וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זו הדרך בה הקורונה מועברת הכי בקלות

המרכז לבקרת מחלות ומניעתן בסין ערך מחקר לא גדול שממצאיו מפתיעים מאוד. החוקרים מצאו כי נשימה ודיבור היו הדרכים הכי אפקטיביות להדבקה, וכי המשטחים שחשבתם שעלולים להדביק אתכם בנגיף הם דווקא הבטוחים ביותר, ולהיפך. אז מה עוד חשפו החוקרים?

צילום: משרד הבריאות, עריכה: שאול אדם

בווידאו: כך תעטו את המסכה נכון

אחרי שהזהירו אותנו מרסס טיפתי משיעול או עיטוש, מה שגרם לנו להתרחק בבהלה מכל עובר אורח מתעטש, חוקרים מסין מבהירים כי זו לא הדרך הכי שכיחה בה אפשר הידבק מקורונה. מחקר חדש טוען כי נשימה או דיבור הן הדרכים הנפוצות ביותר להפיץ את נגיף הקורונה. מדענים סיניים מצאו כי חולי COVID-19 נושפים מיליוני חלקיקים ויראליים לשעה, גם אם הם סובלים מתסמינים קלים או ללא תסמינים. הממצאים מדגישים שוב את הצורך במסיכות פנים, דבר שבארץ אנחנו פחות מקפידים עליו, על אף ההוראות.

כמו מרבית מחלות הנשימה, הקורונה מתפשטת בטיפות לחות זעירות הנושאות חלקיקים נגיפיים. בעבר היה נהוג לחשוב שמקור ההעברה העיקרי היה באמצעות רסס טיפתי משיעול או עיטוש. אולם הממצא האחרון טוען כי נגיף הקורונה יכול להתפשט באותה קלות ברסס בנשימה, מה שיכול להסביר מדוע הנגיף הצליח להתפשט במהירות ברחבי העולם. החוקרים גם מצאו כי חדרי שירותים ורצפות הם מקומות שבהם הנגיף נוטה להצטבר - אך על פריטים יומיומיים כמו טלפונים ניידים דווקא לא.

עוד בוואלה!

דרכי ההידבקות הכי נפוצות של נגיף הקורונה

לכתבה המלאה

המחקר, שטרם פורסם בכתב עת מדעי או עבר ביקורת עמיתים, הובל על ידי המרכז לבקרת מחלות ומניעתן בבייג'ינג. שלושים וחמישה חולי COVID-19 גויסו וכמעט 300 דגימות נאספו מהנשימה של חולים, על משטחים ובאוויר בתוך בתי חולים. במחקר נמצא כי בממוצע היה פי שלושה מכמות הנגיף בנשימתם של החולים (16.7 אחוזים) בהשוואה למשטחים (5.4 אחוזים). העומס הנגיפי בנשימתם של החולים היה גם גבוה פי ארבעה מאשר בדגימות אוויר (3.8 אחוזים) בחדרי בית החולים ובמסדרונותיהם.

משתנות בשירותים ציבוריים. ShutterStock
הכי מזוהם מכולם. חדר שירותים ציבוריים/ShutterStock

משטחים מזוהמים נחשבו כאחת הדרכים העיקריות בהן התפשט Covid-19, לאחר ששפע מחקרים הראו שהנגיף יכול לשרוד על מתכת ופלסטיק במשך ימים ארוכים. אולם המחקר הסיני מצא כי רק במקום אחד היו רמות ניתנות לזיהוי של הנגיף העלולות לגרום להדבקה.

בין חמש קטגוריות המשטחים, חדרי השירותים היו בעלי כמות ה- SARS-CoV-2 הגבוהה ביותר עם שיעור של 16.7 אחוזים מתוך הדגימות. אחריהם הגיעו רצפות בית חולים (12.5 אחוזים), משטחים שחולים נוגעים בהם כמו פחים, דלתות ומעקות (4 אחוזים) וציוד רפואי (2.6 אחוזים). למרבה ההפתעה, רק בשתיים מתוך 22 הדגימות מהטלפונים הניידים של חולי Covid-19 היה ניתן לזהות רמות אפקטיביות של ויראליות.

במחקר הנוכחי החוקרים גילו עוד ממצא מפתיע. לדבריהם, כמות הנגיף שחולים פולטים מגופם מושפעת משלב מחלתם ואולי גם מגילם. הם גילו ששיעור הפליטה של SARS-CoV-2 היה הגבוה ביותר בתוך שלושה ימים לאחר הופעת תסמינים, כאשר חולים נשפו בממוצע 105 חלקיקים ויראליים בדקה. ממצא זה תואם את הדיווחים הקודמים שהראו כי העומס ויראלי בגרון היה הגבוה ביותר בזמן הופעת הסימפטומים. החוקרים גם טוענים כי מעל גיל 50 נפלטת כמות גדולה יותר מהנגיף לאטמוספרה בהשוואה לחולים צעירים יותר, אך הם מודים כי גודל המדגם שלהם היה קטן מכדי להיות בטוחים.

"טיפות נשימה גדולות ומגע ישיר נחשבים כיום כנתיבי הולכה מרכזיים ל- Covid-19", אמרו החוקרים, "לעומת זאת, אנו מראים כי משטחי הטלפונים הניידים והידיות המשמשות לעתים קרובות על ידי חולי Covid-19 הציגו הסתברות נמוכה מאוד לנוכחות SARS-CoV-2. עדויות מהעבודה שלנו מראות שפליטת הנגיף בנשיפה עשויה בהחלט להיות מנגנון ההדבקה המשמעותי ביותר, שיכול היה לתרום במידה רבה לאופי הדבקה של המגיפה המתמשכת".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully