וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

12 דברים שעלולים להחליש את מערכת החיסון שלכם

פרופ' חוליו ויינשטיין, מאמר אורח

24.5.2020 / 14:00

עייפות, עישון מריחואנה, צער, עצלות ועוד שמונה הרגלים נפוצים שעלולים לפגוע בתפקוד של מערכת החיסון שלכם, דווקא בתקופה שאתם צריכים אותה במיוחד

צילום: רויטרס, עריכה: ניר חן

בסרטון: ארגון הבריאות העולמי מזהיר שהמגיפה עוד לא נגמרה

בימים אלה, של חזרה הדרגתית לשגרה, ועל רקע נבואות הזעם על התפרצות מחודשת של נגיף קורונה, חשוב במיוחד לשמור על מערכת חיסונית בריאה ומתפקדת. כדי לעשות את זה חשוב לדעת מה עלול לגרום לשיבוש בפעילות של המערכת החשובה הזו, ואיך לחזק אותה.

מחסור בשעות שינה
חוסר בשעות שינה עלול לגרום לאדם להיות פגיע יותר לנגיפים או חיידקים. כמו כן, במקרה של הידבקות, משך ההחלמה עשוי להיות ארוך יותר אם מערכת החיסון חלשה. הסיבה לכך היא שהגוף אינו יכול לייצר כמות מספקת של תאים וחלבונים שנלחמים בזיהום (נוגדנים) ותפקידם הוא להתגונן מפני מחלות. מאחר שהגוף משחרר חלבונים מסוימים המסייעים למערכת החיסון, הנקראים ציטוקינים, רק בזמן השינה, מחסור בשעות שינה משבש את ייצור הציטוקינים.

חרדה
מתח ודאגה לא מסייעים להילחם בחיידקים. מחשבות חרדתיות עלולות להחליש את התגובה החיסונית תוך 30 דקות בלבד. לחץ מתמיד גובה מחיר גדול עוד יותר ומקשה על התנגדות לשפעת, הרפס, שלבקת חוגרת ווירוסים אחרים. לפיכך, לאנשים שסובלים באופן תדיר מחרדות, חשוב להתייעץ עם הרופא המטפל.

עוד בוואלה!

מפתיע: שני שליש מחולי הקורונה בניו יורק בכלל היו בסגר בבית

לכתבה המלאה

רמה נמוכה של ויטמין D
ידוע שוויטמין D מסייע לחיזוק העצמות ולבריאות תאי הדם. יחד עם זאת, ויטמין D עוזר גם להגביר את מערכת החיסון. מקורות טובים לוויטמין D כוללים: ביצים, דגים עם תכולת שומן גבוהה, ומזון מועשר כמו חלב ודגני בוקר או גם אור שמש - בקיץ מספיקות רק 5-15 דקות של קרני שמש על הידיים, הפנים והזרועות 2-3 פעמים בשבוע.

מחקר: מחסור בוויטמין D מגדיל את הסיכון למות מקורונה

סוכרת
סוכרתיים נמצאים בסיכון יתר להיפגע מנגיפים, כאשר אחת הסיבות לכך היא מערכת חיסון חלשה יותר, מצב שעלול לחשוף אותם בסיכון יתר לכל סוגי הזיהומים, כולל נגיף הקורונה. על כן, סוכרתיים חייבים לעשות כל מאמץ להימנע מהידבקות. לנטר את רמות הסוכר באמצעות מד סוכר רציף, לעיתים קרובות על מנת לוודא הגעה ליעדים הרצויים. במקביל, מומלץ לסוכרתיים, בתקופה רגישה זו, ליטול מינון גבוה של ויטמין D וגם כדורי אבץ. אמנם אין עדיין מחקרים רציניים שהוכיחו את יעילותם מול נגיף הקורונה אך כן קיימות עדויות רבות על יכולתם של שתי תוספות מזון אלו, לשפר ולחזק את מערכת החיסון, כמו כן, יש לעמוד בקשר מול הצוות הרפואי באמצעות שירותי האונליין.

חופן אגוזים. ShutterStock
עוזרים לגוף לייצר תאי דם לבנים שנלחמים בזיהומים אגוזים/ShutterStock

מעט מדי פירות וירקות
מזונות אלו עשויים לסייע לגופכם להפיק יותר תאי דם לבנים הדרושים לכם בכדי להילחם בזיהומים. גם אגוזים וזרעים מכילים הרבה אבץ, בטא-קרוטן, ויטמיני A, C ו-E וחומרים מזינים אחרים. כמו כן, מזונות על בסיס צמחים מספקים כמות נאה של סיבים תזונתיים, המסייעים בהורדת אחוזי השומן בגופכם, מה שיכול לחזק את התגובה החיסונית שלכם.

מריחואנה
עישון מריחואנה עלול לגרום למצב של דלקת בריאות. לכן, אנשים שמעשנים ג'וינטים באופן קבוע עלולים לפתח בעיות נשימה הקשורות בעישון סיגריות המכילות ניקוטין. משמעות הדבר היא שיעול מלווה בליחה וסיכוי גבוה יותר לזיהומי ריאות.

תזונה עתירת שומן
שומנים עלולים לשבש את פעילות תאי הדם הלבנים שנלחמים בפולשים. תזונה עתירת שומן לאורך זמן עלולה להפר את האיזון של המיקרוביום (חיידקי המעיים) שתפקידם לעזור לתגובה חיסונית. לכן, מומלץ להעדיף מוצרים דלים בשומן ללא תוספת סוכר, יחד עם חלבון רזה כמו דגים עם תכולת שומן נמוכה, הודו ועוף, או נתחים רזים של בשר בקר תוך הסרת כל שומן שנראה. חשוב לציין כי השמנת יתר גורמת לעלייה בסיכון לחלות בשפעת ובזיהומים אחרים, כמו דלקת ריאות.

אישה הודית הולכת ברחוב עם מסיכה. ShutterStock
השמנת יתר מעלה את הסיכון לחלות. אישה עם מסיכה/ShutterStock

זמן מועט מדי בחוץ
אור השמש עשוי להמריץ תאים מיוחדים במערכת החיסון הנקראים תאי T המסייעים להילחם בזיהום. אבל לשהייה בחוץ יש עוד יתרונות, למשל, צמחים רבים ביער מייצרים פיטונצידים שעשויים למנוע תהליכים דלקתיים בגוף וחומרים אחרים המחזקים את תפקוד המערכת החיסונית.

עישון
ניקוטין מסיגריות, טבק לעיסה, או כל מקור אחר יכול להחליש את יכולתו של גופך להילחם בחיידקים.

אלכוהול
הגזמה חד פעמית בצריכת אלכוהול מאיטה את יכולת הגוף להילחם בחיידקים עד 24 שעות. שתייה רבה מדי גם משבשת את יכולת הגוף לתקן את עצמו. זו עשויה להיות חלק מהסיבה לכך שלאנשים שצורכים אלכוהול יש סיכוי גבוה יותר לחלות במחלות כמו מחלות כבד, דלקת ריאות, שחפת וסוגי סרטן מסוימים. ההמלצה היא לשמור על צריכה מרבית של משקה אחד ביום לנשים ושני משקאות לגברים.

צער
ישנן עדויות לכך שצער, במיוחד אם נמשך זמן רב, יכול לדכא את מערכת החיסון. ההשפעה יכולה להימשך 6 חודשים, אך עלולה להימשך זמן רב יותר. לכן, מומלץ להתייעץ עם רופא בריאות הנפש על מנת למצוא את הדרך לעבור על כך.

חוסר פעילות גופנית
פעילות אירובית קבועה מסייעת לגוף להילחם במחלות הנגרמות על ידי נגיפים וחיידקים. בין היתר משום שהיא ממריצה את מחזור הדם ומסייעת לתפקוד יעיל יותר של הגוף, מה שאומר שחומרים לוחמי חיידקים מגיעים לאן שהם צריכים להגיע. ההמלצה היא, 150 דקות פעילות גופנית כמו הליכה, ריצה, משקולות בשבוע.

פרופ' חוליו ויינשטיין, מנהל יחידת הסוכרת בבי"ח וולפסון ורופא סוכרת בכיר במרכז DMC לטיפול בסוכרת

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully