וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לראשונה בעולם: נמצא זיהום של קורונה בחלב אם

חוקרים מצאו את החומר הגנטי של הנגיף בדגימות שנלקחו מחלב האם של חולת קורונה בבית חולים בגרמניה. מה המשמעות של הממצא הזה עבור נשים מיניקות ברחבי העולם בעת הזאת?

עריכה: אביחי ברוך

בסרטון: ילדי גן בראשון לציון יעברו בדיקות קורונה לאחר שסייעת חלתה

חוקרים זיהו מקרה ראשון של נוכחות נגיף הקורונה בחלב אם של אישה שחלתה ב-Covid-19. המקרה, שפורסם בכתב העת המדעי The Lancet, הוא הראשון שידוע עליו בעולם שבו נמצא הנגיף SARS-CoV-2 בחלב אם.

החוקרים אספו דגימות של חלב אם משתי נשים בבית חולים בגרמניה שנמצאו חיוביות בבדיקות קורונה. כדי למנוע זיהום של הדגימות בנגיף הקורונה ממקור חיצוני, הפטמות של הנשים חוטאו לפני שנלקחו מהן דגימות של חלב אם באמצעות משאבת חלב.

החוקרים ניתחו את הדגימות באמצעות טכניקה בעלת רגישות גבוהה שמסוגלת לזהות את החומר הגנטי של הנגיף (RNA) וגם לכמת אותו, כך הסביר יאן מונץ', אחד ממחברי המחקר ומרצה במכון לווירולוגיה מולקולרית באוניברסיטת אולם בגרמניה, בראיון לאתר Newsweek.

עוד בוואלה!

מחקר: הנקה קשורה בסיכון נמוך יותר לסרטן השחלות

לכתבה המלאה
אישה שואבת חלב אם. ShutterStock
אישה שואב חלב אם במשאבה דו-צדדית/ShutterStock

הדגימות מהאישה הראשונה נלקחו פעם אחת בימים ה-12 וה-13 לאישפוזה ופעמיים ביום ה-14 לשהותה בבית החולים. חלב האם שלה נמצא שלילי לנוכחות נגיף הקורונה בכל אחת מהפעמים שנבדק. אותה אישה סבלה מתסמינים קלים של מחלת Covid-19 בימים הראשונים לאישפוזה, שכבר הספיקו לחלוף בשלב שבו נלקחו ממנה דגימות החלב.

דגימות חלב האם שנאספו מהאישה השנייה נמצאו חיוביות לנוכחות של הנגיף במשך 4 ימים רצופים, שבהם היא גם חוותה תסמינים קלים של קורונה. ואילו שתי דגימות שנלקחו לקראת סוף התקופה הסימפטומטית שלה כבר חזרו נקיות. תינוקה של אותה אישה נבדק ונמצא גם הוא חיובי לקורונה, אולם החוקרים לא יכולים לקבוע האם הוא נדבק מהחלב של אמו או שמא ההדבקה התרחשה בדרך אחרת.

לפי הדיווח, האם הקפידה לעטות מסיכה על פניה מרגע שהחלו להופיע אצלה התסמינים ושמרה על אמצעי זהירות בעת שטיפלה והאכילה את תינוקה, בהם שטיפת ידיה ושדיה לפני ההאכלות וכן חיטוי של משאבת החלב והצינורות המחוברים אליה.

אישה מניקה תינוק כשהיא עוטה מסיכה כירורגית. ShutterStock
כשיש תסמיני מחלה יש סיכוי גבוה יותר להימצאות הנגיף בחלב האם. אם מניקה עם מסיכה/ShutterStock

החוקר מונץ' הדגיש שהממצאים הללו הם אנקדוטליים וכי לא ניתן להסיק מהם מסקנות רחבות, שכן הוא וצוותו מצאו את החומר הגנטי של הנגיף בדגימה של אישה אחת בלבד. מחקרים נוספים חייבים להיערך כדי לנתח ביתר פירוט כמה נשים מיניקות נושאות את נגיף הקורונה גם בחלב האם שלהן והאם הוא מדבק בדרך זו ויכול לעבור כך לתינוקות שלהן. וירוסים אחרים כמו HIV-1 כבר ידועים למדענים ככאלה שיכולים לעבור לתינוקות באמצעות חלב אם.

מאז פרוץ המגיפה לפני כחמישה חודשים, השאלה האם הנגיף יכול לעבור מאם לתינוקה היא אחת השאלות הבוערות שמעסיקות חוקרים ורופאים ברחבי העולם. מחקר שפורסם בכתב העת New England Journal of Medicine באפריל ובדק את חלב האם משלוש נשים שונות שחלו מצא שהנגיף לא היה נוכח באף אחת מהדגימות שלהן, אך גם במקרה הזה מדובר היה במחקר זעיר עם קבוצת מדגם קטנה מדי.

מונץ' אמר כי הוא ועמיתיו הופתעו למצוא את הנגיף בחלב האם משום שזה מעולם לא קרה קודם לכן ומשום ש"הנקת תינוקות שהאימהות שלהם נדבקו ב-SARS-CoV-2 נחשבה עד כה כבטוחה", לדבריו.

אישה מניקה תינוק על ספסל ציבורי. ShutterStock
לא ידוע בוודאות האם מעבר בחלב אם הוא אחת מדרכי ההדבקה של הנגיף. אישה מניקה על ספסל/ShutterStock

אם נגיף הקורונה יכול להימצא בחלב אם, ועקרונית אפשרי גם מצב שבו אם תחלה בנגיף ולא תראה תסמינים במשך כמה ימים או בכלל, האם משמעות הממצא הזה היא שעל אימהות להימנע מלהניק את ילדיהן כל עוד מגיפת הקורונה משתוללת? "אני לא חושב שאימהות א-סימפטומטיות מפרישות את הנגיף לחלב האם שלהן ואני עדיין חושב שהנקה היא מומלצת", אמר מונץ'.

"לא דרך הדבקה סבירה"

"עבור נשים שיש להן תסמינים של קורונה, הייתי שוקל איסוף דגימה של חלב אם בעזרת משאבה ובדיקתה לנוכחות של קורונה לפני המשך ההנקה. חלופה נוספת יכולה להיות פיסטור של החלב, אם כי טרם הוכח שההליך הזה מנטרל את הנגיף", הוסיף מונץ'.

בהנחיות שפורסמו בתחילת מאי על ידי המרכז האמריקני לבקרת מחלות ומניעתן (CDC) עוד לפני פרסום ממצאיו של מונץ' נכתב כי: "איננו יודעים האם אימהות שחלו ב-Covid-19 יכולות להעביר את הווירוס בחלב האם שלהן, אולם המידע הזמין והמוגבל שקיים בידינו מצביע על כך שזוהי אינה דרך הדבקה סבירה. לנשים שהן חולות מאומתות יש לייעץ לנקוט בכל אמצעי הזהירות הידועים כדי למנוע את הפצת הנגיף הלאה לתינוקות שלהן, ובכלל זה שטיפת ידיים מרובה וחבישת מסיכת בד על הפה והאף", לשון ההודעה של ה-CDC מתחילת החודש.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully