וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הסריקות הראו: כך נגיף הקורונה תוקף את המוח

אובדן חוש הריח הוא תסמין נפוץ למדי שמשפיע על כשני שליש מהחולים בקורונה, והסברה היתה שזה נגרם בגלל הנוכחות של הנגיף בתוך רקמות האף. אלא שסריקות MRI מראות שהנגיף בכלל משנה את מבנה המוח

צילום: רויטרס, עריכה: ירדנה עבודי-פוקס

בסרטון: ארגון הבריאות העולמי מזהיר מפני גל שני של קורונה, אם מגבלות הסגר העולמי יוסרו מהר מדי

צעירה בת 25 מאיטליה שנדבקה בקורונה בכלל לא ידעה שהיא חולה. היא השתעלה קצת במשך יום אחד ואז איבדה את חוש הריח שלה, אבל פרט לכך היא הרגישה בסדר גמור. רק דבר המשיך להציק לה - היא עדיין לא הריחה שום דבר וגם חוש הטעם שלה נפגע, כל מה שהיא טעמה הרגיש לה משונה. מכיוון שהיא עבדה בבית חולים במחלקת הרנטגן, והיתה חשופה גם לחולי קורונה שאושפזו שם, הרופאים בביה"ח ערכו לה בדיקות ובדקו את אפה ואת מצב הריאות שלה, אולם הכול היה נראה כשורה, אז הם החליטו לערוך לה סריקת MRI של המוח. תוצאות הסריקה מדגימות כיצד נגיף הקורונה יכול לשנות את מבנה המוח וכיצד הוא גורם לאובדן חוש הריח.

אובדן חוש הריח הוא אחד מקומץ תסמינים נוירולוגיים שרופאים סבורים שנגרמים על ידי נגיף הקורונה. מחקרים קודמים העריכו שעד כשני שליש מהחולים ב-Covid-19 חווים את התסמין הזה. המחקר החדש והסריקות שנערכו בו מצליחים לראשונה להדגים שהפגיעה בחוש הריח לא נגרמת רק כתוצאה מהנוכחות של הנגיף בתוך רקמות האף ובדרכי הנשימה, ויש להם הוכחה מוחשית לכך שהוא תוקף גם את המוח.

הסריקה גילתה שינויים במבנה המוח של הצעירה בשני איזורים: בגירוס רקטוס ובפקעת ההרחה, שהיא הקצה של האזור העצבי שאחראי על עיבוד מידע הקשור בחוש הריח שנמצא בחלל האף. המידע שמועבר מפקעת ההרחה עובר לאזורי עיבוד שונים במוח, שאחד מהם הוא הגירוס רקטוס. לעין בלתי מיומנת, ייתכן שמדובר בשינויים כל כך מזעריים עד שבקושי ניתן להבחין בהם, אולם עבור המומחים ממכון המחקר האיטלקי IRCCS באוניברסיטת מילאנו באיטליה ומבית החולים לילדים בבוסטון, ארה"ב - השינויים בלטו מיד.

עוד בוואלה!

1 מכל 10 חולי קורונה עם סוכרת מת אחרי שבוע

לכתבה המלאה
סריקות MRI של מוחה של צעירה מאיטליה שמראות כיצד נגיף הקורונה שינה את מבנה המוח שלה וגרם לאובדן חוש הריח. JAMA Neurology, אתר רשמי
השינויים הזכירו לחוקרים נראות של מתקפות ויראליות על המוח. השינויים במבנה מוחה של הצעירה כפי שנראו בסריקות/אתר רשמי, JAMA Neurology

השינויים שהמומחים זיהו בסריקות מוחה של הצעירה הזכירו להם השפעות של מתקפות ויראליות שונות על המוח, לכן הם המליצו לערוך לצעירה בדיקת קורונה, והתוצאות חזרו חיוביות.

כעבור 28 ימים הרופאים ערכו לה סריקות MRI נוספות, שבהן כבר ניתן היה לראות שמבנה המוח של הצעירה מתחיל לחזור לעצמו, אם כי פקעת ההרחה שלה עדיין נראתה מעט מודלקת. בסופו של דבר חוש הריח של הצעירה חזר אליה במלואו, והיא לא נותרה עם נזקים קבועים במוח.

בדיקת קורונה לנוסעת ששבה ממצרים בשדה התעופה של מינסק. רויטרס
עד כה חשבו שאובדן חוש הריח נגרם כתוצאה מנזק שגורם הנגיף לרקמות האף. בדיקת קורונה/רויטרס

הרופאים ערכו סריקות MRI לשני חולים מאומתים נוספים שגם הם חוו פגיעה בחוש הריח, אך למרבה ההפתעה בסריקות שלהם לא נמצאו אותם שינויים במבנה המוח שנראו אצל הצעירה. עם זאת, החוקרים מציינים כי השינויים שנראו במוחה של הצעירה כן תואמים ממצאים ממוחם של חולים שמתו מקורונה ובוצעו בהם נתיחות לאחר המוות וכן ממצאים מוחיים מניסויים בבעלי חיים עם קורונה. המקרה שלה הוא פשוט הראשון שבו מודגמות ההשפעות המוחיות הללו בחולה חי.

"בהתבסס על ממצאי ה-MRI ובהם השינויים הקלים במבנה של פקעת ההרחה, אנחנו יכולים לשער שהנגיף SARS-CoV-2 עלול לפלוש למוח דרך המעברים האולפקטוריים (המעברים העצביים של פקחת ההרחה) ולפגוע בתפקוד של פקעת ההרחה", כתבו החוקרים במסקנותיהם שפורסמו בכתב העת JAMA Neurology. הם הוסיפו כי העובדה שהצעירה לא פיתחה תסמינים נוספים של המחלה, מצביעה על כך שאובדן חוש הריח הוא תסמין עיקרי של מחלת Covid-19 ולא תסמין נלווה או שולי.

2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully