וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ויטמין הנמצא בביצים וגבינות יכול לעזור במלחמה נגד קורונה

מחקר קטן מהולנד גילה כי בקרב חולי קורונה קשים נמצא מחסור בוויטמין פחות מוכר - ויטמין K. יש עוד כמובן דרך ארוכה עד לתוצאות האמת אבל בינתיים לחוקרים דווקא יש המלצה

צילום: לשכת העיתונות הממשלתית

אחרי שחוקרים טענו כי ויטמין D יכול להיות בעל השפעה על חולי קורונה, כעת מחקר הולנדי חדש מצא כי בקרב חולי Covid-19 שמתו או אושפזו בטיפול נמרץ נמצא מחסור בוויטמין שנמצא בתרד, ביצים וגבינות קשות וכחולות, מה שמעלה תקווה כי שינוי תזונתי עשוי להיות חלק מהתשובה למאבק נגד מחלה.

החוקרים שבחנו חולים שאושפזו בבית חולים קניסיוס וילהלמינה בעיר נימכן ההולנדית, ביקשו לבדוק את היתרונות של ויטמין K לאחר שגילו קשר בין מחסור בו למחלה קשה של Covid-19, כך מדווח הגרדיאן הבריטי.

Covid-19 גורם לקרישת דם ומוביל ליצירת מעין סיבים אלסטיים בריאות. ויטמין K, הנבלע באמצעות מזון ונספג בדרכי העיכול, נחשב לחומר חיוני לקרישת הדם, והוא מחולק לשתי צורות עיקריות - ויטמין K1 וויטמין K2. לכל צורה תפקיד שונה אך לשתיהן תפקיד הקשור לסידן שהוא בעל תפקיד חשוב בכל הקשור לקרישת הדם.

ויטמין K1 נמצא במזונות צמחיים, כמו ברוקולי, תרד, כרוב וגם באפונה ירוקה. ויטמין K2 לעומת זאת, שנמצא במזונות כמו גבינות צהובות ורכות, חלמון ביצה וגם בפולי סויה מותססים, משמש ל"הפעלת" חלבונים שעוזרים לקשור סידן לרקמות העצם ומונע את שקיעת הסידן בדפנות כלי הדם.

ביצה עלומה. ShutterStock
ביצה עלומה/ShutterStock

החוקרים ההולנדים מבקשים כעת מימון לניסוי קליני, אולם ד"ר רוב ג'נסן, מדען שעובד על הפרויקט, אמר כי לאור הממצאים הראשוניים הוא בכל מקרה מעודד צריכה בריאה של ויטמין K, למעט בקרב אלה המשתמשים בתרופות מדללות דם כמו קומדין.

"אנחנו במצב נורא ואיום בעולם. מצאנו התערבות שאין לה תופעות לוואי, אפילו פחות מפלסבו. אומנם יש יוצא מן הכלל אחד עיקרי: אנשים הנוטלים תרופות נגד קרישת דם, אך לכל השאר האוכלוסייה מדובר בהתערבות בטוחה. העצה שלי תהיה לקחת את אותם תוספי ויטמין K. גם אם זה לא עוזר נגד Covid-19, זה טוב לכלי הדם, לעצמות וכנראה גם לריאות".

שיטה בטוחה ויעילה

המחקר, שנערך בשותפות עם מכון המחקר הקרדיווסקולרי במאסטריכט, אחד ממכוני המחקר הגדולים ביותר בתחום הלב והכלי הדם באירופה, חקר 134 חולים שאושפזו ב- Covid-19 בין 12 במרץ ל-11 באפריל, לצד קבוצת ביקורת של 184 חולים בהתאמה לגילאים, שלא חלו במחלה.

החוקרים אמרו כי: "אנחנו רוצים לקחת חולים קשים מאוד ב-Covid-19 ולהקפיד על אקראיות כך שהם יקבלו פלסבו או ויטמין K, דבר מאוד בטוח לשימוש באוכלוסייה הכללית. אנו רוצים לתת ויטמין K במינון מספיק גבוה כדי להפעיל את החלבון החשוב כל כך להגנה על הריאות, ונבדוק אם הוא בטוח".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully