וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם ויטמין D עוזר למנוע קורונה? רופא מסביר

דווקא בתקופה שבה כולנו לא רואים הרבה אור יום, יש יותר ויותר קולות שטוענים שוויטמין D יכול לעזור לגוף להילחם בקורונה. על מה המלצה הזו מבוססת, וכמה מהתוסף הזה מותר ליטול?

צילום: רויטרס, עריכה: אביחי ברוך

בתקופה זו אנו חשופים להמון מידע סותר ברשת בדבר תוספי תזונה למניעת קורונה. בהקשר של ויטמין D קיימים קולות הקוראים ליטול כמויות עצומות שלו, וקולות אחרים שטוענים שזה שמסוכן ומיותר לחלוטין. אז איפה האמת?

ויטמין D הוא פרו-ויטמין מסיס שומן, המוכר לנו בעיקר מעולם בריאות העצם, אך מזה זמן כבר ידוע שיש לכמה סוגי תאים קולטנים אליו, ולכן השפעותיו הידועות חרגו מעולם בריאות העצם בלבד.

אצל אחוזים גדולים מהאוכלוסייה בארץ קיים מחסור בוויטמין D בשגרה, וסביר שבתקופה זו - בשל הפחתת החשיפה לשמש - המחסור הזה גדל. בניגוד לוויטמינים אחרים, קשה להעלות את הרמות של ויטמין D בגוף דרך שינוי תזונה בלבד, וכדי לעשות זאת יש ליטול תוסף. יש לציין כי המחסור בוויטמין D שכיח בקרב סובלים ממחלות כרוניות, כמו מחלות כבד ומחלות כליות, בקרב סובלים מהשמנה ואצל קשישים, כך שקיימת חפיפה די גדולה בין אוכלוסיית הסיכון לסיבוכי קורונה לבין האוכלוסייה שנוטה למחסור בוויטמין זה.

מה הקשר בין ויטמין D לקורונה?

עבודות מחקריות הוכיחו שלמצב התזונתי הכללי, הכולל רמות נאותות של נוטריינטים מסוימים, יש השפעה על פעילות מערכת החיסון ועל הסיכון לחלות במחלות זיהומיות. מחקרים גם הוכיחו קשר בין מחסור ברמות ויטמין D בדם לבין אחוז גבוה יותר של זיהומים בדרכי הנשימה. הסיבה לכך היא ככל הנראה תפקידו של הוויטמין במערכת החיסון. ויטמין D תורם ליצירת נוגדנים ופעילות לתאי דם לבנים (פגוציטים). הוא גם מווסת את פעילות הציטוקינים, שהם חלבונים במערכת החיסון, שפעילות מוגברת שלהם גורמת לפגיעה הקשה בריאות במחלת ה-covid-19.

עוד בוואלה!

5 מיתוסים על נגיף הקורונה שמסכנים את הבריאות שלכם

לכתבה המלאה

מטא אנליזה של 25 מחקרים שכללו מעל 11 אלף אנשים מ-15 מדינות הראה כי תוספת ויטמין D במינון של 1,000 עד 2,000 יחידות בינלאומיות ביום מפחיתה זיהומים בדרכי הנשימה בכ-20 אחוזים. בקרב אנשים שבבדיקות הדם שלהם יש מחסור בוויטמין D, התיסוף הביא להפחתה של עד ל-70 אחוזים, לעומת אלו שלא נטלו את התוסף. חשוב להדגיש כי ההשפעה שנמצאה במחקר הייתה על הידבקות בזיהומים בדרכי הנשימה, ולא על אחוז הסיבוכים.

אישה פותחת חלון. ShutterStock
נסו להיחשף לשמש לפחות פעמיים בשבוע. אישה פותחת חלון/ShutterStock

בנוסף, רופאים וחוקרים משערים כי הסיבה לכך שמחלות בדרכי הנשימה, כולל שפעת, פורצות יותר בחורף מאשר בעונות אחרות קשורה לירידה בכמות הוויטמין D בגוף, בשל חוסר חשיפה לשמש בזמן החורף.

חשוב להדגיש כי לא קיים מידע בנושא ההשפעה של ויטמין D על קורונה, אך בהיעדר מידע מחקרי ספציפי, ההנחה היא שמה שנכון למניעת מחלות זיהומיות אחרות בדרכי הנשימה יהיה נכון גם עבור הקורונה.

כמה ויטמין D מומלץ ליטול?

ההמלצה היא על מינון של 1,000 עד 2,000 יחידות בינלאומיות ליום, ואפשר גם פעם בשבוע 14 אלף יחידות. בילדים מתחת לגיל 4 - להסתפק ב 700 יחידות בנלאומיות. מינון זה יתאים לרוב האוכלוסייה, בטח בתקופה שבה ממעטים לצאת לבדיקות רפואיות לא חיוניות. במינונים אלו גם אין שום סכנת לרעילות.

מי שמחזיק ברשותו בדיקות דם עדכניות של רמות ויטמין D - אפשר להתאים את המינון באופן ספציפי לפי מפתח זה: 100 יחידות ויטמין D לחסר של 1 ננוגרם למיליליטר (או 2.5 ננו מול לליטר).

יש ליטול ויטמין D עם אוכל, משום שהוא ויטמין מסיס שומן. ומעבר לנטילת תוסף, מומלץ למי שיכול (בהתאם להנחיות לריחוק חברתי) להיחשף לשמש למשך 15-20 דקות, לפחות פעמיים בשבוע.

ד"ר מיכאל ויינפאס הוא רופא סוכרת במכון הסוכרת מכבי השלום

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully