וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחקר: הנקה קשורה בסיכון נמוך יותר לסרטן השחלות

הנקה היא אומנם דבר טבעי, אבל נשים רבות מתקשות מסיבות שונות להוציא אותה לפועל. מחקר חדש מצא יתרון מאוד גדול להנקה והוא דווקא קשור לרווחת האם ולא רק לזו של התינוק

אישה מניקה ניובורן מיד לאחר הלידה. ShutterStock
יתרון לאימא ולתינוק. אימא מניקה/ShutterStock

מחקר בינלאומי מצא כי נשים שמניקות את תינוקותיהן עשויות להוריד את הסיכון לחלות בסרטן השחלות בכמעט 25 אחוזים. המחקר מראה גם שככל שאישה מניקה זמן רב יותר, כך הפחתת הסיכון גדולה יותר.

ראש קבוצת המחקר של סרטן גניקולוגי במעבדת QIMR Berghofer, פרופסור פנלופה ווב, אמרה כי הנקה קשורה לסיכון נמוך יותר להתפתחות כל סוגי סרטן השחלות. תוצאות המחקר פורסמו בכתב העת JAMA Oncology.

פרופ' ווב אמרה כי "בסך הכל, הסיכון לפתח סרטן שחלות ירד ב-24 אחוזים בקרב נשים שהניקו, ואפילו אלה שהניקו את ילדיהן במשך שלושה חודשים או פחות היו בסיכון נמוך בכ-18 אחוזים לפתח סרטן שחלות". לדבריה, אימהות שהניקו את ילדיהן במשך יותר מ-12 חודשים היו בסיכון נמוך ב-34 אחוזים לפתח סרטן שחלות. "חשוב מכך, היתרון הזה של ההנקה נמשך לפחות 30 שנה לאחר שאישה הפסיקה להניק".

כימותרפיה. ShutterStock
הסיכון לפתח סרטן שחלות ירד ב-24 אחוזים בקרב נשים שהניקו. טיפול כימותרפיה/ShutterStock

במחקר הבינלאומי השתתפו חוקרים של האגודה לסרטן השחלות באוסטרליה, שבדקו נתונים על 9,973 נשים עם סרטן השחלות ו-13,843 נשים ממחקרים שונים שנערכו ברחבי העולם. על פי ההערכות רק כ-45 אחוזים מהנשים המאובחנות כחולות בסרטן השחלות שורדות לפחות חמש שנים לאחר האבחנה שלהן.

"כמה מחקרים בעבר קישרו בין ההנקה לסיכון מופחת לסרטן השחלות, אך אחרים לא מצאו קשר, ולכן רצינו לבדוק את זה במחקר הרבה יותר גדול כדי להבהיר את הקשר", אמרה פרופ' ווב. "תוצאות המחקר מראות קשר בין הנקה לשיעור סרטן שחלות מופחת, ומחזקות את המלצות ארגון הבריאות העולמי לפיהן אימהות צריכות להניק באופן בלעדי למשך חצי שנה לפחות אם הן יכולות ולהמשיך לעשות זאת, בתוספת מזון משלים".

לדבריה, המחקר מראה גם כי הנקה אפילו לפרק זמן קצר עשויה לעזור להפחית את הסיכון לסרטן. "מחקר זה מתבסס על עבודות קודמות שנערכו במכון וגילו כי הנקה קשורה גם לסיכון נמוך יותר לסרטן רירית הרחם (סרטן הרחם)". פרופ' ווב אמרה כי כעת נדרש מחקר נוסף שיזהה כיצד ההנקה משפיעה על הסיכון לסרטן.

תורמת להפחתת סיכון לסרטן השד

הנקה גם תורמת להפחתת הסיכון לחלות בסרטן השד בכך שהיא מפחיתה הפרשת הורמונים המעודדים צמחיה לא תקינה של תאים.

על פי מחברי מחקר שסקר 47 מחקרי עבר בנושא ופורסם בכתב העת היוקרתי LANCET קיימת עלייה גדולה יותר בסיכון לגידולים סרטניים חריגים בתוך הרקמות הללו במקרה שנשים בחרו שלא להניק. לטענת החוקרים כל שנת הנקה מפחיתה את הסיכון לסרטן השד ב -4.3 אחוזים עם סיכון נמוך ב-7 אחוזים על כל ילד שהנקתן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully