וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טראמפ נוטל "תרופת קורונה" שהוא לא צריך. מה זה יעשה לו?

הנשיא האמריקני אמר שהוא נוטל הידרוקסיכלורוקין - תרופה למלריה שלא הוכחה כיעילה נגד קורונה - כבר שבוע וחצי. "מה יש להפסיד?", הוא אמר. ובכן, לפי הבדיקה שלנו - לא מעט

צילום: רויטרס, עריכה: ניר חן

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ אמר השבוע כי הוא נוטל הידרוקסיכלורוקין - תרופה המשמשת לטיפול במלריה שלדבריו יעילה נגד קורונה - בכדי לצמצם את תסמיני הקורונה, למקרה שיידבק בנגיף. זאת, למרות העובדה שגורמים בריאות רשמיים מזהירים שזה עלול להיות "לא בטוח", במקרה הטוב, וגם למרות שלדבריו הוא בריא לחלוטין.

"אני לוקח את זה כשבוע וחצי ואני עדיין כאן, אני עדיין כאן", אמר בביטחון האופייני לו כשדיבר עם כתבים בבית הלבן. לדבריו, "התחלתי לקחת אותה כי אני חושב שזה טוב. שמעתי הרבה סיפורים טובים. מה יש להפסיד?". אז החלטנו לבדוק מה באמת יש לו להפסיד, ולברר מה קורה לגוף כאשר נוטלים טיפול לא מבוסס שלא באמת צריכים.

"השימוש בכלורוקין, או הידרוקסיכלורוקין, לטיפול או מניעה של COVID-19 הוא טיפול שיעילותו המוכחת בבני אדם מוגבלת ביותר, ובשלב זה עדיין אינה מבוססת על מנת להמליץ עליה באופן גורף", הסביר לנו ד"ר עידן גורן, רופא הבית של וואלה! בריאות.

ד"ר גורן אף ביקש להדגיש כי לתרופה זו יש פוטנציאל לתופעות לוואי לא מבוטלות. "כך למשל, תופעות לוואי אפשריות כוללות הפרעות בקצב הלב וירידה בערכי הסוכר בדם", אמר ד"ר גורן, "בנוסף התרופה עלולה לגרום למגוון רחב של תופעות נוירו-פסיכיאטריות שכוללות בלבול, נדודי שינה, מאניה, הזיות, פרנויה, דיכאון, קטטוניה ופסיכוזה" הבשורות הטובות הן שהפסקת הטיפול לרוב יכולה להפסיק את תופעות הלוואי הללו.

"כאשר התרופה ניתנת בהתוויה מוכחת, ברור שהיתרונות עולים על הסיכונים הפוטנציאלים שהם נדירים יחסית", הוסיף ד"ר גורן, "אבל כשהתרופה ניתנת לא באופן מבוקר, גם סיבוך נדיר עולה ככל הנראה על התועלת הפוטנציאלית, ולכן שימוש כזה אינו מומלץ".

צוותי רפואה מפנים חולה קורונה במזרח צרפת, 23 במרץ 2020. AP
ההמלצות של טראמפ עלולות לסכן חיים. גבר מובל לטיפול נמרץ/AP

הנשיא טראמפ מנסה כבר שבועות לקדם את התרופה כמרפה פוטנציאלי נגד הנגיף, בניגוד לעצתם של המומחים הרפואיים הבכירים בממשל. למעשה, מנהל המזון והתרופות האמריקני הזהיר בחודש שעבר כי אין להשתמש בתרופה מחוץ לבתי החולים או לטובת מחקר, בעקבות תופעות לוואי קטלניות. וזה לא הטיפול הלא מבוסס היחיד שהנשיא האמריקני מנסה לקדם. בסוף אפריל הוא הציע לטפל בחולי קורונה דרך הזרקת חומרי חיטוי לגופם. הוא גם העלה את האפשרות להקרין על חולים אור אולטרה-סגול. מיותר לציין כי גורמים רשמיים דחו גם את ההצעות האלה.

תופעות הלוואי שציינו כאן לטיפול שנוטל טראמפ על דעת עצמו, ולטיפולים האחרים שהוא מקדם, הן לא הסכנה העקרית בסיפור הזה. החשש המרכזי הוא שאנשים ילכו בעקבותיו ויטלו תרופות שאינם צריכים, או חלילה יחדירו לגופם חומרי חיטוי. למרבה הצער, זה כבר קרה. לפני פחות מחודשיים גבר מאריזונה מת ואשתו אושפזה במצב אנוש לאחר ששניהם נטלו כלורוקין פוספט, תוסף המשמש לניקוי אקווריומים שנמצא גם בהידרוקסיכלורוקוין.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully