה, הממצאים שלהם מלמדים כי נגיף הקורונה מאיים על מערכת העצבים כולה, ולא רק על דרכי הנשימה.

החוקרים, מבית הספר לרפואה של אוניברסיטת נורת'ווסטרן ופיינברג ובית הספר לרפואה של אוניברסיטת קולורדו, מצאו כי לחולים שאושפזו היו סיבוכים נוירולוגיים שונים, החל מתסמינים קלים כמו כאבי ראש, סחרחורת, ירידה בערנות, חולשה, כאבי שרירים, קשיי ריכוז ואובדן חוש הריח והטעם, ועד לסיבוכים רפואיים חמורים יותר כמו פרכוסים ושבץ.

עוד בוואלה!

זו התעלומה הכי גדולה של הקורונה, וכעת יש לה תשובה

לכתבה המלאה

על פי המחקר, שפורסם ב-Annals of Neurology, המחלה Covid-19 עלולה להשפיע על המוח, חוט השדרה, העצבים והשרירים בכמה אופנים. המחלה תוקפת את הריאות והלב, מה שעלול להוביל למחסור בחמצן במוח, או להפרעות בקרישת דם שעלולות לגרום לשבץ מוחי. תסמינים נוירולוגיים יכולים להיגרם גם כתוצאה מתגובת מערכת החיסון העלולה לגרום נזק למוח ולעצבים כתוצאה ממדדי דלקת בגוף.

בנוסף, הנגיף עשוי גם להדביק ישירות את המוח, כפי שהוצג בתיאור מקרה שפורסם לאחרונה ב-JAMA Neurology. במקרה המדובר הוא של צעירה בת 25 מאיטליה שנדבקה בקורונה. היא הרגישה טוב והתסמין היחיד שהפריע לה היה שלא הריחה שום דבר וגם חוש הטעם שלה נפגע. בסריקות מוח שנעשו לה, לאחר שכל שאר הבדיקות נראו תקינות, התגלו שינויים במבנה המוח שלה בשני איזורים: בגירוס רקטוס ובפקעת ההרחה, שהיא הקצה של האזור העצבי שאחראי על עיבוד מידע הקשור בחוש הריח שנמצא בחלל האף. "בהתבסס על ממצאי ה-MRI, אנחנו יכולים לשער שהנגיף SARS-CoV-2 עלול לפלוש למוח דרך המעברים האולפקטוריים (המעברים העצביים של פקחת ההרחה) ולפגוע בתפקוד של פקעת ההרחה", כתבו החוקרים.

סריקות MRI של מוחה של צעירה מאיטליה שמראות כיצד נגיף הקורונה שינה את מבנה המוח שלה וגרם לאובדן חוש הריח. JAMA Neurology, אתר רשמי
סריקות MRI של מוחה של צעירה מאיטליה שמראות כיצד נגיף הקורונה שינה את מבנה המוח שלה/אתר רשמי, JAMA Neurology

הבשורות הטובות, יחסית הן, שאף על פי שתסמינים נוירולוגיים נמצאו אצל כמחצית מהמטופלים המאושפזים, תופעות חמורות יותר היו נפוצות פחות. לפי המחקר, 25 אחוזים מהמטופלים סבלו מתפקוד לקוי של מערכת העצבים המרכזית, שכולל סחרחורת (17 אחוזים), כאב ראש (13 אחוזים) והכרה לקויה (7.5 אחוז). שלושה אחוזים לקו במחלה מוחית חריפה (הפרעות המשפיעות על כלי הדם ואספקת הדם למוח), 0.5 אחוז חוו אטקסיה (אובדן שליטה מלאה בתנועות הגוף), ו-0.5 אחוז עברו התקפים.

"חשוב שהציבור הרחב והרופאים יהיו מודעים לכך, מכיוון שזיהום בנגיף עשוי להופיע בתחילה בסימפטומים נוירולוגיים, לפני שמופיעות בעיות חום, שיעול או נשימה", אמר המחבר הראשי של המחקר, ד"ר איגור קורלניק.

בשלב זה יש מעט מדי ידע על ההשלכות ארוכות הטווח של הסיבוכים הנוירולוגיים שמגיעים בעקבות הקורונה, וכעת צוות המחקר מתכנן לעקוב אחרי חלק מהמטופלים כדי לנסות לקבוע אם הבעיות הנוירולוגיות הן זמניות או קבועות. יש לציין כי בתיאור המקרה של בת ה-25 שמבנה המוח שלה השתנה, החוקרים ביצעו סריקות נוספות כעבור 28 ימים, ובהן כבר ניתן היה לראות שמבנה המוח שלה מתחיל לחזור לעצמו. בסופו של דבר חוש הריח של הצעירה חזר אליה במלואו, והיא לא נותרה עם נזקים קבועים במוח.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully