וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם סוג הדם שלכם קובע כמה קשה תחלו בקורונה?

חוקרים ניתחו את ה-DNA של חולים בקורונה והשוו אותו לזה של אנשים בריאים. הממצאים הראו כי גנים האחראים על סוג הדם שלנו משפיעים גם על הסיכוי שלנו לחלות בצורה חמורה. עכשיו נותר להבין את הקשר

צילום: רוני כנפו, עריכה: ניר חן

בסרטון: עלייה בנתוני ההדבקה בישראל

יש מעט דברים ודאיים שאנחנו יכולים להגיד היום על מגפת הקורונה העולמית, אחד מהם הוא שחומרת המחלה משתנה בין אדם לאדם. בכל בתי החולים ברחבי העולם ניתן לראות חולים שנדבקים ב- COVID-19 וסובלים רק מתסמינים קלים ומחלימים אחרי כמה ימים בלבד, ואילו אחרים חולים בצורה קשה ואף מתים מהמחלה.

כדי לנסות להסביר את התופעה הזו, חוקרים מאוניברסיטת קיל בגרמניה בדקו את המאפיינים הגנטיים של חולי קורונה. המחקר החדש שנערך על ידי קבוצת מדענים אירופאים תיעד קשר חזק בין COVID-19 לבין וריאציות גנטיות, במיוחד אלה שנמצאות בסוג הדם שלנו. תגלית חדשה זו מגלה כי סוג הדם שלנו עשוי לעזור לקבוע את חומרת המחלה, מה שמעלה תקוות לטפל בה לפני שהיא מתפתחת לסיבוכים חמורים.

החוקרים מצאו כי וריאציות בשני אזורים בגנום האנושי קשורות לעלייה בסיכון לאי ספיקה נשימתית. אחד מהאזורים הללו קשור לאותו הגן שקובע את סוג הדם. המחקר החדש מצא כי סוג דם A נקשר לעלייה של 50 אחוזים בסבירות שמטופל יצטרך לקבל חמצן או יזדקק למכונת הנשמה. המחקר החדש עובר כעת ביקורת עמיתים.

מדענים כבר קבעו בעבר כי גורמים כמו גיל ומחלות רקע מעמידים אנשים בסיכון מוגבר לפתח מקרים קשים של COVID-19. אבל גנטיקאים מקווים שבדיקת DNA תוכל לעזור בזיהוי חולים שיידרשו טיפול אגרסיבי יותר.

עוד בוואלה!

ויטמין הנמצא בביצים וגבינות יכול לעזור במלחמה נגד קורונה

לכתבה המלאה
בדיקת דם. אילוסטרציה. ShutterStock
החוקרים ריצפו DNA מדגימות של אלפי חולים. מבחנה עם דגימות דם/ShutterStock

עם התגברות המגיפה בפברואר, הרופאים מגרמניה שפעלו בשיתוף פעולה עם רופאים מספרד ואיטליה לקחו דגימות דם מ -1,610 חולים שנזקקו להעשרת חמצן או שחוברו למכונת הנשמה וריצפו את ה-DNA של המטופלים מהדגימות. לאחר מכן החוקרים ביצעו את אותו סקר גנטי על 2,205 תורמי דם שלא נמצאה עדות בדם שלהם ל-COVID-19.

המדענים חיפשו אתרים כרומוזומליים שבהם נמצאים גנים שונים (המכונים לוקוסים), שאיפיינו מטופלים עם מחלה קשה יותר, בהשוואה לאלו שאינם חולים. שני לוקוסים נמצאו בשני אתרים שונים - באחד מהם נמצא הגן שקובע את סוג הדם שלנו. גן זה מכוון ייצור של חלבון שגורם לביטוי של מולקולות על פני כדוריות הדם שמסמנות את סוג הדם.

זו לא הפעם הראשונה שדם מסוג A מופיע כגורם סיכון אפשרי. מדענים סיניים שבדקו את סוגי הדם של המטופלים גילו גם כי אנשים עם סוג A נוטים יותר לפתח תחלואה קשה של COVID-19. אך איש אינו יודע עדיין מדוע.

אחת ההשערות היא כי אחד מהסיבוכים של נגיף הקורונה הוא תגובת יתר של מערכת החיסון אצל אנשים מסוימים, שמכונה סערה ציטוקנית. תגובה זו מובילה לדלקת מסיבית ולנזק לריאות. יתכן שווריאציות גנטיות משפיעות על תגובה זו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully