וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

למה כולם מדברים על תרופת הצרבת הזאת בהקשר של קורונה?

מחקר ראשוני מעודד מצא שחולי Covid-19 שנטלו תרופה נגד צרבת שנמכרת ללא מרשם חוו הקלה בתסמינים וחלקם התאוששו מהר יותר. כעת מחקר גדול יותר יוצא לדרך בתקווה לאשש את הממצאים

צילום: רויטרס, עריכה: ניר חן

בסרטון: סנאטור רפובליקני מאשים את סין בניסיון לחבל בפיתוח החיסון לקורונה

תרופה לקורונה עדיין לא נמצאה, אם כי ישנם כמה תכשירים רפואיים שהצליחו לשפר את מצבם של חולים קשים ב-Covid-19, התרופות הללו נבחנות בכל מיני מחקרים ברחבי העולם ועל חלקן שמעתם כבר (כמו הידרוכלורוקווין - תרופת המלריה שנשיא ארה"ב טראמפ החליט לנטול על דעת עצמו, או תרופות אנטי-ויראליות כמו רמדסיביר ועוד).

מדובר בתרופות שלא מצויות בכל בית או בכל מקום, הן אפילו לא היו ממש מוכרות עד הקורונה, הן דורשות מרשם ולא כל חולה גם יימצא מתאים לטיפול בהן. אבל יש גם תרופה מוכרת יותר, שאפשר להשיג בבתי המרקחת ללא מרשם בכלל והדיווחים לגביה הם שהיא מקלה על תסמיני הקורונה.

התרופה משמשת בימים כתיקונם להקלה על צרבת, ומחקר גילה שכמה אנשים שחלו ב-Covid-19 זכו להקלה בתסמינים שלהם לאחר שנטלו אותה. תוצאות המחקר היו מעודדות מספיק כדי להניע מחקר נוסף, הפעם גדול יותר בהיקפו, שמתמקד בחומר פמוטידין (famotidine), שהוא החומר הפעיל בתכשיר בשם Pepcid נגד צרבת.

עוד בוואלה!

תה צמחים ממדגסקר: התרופה הטבעית לקורונה?

לכתבה המלאה
כדורים נגד צרבת. ShutterStock
האם נמצאה תרופה יעילה וזולה לקורונה? כדורים נגד צרבת/ShutterStock

"אנחנו רוצים לדעת מה הדרך הטובה ביותר לטפל בחולים בנגיף, למנוע את הגעתם לבית החולים ולעזור להם להתאושש מהר יותר", אמר ד"ר ג'וזף קוניגליארו, רופא מהמרכז הרפואי נורת'וול בניו יורק ואחד ממחברי המחקר.

משתתפי המחקר נטלו כולם (פרט לאחד) את התרופה בטווח של 10 ימים מתחילת התסמינים שכללו שיעול או קשיי נשימה. גילם של המשתתפים נע בין 23 ל-71 שנים. החולים דיווחו שהבחינו בשיפור במצבם בתוך 24-48 שעות מנטילת התרופה. ומכאן הסיקו החוקרים כי יש סיכוי טוב שפמוטידין עשוי להיות מקור משמעותי להקלה בתסמינים של חולי Covid-19. על פי הדיווחים, כמה מהחולים אף דיווחו שהם חזרו לעצמם לחלוטין לאחר שבועיים.

פמוטידין הוא אפשרות טיפול מעניינת ורצויה משום שמדובר בתרופה זולה שאינה דורשת מרשם. ובאשר לתופעות לוואי, ל-7 מכל 10 מטופלים שניסו את התרופה לא היו כאלה. ואילו 3 הנותרים חוו תופעות לוואי שנחשבות קלות, כמו סחרחורת ושיבושים במערכת העיכול.

אישה לוקחת כדור. ShutterStock
כמעט כל המשתתפים במחקר דיווחו על הטבה בתוך יומיים מנטילת התרופה. אישה בולעת כדור/ShutterStock

מבין כלל משתתפי המחקר היה חולה אחד שחווה תוצאה הפוכה - החמרה בתסמינים. לדבריו, הוא חש עייף יותר לאחר נטילת התרופה. וזה מניע נוסף לביצוע מחקרים נוספים אודות פמוטידין, שיבחנו מדוע יש חולים שמגיבים אליו בצורה שונה מאשר אחרים.

כעת רופאים וחוקרים מבית החולים נורת'וול שבניו יורק מעוניינים ליזום מחקרים נוספים שיבחנו את התרופה נגד צרבת כטיפול אפשרי לחולי קורונה. במסגרת מחקרים אלו, חולי קורונה מאומתים יבחרו באקראי ויתבקשו לקחת תרופה כלשהי. קבוצת המחקר תקבל פמוטידין, בעוד שקבוצת הביקורת תקבל פלצבו. וכדי להבטיח את חוסר הפניות של המחקר, גם הרופאים המטפלים בחולים לא ידעו אילו חולים קיבלו את התרופה האמיתית ואילו את הפלצבו.

אף על פי שהתוצאות הראשוניות עושות רושם טוב, ד"ר קוניגליארו מפציר בציבור שלא לקחת את התרופה על דעת עצמו כדי לטפל או למנוע את מחלת הקורונה, לפחות עד אשר יתקבלו תוצאות נוספות שיאששו את התוצאות הראשוניות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully