וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תה צמחים ממדגסקר: התרופה הטבעית לקורונה?

במדגסקר סבורים שיש להם את התשובה למגיפת הקורונה העולמית. העולם בתגובה: לא קונים את הממבו ג'מבו שלכם. האם זו דעה קדומה שלא מסוגלת לסבול את האפשרות שהתרופה למגיפה תגיע דווקא מהיבשת השחורה?

צילום: רויטרס, עריכה: ניר חן

בסרטון: לא הנשיא היחיד שמקדם תרופה לא מוכחת לקורונה

ב-20 באפריל הנשיא כינס מסיבת עיתונאים והכריז על פריצת דרך במאבק בקורונה. מדובר בשימוש חדש לטיפול נגד מלריה, שלדבריו, משפיע בצורה מדהימה על חולים קשים ב-Covid-19. הוא הוסיף והילל את התרופה, שלדבריו, כל כך בטוחה עד שגם ילדים יכולים לקחת אותה ולמעשה הוא ממליץ להם לעשות זאת - וליטול אותה מדי יום כאמצעי מניעה נגד הנגיף. הוא מתוודה שגם הוא נוטל אותה למניעה.

נשמע מוכר? הנשיא המדובר הוא לא דונלד טראמפ נשיא ארה"ב והתרופה האמורה אינה הידרוכלורוקווין השנויה במחלוקת. התרחיש הזה מסתבר קרה פעמיים.

נשיא מדגסקר אנדרי רג'ואלינה, כמו מקבילו האמריקני, לא מהסס להשתמש במעמדו הנשיאותי ובהשפעתו כדי לקדם טיפול היפותטי למגיפת הקורונה, גם אם הוא עדיין לא מגובה בראיות מספיק חזקות. באותה מסיבת העיתונאים הפגין הנשיא רג'ואלינה הבעת אמון אולטימטיבית - הוא הרים בקבוק זכוכית שעמד על הפודיום מולו, ולגם את הנוזל הענברי הכהה שהכיל, לקול תשואות המכובדים, הדיפלומטים והעיתונאים שהיו במקום.

עוד בוואלה!

12 דברים שעלולים להחליש את מערכת החיסון שלכם

לכתבה המלאה
נשיא מדגסקר אנדרי רג'ואלינה לוגם את המשקה הצמחי קוביד אורגניקס שלטענתו מרפא קורונה. פייסבוק, צילום מסך
קשה למצוא אותו בימים אלה בלי בקבוק של CVO ביד. נשיא מדגסקר רג'ואלינה/צילום מסך, פייסבוק

"תה הצמחים הזה נותן תוצאות בתוך 7 ימים. עשינו בדיקות, ושני אנשים כבר נרפאו הודות לטיפול הזה", הכריז רג'ואלינה. עוזרים חילקו ליושבים בקהל בקבוקים של תמצית הצמחים, שנשאו את התווית Covid-Organics. והנשיא הבטיח שהתרופה האפריקנית הראשונה לנגיף הקורונה שמבוססת על רפואה אפריקנית מסורתית תחולק בכל המדינה ובהמשך גם ביבשת כולה.

עמדת ארגון הבריאות העולמי (WHO) עם זאת, מסוייגת בהרבה. לדבריהם, אין שום תרופה שהוכחה כמונעת או מרפאת את מחלת Covid-19 שהיא המחלה שנגרמת בעקבות הידבקות בנגיף הקורונה. אבל ההצהרות של ארגון הבריאות הן לא בהכרח סיבה מספיק טובה בעיניהם של חלק מהאנשים (כמה מהם נשיאים) להפסיק לתלות תקוות בכל טיפול שעשוי לספק ישועה מהמגיפה שמשתוללת וגובה קורבנות בריאותיים וכלכליים בכל העולם.

בקבוקים של קוביד אורגניקס תה צמחים ממדגסקר שמרפא קורונה. פייסבוק, צילום מסך
בקבוקי CVO על המדפים בחנות במדגסקר/צילום מסך, פייסבוק

ההשקה הרשמית של Covid-Organics בחודש שעבר עוררה לא מעט התלהבות. מדינות נוספות כמו טנזניה והאיטי כבר הביעו עניין וביררו לגבי אפשרות להתחיל לקבל משלוחים של התרופה הטבעית, דבר שכרגע לא מתאפשר בשל מלאים נמוכים. אבל זה לא מפריע לנשיא רג'ואלינה לשלוח דוגמיות של המשקה למנהיגי מדינות רבות. הפרסומים אודות תה הצמחים שמרפא קורונה עוררו דיונים סוערים בתוך אפריקה ומחוצה לה, ואלה בסופו של דבר גרמו לארגון הבריאות העולמי להוציא התייחסות ספציפית יותר בתחילת מאי.

"יש לנקוט בזהירות, במיוחד בכל הנוגע לפרסומים ברשתות החברתיות אודות תרופות מסויימות. יש לא מעט צמחים ועשבי מרפא שמשמשים כיום לטיפולים שונים ושאין אפילו הוכחה מינימלית לכך שהם איכותיים, יעילים או בטוחים לשימוש", נכתב בהודעת ה-WHO מה-4 במאי. השימוש בתמציות אלה, נכתב בהודעה "עלולה לסכן אנשים ולתת להם תחושת ביטחון שווא, שתגרום להם להקפיד פחות על כללי ההיגיינה והריחוק החברתי, שלהם השפעה מכרעת למניעת הדבקה ב-Covid-19.

מדגסקר - תושבי הבירה אננטריבו עומדים בתור לחלוקת משקה צמחי שנטען כי הוא מרפא קורונה. AP
תושבי אנטננריבו בירת מדגסקר עומדים בתור למלא את בקבוקיהם בתמצית הצמחית של covid organics/AP

במדגסקר, מדינת אי באפריקה, לא ממש הבינו מה לעשות עם כל הפאסיב-אגרסיב המערבי הזה שארגון הבריאות העולמי ירה לעברם. השימוש ברפואה מסורתית וטבעית טבוע עמוק במסורות של בני המקום, ואלה מושיטים את ידם לתרופות מסורתיות כשהם נתקפים בכאב ראש או בטן באותה טבעיות שבה אדם מהמערב לוקח אדוויל. מה גם שבאפריקה, רבים מתגוררים באזורים כפריים שבהם רפואה קונבנציונלית אינה בהישג יד, הן מבחינה גיאוגרפית והן כלכלית. מנתוני ארגון הבריאות העולמי עולה כי 87 אחוזים מהאוכלוסייה באפריקה נעזרים ברפואה מסורתית.

רפואה מסורתית, אבל עם הוכחות

"ההשערה שלנו היתה שאם נצליח למצוא משהו שיטפל בשיעול, בקשיי נשימה, בכאבים, בחום - נוכל לטפל בווירוס"

Covid-Organics או CVO בקיצור, פותח במכון למחקר יישומי במדגסקר (IMRA), מוסד מקומי מכובד שעוסק בין השאר בזיקוק תמציות צמחים מסורתיות, שחלקן הובילו גם לפיתוח של טיפולים תרופתיים שזכו להכרה בינלאומית, כמו למשל מדגלוציל (Madeglucyl) שמשמש כטיפול לחולי סוכרת. מכון המחקר במדגסקר סייע גם בזיהוי הפוטנציאל של פרח הווינקה המדגסקרי (periwinkle) לטיפולי סרטן, ותרכובות שמזוקקות מהצמח הזה משמשות לייצור תרופות שניתנו לחולי וחולות סרטן השד, השלפוחית והריאות.

בינואר האחרון, כשהידיעות על מחלה חדשה ומסתורית דמויית שפעת שצצה בסין ואינה מגיבה לתרופות קונבנציונליות החלו להגיע למדגסקר, מנהל המכון למחקר יישומי ד"ר צ'ארלס אנדריאנג'ארה ניגש לעבודה. מאז היווסדו בשנת 1957 חוקרי המכון קיטלגו וסיווגו אלפי עשבי מרפא שבהם השתמשו המרפאים המסורתיים של מדגסקר לאורך השנים. וד"ר אדריאנג'ארה תהה בינו לבין עצמו האם הידע שנצבר במכון יוכל לסייע במלחמה נגד הנגיף החדש.

"ההשערה שלנו היתה שאם נצליח למצוא משהו שיטפל בשיעול, בקשיי נשימה, בכאבים, בחום - נוכל לטפל בווירוס", הוא אמר בריאיון לאתר Time. הוא החל לסרוק את מאגרי הנתונים של המכון בחיפוש אחר צמחי מרפא בעלי סגולות נוגדות חימצון ונוגדות דלקת ואחר צמחים שמקלים על שיעול ומפחיתים חום. אחד הצמחים שנחקרו במכון הוא לענה חד שנתית ( artemisia annua), שנמצא יעיל בטיפול במלריה ובמחקרי המכון הראה גם פוטנציאל מבטיח בטיפול בחולי סארס - גם היא מחלה נשימתית שנגרמת על ידי נגיף ממשפחת הקורונה שהתפרצה בסין בשנת 2002. "Covid וסארס דומות מאוד במבנה הגנטי שלהן, אז שיערנו שייתכן שלענה תוכל להועיל כטיפול גם עבור חולי Covid-19", נזכר ד"ר אנדריאנג'ארה.

תלמידים עם מסיכות יושבים בכיתה במדגסקר לאחר שקיבלו משקה צמחי שאמור לרפא ולמנוע הדבקה בקורונה. AP
הנשיא ממליץ לכולם לשתות את התה פעמיים ביום, גם לילדים. תלמידים במדגסקר יושבים בכיתה עם מסיכות, לאחר שחולקו להם בקבוקי CVO/AP
"אם CVO יכולה לרפא 60 אחוזים מהאוכלוסייה, בעיני זה טוב. זה לא הכי טוב, אבל זה טוב"

הוא וצוותו חיברו בין הלענה ובין רכיבים נוספים ויצרו תה צמחים, שאותו הציעו לחולים שנבדקו ונמצאו כחולי קורונה מאומתים. "התחלנו עם אחד-שניים וראינו שזה ממש הפחית את התסמינים שלהם. הם החלימו מהר", אומר מנהל המכון. אולם, מכון המחקר לא ניהל מעולם ניסויים מסודרים ומתועדים, וחוות הדעת של אנדריאנג'ארה מבוססת על תצפיותיו ועל תגובותיהם של קומץ חולים בלבד, שלא היו בסביבת ניסויים מבוקרת. אף שהוא אומר שהחולים הללו לא קיבלו כל טיפול אחר באותו זמן, אין לכך תיעוד רשמי. נכון ליום ההכרזה הרשמית של הנשיא רג'ואלינה פחות מ-20 חולים קיבלו את התרופה הטבעית.

מדובר במספרים שוליים וזניחים, במיוחד כשמדובר במחלה שעדיין משתוללת ומעט מאוד ידוע עליה באופן ודאי. השפעתה של קורונה יכולה לנוע בין היעדר מוחלט של תסמינים ועד לכשל רב-מערכתי של איברים ומוות, אך ד"ר אנדריאנג'ארה טוען בתוקף שהתרופות הצמחיות לא יכולה להזיק. "הן נחקרו ביסודיות והרעילות שלהן נבדקה, הן נמצאות בשוק זה 30 שנה, כך שאנחנו כבר מכירים את היעילות שלהן".

אנדריאנג'ארה הקביל בין תמצית ה-CVO ובין משככי כאבים מערביים, שכמה מחקרים הראו שמשפיעים בצורות שונות על אנשים שונים. "אפשר לתת ל-20 אנשים פרצטמול. זה לא יזיק לאף אחד מהם, אבל זה גם לא יעביר לכולם את כאב הראש. אם CVO יכולה לרפא 60 אחוזים מהאוכלוסייה, בעיני זה טוב. זה לא הכי טוב, אבל זה טוב".

תושב אננטריבו במדגסקר עומד בתור כדי למלא את הבקבוק שלו בתמצית צמחים שאמורה לרפא קורונה. AP
פרט ללענה, שאר המרכיבים נשמרים בסוד מחשש שהפורמולה תיגנב. תושב אנטננריבו ממלא בקבוקים בתה הצמחי של CVO/AP

עבור רופאים ומדענים הניסיון לאשש את הטענות הללו לגבי תמצית הצמחים המדגסקרית הוא בבחינת משימה בלתי אפשרית. פרט לעובדה שהיא מכילה 62 אחוז לענה, IMRA לא פרסמו מידע נוסף אודות מרכיבי התמצית שממנה עשוי משקה ה-CVO. שמותיהם של שאר המרכיבים נשמרים בסוד מחשש שהנוסחה תיגנב.

ומה עם הוכחות מדעיות?

ולמרות שהנשיא רג'ואלינה מקדם אותה הן כתכשיר טיפולי והן מניעתי, התמצית לא קיבלה אישור להפצה כתרופה מהאקדמיה הלאומית לרפואה של מדגסקר, שגם היא פרסמה הצהרה לפיה "מדובר בתרופה שהראיות המדעיות ליעילותה טרם התגבשו וכי נטילתה היא סיכון לפגיעה בבריאות הציבור ובמיוחד בבריאותם של ילדים".

בתדרוך עיתונאים שנערך ב-14 במאי ארגון הבריאות העולמי כבר היה הרבה יותר ספציפי בהתייחסותו ל-CVO ואמר כי אין כל ראיות מדעיות לגבי היעילות והבטיחות של המשקה של Covid Organics. מנהל אזור אפריקה בארגון הבריאות העולמי ד"ר מתידיסו מואטי אמר יש צורך בבדיקות אמינות יסודיות "כדי שכשנחגוג את הגילוי של התרופה הזאת באפריקה, יהיה זה על בסיס ראיות שניתן לחלוק עם שאר העולם".

שר החוץ של טנזניה מקבל ממקבילו המדגסקרי ארגז של משקה הצמחים קוביד אורגניקס. רויטרס
שר החוץ של טנזניה מקבל ארגז של תה צמחים נגד קורונה ממקבילו המדגסקרי/רויטרס
"אני חושב שהבעיה היא שהמשקה הזה מגיע מאפריקה וקשה להם להודות שמדינה כמו מדגסקר היא זו שמצאה את הפורמולה שתציל את העולם"

לדעתו של הווירולוג הדרום אפריקאי דניס צ'ופרה, CVO הוא תוסף תזונה יותר מאשר תרופה. בראיון לשידורי Voice of America באפריקה הוא אמר כי "אני לא חושב שזה תכשיר מזיק, אבל לא כדאי שאנשים יצפו שזה ירפא אותם מ-Covid-19 כי אין שום הוכחה מדעית לעניין הזה".

בהתחשב בנתוני התחלואה הנמוכים של מדגסקר עד כה (405 חולים מאומתים בלבד, נכון ל-22 במאי), יהיה קשה מאוד להעריך את יעילותה של התרופה הטבעית שם. "לרוב האנשים שנושאים את הנגיף הזה אין תסמינים כלל. מבין מי שיש להם תסמינים, ל-85 אחוזים יש מחלה קלה בלבד. אפשר לטפל בהם עם כוס מים ויהיה לזה אותו אפקט", אמר שביר מדחי, מרצה לווקסינולוגיה באוניברסיטת יוהנסבורג בריאיון לגרדיאן הבריטי.

אבל נשיא מדגסקר רג'ואלינה הודף את הספקנים. בריאיון לערוץ France 24 הוא טען שלמעלה מ-100 חולי Covid-19 כבר טופלו בהצלחה ב-CVO. "כשאנחנו במלחמה כמו עכשיו, איזו הוכחה אנחנו יכולים לספק? התשובה היא כמובן, ריפוי החולים שלנו", אמר. "אני חושב שהבעיה היא שהמשקה הזה מגיע מאפריקה וקשה להם להודות שמדינה כמו מדגסקר היא זו שמצאה את הפורמולה שתציל את העולם", סיכם.

גם מנהל המכון למחקר יישומי ד"ר אנדריאנג'ארה שותף לתחושה שהתגובה הבינלאומית הצוננת שלה זכתה תמצית הצמחים של Covid Organics נגועה בדעות קדומות. והוא מציין את העובדה שמדגסקר היא ממש לא המדינה היחידה בעולם שמיישמת בימים אלו על חולי קורונה טיפולים שלא עברו את מסלולי הניסויים והאישורים המקובלים, בניסיון למצוא תרופה יעילה. "בארה"ב הנשיא טראמפ המליץ על התרופה הידרוכלורוקווין, למרות שה-FDA הזהיר שהיא לא הוכחה כיעילה נגד הנגיף ושיש לה תופעות לוואי מסוכנות. מדינות רבות נוספות מנסות גם הן טיפולים חדשים שלא עברו ניסויים קליניים. אז למה מוקיעים דווקא את מדגסקר? בגלל שהתרופה שאנחנו מציעים היא תרופה מסורתית ולא תרופה קונבנציונלית?", תהה.

האפיפיור פרנציסקוס חוגג את המיסה בשטח הדיוקסן של סואה מנדראקיזיי באנטננריבו, מדגסקר, 08.09.19. רויטרס
למה מוקיעים דווקא את מדגסקר? תושבים בבירה אנטננריבו/רויטרס

לא חסרות חברות שרכבו על מגיפת הקורונה כדי לשווק את התכשירים הצמחיים ותוספי התזונה שלהן כמחזקים את המערכת החיסונית, אבל לאף אחת מהן אין שגריר שהוא נשיא. קשה לתפוס את רג'ואלינה בימים אלה בלי בקבוק של CVO ביד או בהישג יד, וזה גרם ללא מעט תהיות לגבי הרווחים מהסיפור הזה ולאיזה כיס בדיוק הם מגיעים. אולם למרות שבמדגסקר יש את האספקה הגדולה ביותר בעולם של לענה, מחירו הנמוך של משקה הצמחים מצביע על כך שככל הנראה לא מדובר בבוננזה כלכלית.

שלטונות מדגסקר נמצאים בימים אלה במגעים עם ארגון הבריאות העולמי ועם איחוד המדינות האפריקאיות לגבי פיתוח פרוטוקול ניסויים קפדני עבור CVO. נכון לעכשיו, נראה שהמכשול המשמעותי ביותר שעומד בפני מהלך כזה הוא מציאת מספיק חולים שישתתפו במחקר - ללא מספר גדול מספיק של נדבקים יהיה זה בלתי אפשרי לערוך ניסוי מבוקר שיבדוק את ההשפעות המרפאות של התמצית.

"מה אנחנו יכולים לעשות?" שואל אנדריאנג'נה, "אנחנו לא רוצים כמובן שעוד אנשים יחלו רק בשביל שנוכל לקיים את הניסוי". בתוך כך, בקצה אחר של העולם, במעבדות של המכון על שם מקס פלאנק בגרמניה, גם כן נעשים ניסויים על היעילות של תמציות לענה חד שנתית בקיצור משך ההחלמה מנגיף הקורונה.

צמח לענה. ShutterStock
גם בגרמניה חוקרים את צמח הלענה כמזרז אפשרי של תקופת ההחלמה מקורונה. לענה/ShutterStock

ברחובות של בירת מדגסקר אנטננריבו הספק לא קיים. את המשקה הצמחי Covid Organics ניתן למצוא בכל סופרמרקט או מכולת פינתית. המינון המומלץ הוא שני בקבוקים ליום, למשך שבוע. מחירו של בקבוק הוא כ-20 סנט, או דולר וחצי לחפיסה של 10 תיונים שניתן לחלוט לבד בבית. מי שטעם אותה מדווח שלתמצית טעם מתון של אניס עם טעם לוואי מתוק-מריר, שמזכיר תה שחור. זה לא ממש טעים, לא משהו שהייתם בוחרים לשתות פעמיים ביום, כל יום. אבל רבים עושים כך בכל זאת. חלקם אומרים שהמשקה ממריץ ומעביר עייפות.

גם אם CVO לא יעבור את המבחנים המדעיים ויוכח כתרופה יעילה לקורונה, ד"ר אנדריאנג'נה סבור שיש עוד הרבה תרופות טבעיות במסורת הרפואית של מדגסקר ששווה לבדוק. "במקום לחקור משהו חדש, שיעלה הרבה כסף שאין לנו, בואו נסתכל אחורה במבט חדש על הידע המסורתי שלנו. יש עושר רב במסורת ובתרבות שלנו. יכול להיות שאנחנו לא מנצלים אותן מספיק", אמר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    5
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully