וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

70 אחוזים מחולי הקורונה לא הדביקו אף אחד אחר

עד כה רובנו האמנו כי כל מי שנדבק בקורונה מפיץ את הנגיף לכל עבר, אבל לפי מחקר חדש רוב מקרי ההידבקות מגיעים ממפיצי-על, בעוד רוב החולים כלל לא מדביקים אחרים

אתר רשמי

מיום שפרצה מגיפת הקורונה לחיינו מזהירים אותנו כי מדובר בנגיף מדבק במיוחד, אולם לפי מחקר חדש - יש לא מעט אנשים שנדבקו בנגיף וכלל לא הדביקו אחרים. חוקרים מהונג קונג שבדקו מאות מקרים של COVID-19 בחודשים ינואר-אפריל גילו כי 70 אחוזים מהחולים לא הדביקו אחרים. לדברי החוקרים, מרבית מקרי ההידבקות קרו בגלל אירועי "מפיצי על" - כאשר אדם חולה אחד מדביק כמות גדולה של אנשים.

מקרים של מפיצי על התפרסמו כבר בשבועות הראשונים למגיפה ועוררו עניין רב. כך לדוגמה נפוץ סיפורו של מטיף דתי בהודו שהדביק עשרות אנשים והכניס 40 אלף בני אדם להסגר. גם באתר סקי צרפתי אדם אחד גרם לעשרות הידבקויות, בדרום קוריאה עובד הכנסייה הדביק 43 אחרים, עורך דין מניו יורק העביר את נגיף הקורונה ליותר ממאה אנשים אחרים בקהילה שלו. ויש החושדים כי גם מקרה ההידבקות בגימנסיה בירושלים הוא תוצאה של מפיץ על אחד.

עד כה נראה היה כי מדובר במקרים חריגים שאינם מעידים על הכלל, אולם המחקר הזה משנה את התפיסה הזו. "זו התמונה שיש לנו עד כה", אמר בן קאולינג, מחבר המחקר ל-Business Insider. "אירועי הפצת-על מתרחשים יותר ממה שציפינו, יותר ממה שניתן היה להסביר במקרה. תדירות הפצת-העל היא מעבר למה שיכולנו לדמיין".

מתחם היבדק וסע בבאר שבע 4 ביוני 2020. ראובן קסטרו
האם זה ישנה את האופן שבו בוחרים את מי לבדוק? מתחם היבדק וסע/ראובן קסטרו

על אף שאין הגדרה מדויקת ומסודרת של ארגון הבריאות העולמי (WHO), בדרך כלל המונח מפיץ-על מתייחס לחולה שמדביק יותר אנשים במחלה מהרגיל. הכלל 20/80, שנהגה לפני כשני עשורים, מציע כי סביר להניח שאחד מכל חמישה אנשים באוכלוסייה אחראי ל-80 אחוזים מההדבקות, ולכן נחשב מפיץ-על. אבל עד למחקר הנוכחי קשה היה לאמת את הנורמה הזו.

לצורך המחקר, קאולינג ועמיתיו ניתחו יותר מאלף מקרים של COVID-19 בהונג קונג. כמעט 350 מהמקרים היו קשורים להתפשטות בתוך הקהילה, ואילו השאר היו חולים שחזרו ממדינות אחרות. לדברי החוקרים, הדבקה דרך מפיץ-על הייתה אמצעי ההעברה העיקרי בתוך הקהילה. הם מצאו קשר בין 80 אחוז מהזיהומים ואירועי הפצת-על, בעיקר מפגשים חברתיים במקומות סגורים כמו חתונה, התכנסויות דתיות וברים רבים.

לפי המחקר, מפגשים חברתיים כאלה תרמו יותר למקרי הידבקות משניים בהשוואה לחשיפות במשפחה או במקום העבודה. הניתוח אף הראה כי 70 אחוזים מהחולים שנבדקו לא העבירו את נגיף הקורונוה לאף אחד אחר. לאור הממצאים, צוות החוקרים קרא לקובעי המדיניות ליצור הנחיות חדשות לניהול התפשטות ה-COVID-19. לדבריהם, המאמצים צריכים להתמקד בהפחתת אירועי הפצת-על.

"עכשיו אנו יודעים אילו אמצעים יתנו את התמורה הטובה ביותר ביחס להשקעה - אם היינו יכולים לעצור את התפשטות העל מלהתרחש, היינו מועילים לרוב האנשים", סיכם קאולינג.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully