וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם הניסוי השבדי עבד? לפי המחקר הזה ממש לא

השבדים פעלו אחרת משאר מדינות העולם במגפת הקורונה הנוכחית, ולא התחרטו גם כשמספר המתים עלה. מחקר חדש שנערך במדינה מצא כי הגישה של חסינות העדר לא תעזור במקרה הנוכחי, לפחות לא בשלב הזה של המגיפה

צילום: רויטרס, עריכה: ניר חן

עוד הרבה מאוד מסקנות יוסקו מההתמודדות של מדינות העולם השונות עם נגיף הקורונה, אבל אין ספק שאחת המדינות שהמדיניות שלה תיחקר ביתר שאת היא שבדיה. המדינה הנורדית פעלה כמעט בניגוד גמור למרבית מדינות העולם כשהחליטה לא להטיל על תושבי המדינה סגר מלא והסתמכה על פיתוח חסינות עדר במדינה.

האם זה עבד? כנראה שלא. מחקר שבדי מצא שרק 7.3 אחוזים מתושבי עיר הבירה שטוקהולם פיתחו נוגדנים לנגיף הקורונה בסוף אפריל, מה שמעמיד את כל התפיסה עליה מבוססת המדיניות השבדית בסימן שאלה גדול.

האסטרטגיה של שבדיה, עליה ניצח האפידמיולוג הראשי אנדרס טנגל, היתה להשאיר את מרבית בתי הספר, המסעדות, הברים והעסקים פתוחים, אפילו כשחלק גדול ממדינות אירופה ננעלו. האסטרטגיה הזו חשפה אותה לביקורת קשה, שכן שיעור המוות במדינה היה גבוה בהרבה בהשוואה לשכנות שלה, גם אם נמוך מאשר במדינות כמו בריטניה, איטליה וצרפת בהן כן נקטו במדיניות של סגר ממושך.

מספר חולי ה-COVID-19 שנמצאים בטיפול נמרץ בשבדיה ירד בשליש מהשיא שנרשם בסוף אפריל, ורשויות הבריאות אומרות כי ההתפרצות מאטה. עם זאת, שבדיה רשמה את המספר הגבוה ביותר של מקרי מוות מ-COVID-19 לנפש באירופה במהלך שבעת הימים האחרונים. מספר המתים מנגיף הקורונה בשבדיה עומד כרגע על כ-4,000 בני אדם.

צעירים מחוץ למסעדה בשטוקהולם, שבדיה, 8 באפריל 2020. AP
המשיכו לחיות כרגיל. צעירים מחוץ למסעדה בשטוקהולם/AP

מחקר הנוגדנים הנוכחי שנערך בבירה ביקש לבדוק את הפוטנציאל לחסינות עדר - מצב בו מספיק אנשים באוכלוסייה פיתחו חסינות לנגיף בכדי שהמחלה תוכל להיעצר גם ללא חיסון. הממצאים של המחקר לא ממש עמדו בקנה אחד עם המודלים שחזו כי שליש מאוכלוסיית הבירה השבדית ידבקו בנגיף עד כה, כך מסרה אתמול סוכנות הבריאות השבדית. ובכל זאת, טנגל התעקש במסיבת עיתונאים כי "זה מעט נמוך (מהצפוי) אבל לא נמוך יותר מדי, אולי אחוז אחד או כמה אחוזים". יש לציין כי מושג חסינות העדר לא נבדק לגבי נגיף הקורונה החדש, ומידת החיסון בקרב חולים שהחלימו אינה וודאית באותה מידה.

המחקר התבסס על כ-1,100 בדיקות מרחבי שבדיה, למרות שרק הנתונים של שטוקהולם פורסמו. למרות שאנשי סוכנות הבריאות הדגישו כי חסינות העדר אינה מטרה בפני עצמה, הם גם אמרו כי האסטרטגיה היא רק להאט את הנגיף מספיק כדי ששירותי הבריאות יתמודדו, ולא לדכא אותו לחלוטין. לדבריהם, מדינות המפעילות סגר כולל בכדי למנוע חשיפה לנגיף הקורונה עלולות להתמודד עם התפרצויות מחודשות ככל שהקלות בהגבלות יתקדמו, ולכן להיות פגיעות יותר.

הדרך עוד ארוכה

ארגון הבריאות העולמי הזהיר מפני תקוות להיווצרות חסינות העדר. מחקרים עולמיים מצאו בשבוע שעבר נוגדנים בקרב 1-10 אחוזים מהאוכלוסייה בלבד, תוצאות התואמות את הממצאים האחרונים בספרד ובצרפת.

ביורן אולסן, פרופסור לרפואה זיהומית באוניברסיטת אופסלה, הוא בין תריסר אקדמאים שביקרו את תגובתה של שבדיה למגיפה, וכינו את חסינות העדר גישה "מסוכנת ולא מציאותית" להתמודדות עם COVID-19. "אני חושב שחסינות העדר היא דרך ארוכה, אם נגיע אליה אי פעם", אמר לרויטרס לאחר פרסום ממצאי הנוגדנים.

הגישה השבדית לא באה לידי ביטוי רק באי סגירת המדינה אלא גם בהחלטה לבצע מעט יחסית בדיקות ומעקב אחר חולים. הבדיקות מוגבלות לרוב למקרים מאושפזים ולעובדי שירותי בריאות. בינתיים מניין המתים המשיך לעלות, נוסף על הכישלון בהגנה על הזקנים והחולים במדינה הידועה במדינת הרווחה שלה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully