וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האנשים שמערכת החיסון שלהם יכולה למנוע את הקורונה

מחקר שנערך לאחרונה מצא כי אצל חלק מבני האדם קיימים תאים של מערכת החיסון שמזהים את הקורונה, מצליחים לתקוף אותה, ובכך מונעים מחלה קשה. איך הם עושים את זה? בעזרת הזיכרון שלהם

צילום: שלומי גבאי, עריכה: איתי עמרם

בווידאו: בישראל מפחדים מגל שני של קורונה

מחקרים שנערכו לאחרונה טוענים כי מערכות החיסון של אנשים מסוימים עשויות להצליח להילחם בנגיף הקורונה. מחקר שפורסם בחודש שעבר בכתב העת Cell הראה כי קיימים אנשים שמעולם לא נחשפו לנגיף, אך בגופם יש תאי T, תאים של מערכת החיסון, המסוגלים לזהות ולהגיב אל הנגיף.

ההסבר הסביר ביותר לממצא, לטענת החוקרים, הוא תופעה המכונה תגובתיות צולבת: כאשר תאי T שהתפתחו כתגובה לנגיף אחר מגיבים לפתוגן דומה. במקרה זה, תאי T עשויים להישאר מחשיפה קודמת של אנשים לנגיף קורונה אחר - ככל הנראה כזה הגורם להצטננות.

"אתה מתחיל עם קצת יתרון במירוץ החימוש בין הנגיף שרוצה להתרבות לבין מערכת החיסון שרוצה לחסל אותו", הסביר אלסנדרו סאט, אחד מעורכי המחקר ל-Business Insider. הוא הוסיף כי תאי T כאלה יכולים "לסייע ביצירת תגובה חיסונית מהירה וחזקה יותר".

עוד בוואלה!

נגיף הקורונה: האם באמת קיימים מפיצי על?

לכתבה המלאה

לצורך המחקר, הצוות של סאט בדק את מערכות החיסון של 20 אנשים שחלו בנגיף והתאוששו, וכן דגימות דם של 20 אנשים שנאספו בין השנים 2015-2018 (כלומר, אין סיכוי שהאנשים הללו נחשפו לנגיף הקורונה החדש). מבין 20 האנשים שדגימות הדם שלהם נלקחו לפני המגיפה, 50 אחוזים היו בעלי סוג של תאי דם לבנים הנקראים CD4 + - T תאים המסייעים למערכת החיסון ליצור נוגדנים - שהחוקרים מצאו שהם מסוגלים לזהות את נגיף הקורונה החדש ולהניע את מערכת החיסון להילחם מייד.

נגיף הקורונה. NIAID-RML, צילום מסך
מערכת החיסון זוכרת אירועים "גדולים". נגיף הקורונה/צילום מסך, NIAID-RML

בקרב הקבוצה של חולי הקורונה שנחקרו במחקר החדש, רק שניים סבלו ממקרים חמורים של המחלה ו-90 אחוזים האחרים חלו בזיהומים קלים או מתונים. הקבוצה נבחרה בצורה זו כדי שהחוקרים יוכלו למדוד תגובות חיסוניות בקרב חולים בינוניים וקלים ב-COVID-19 ולא אנשים עם מחלה קשה שמאושפזים. "אם אתה מסתכל על החריג ולא על הכלל, קשה לדעת מה קורה", אמר קרוטי. "אם התגובה החיסונית הממוצעת היא איומה, זה דגל אדום גדול".

החוקרים חיפשו בדם של החולים שני סוגים של תאי דם לבנים: תאי CD4 + ותאי CD8 +, שהם תאי T התוקפים תאים נגועים בנגיף. התוצאות הראו כי במהלך המחלה, כל 20 המטופלים ייצרו נוגדנים ותאי T CD4 + המסוגלים לזהות את נגיף הקורונה ולהגיב בהתאם, ו-70 אחוז יצרו תאי T מסוג CD8 + שהורגים את התאים. זה מצביע על כך שהגוף יוכל לזהות ולהגן על עצמו מפני נגיף הקורונה בעתיד.

"ברור שאנחנו לא יכולים לספר מה יקרה בעוד 15 שנה מכיוון שהנגיף קיים רק כמה חודשים. אז אף אחד לא יודע אם התגובה החיסונית הזו ארוכת שנים או לא", אמר סאט. אבל הוא חושב שיש סיבה לאופטימיות, במיוחד עבור חולים שעברו מקרים קשים. "הזיכרון החיסוני קשור לאירוע. אם זה אירוע חזק, יהיה לך זיכרון חזק. אם כמעט נדרסת על ידי משאית, אתה זוכר את זה, אבל אתה אולי לא זוכר את צבע הגרביים שלבשת אתמול כי זה לא עניין גדול".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully