וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עד כמה מחלות רקע מעלות את הסיכון למות מקורונה?

לפי מחקר חדש, מחלת רקע אחת מעלה את הסיכון להגיע למצב קשה או למות מקורונה ב-80 אחוזים. למרבה הצער, להרבה אנשים יש יותר ממחלה אחת. מהן המחלות המסוכנות ביותר?

צילום: לע"מ

כולם מדברים בימים האחרונים על "מחלות רקע" אבל בהרבה מהשיחות האלה נשמע כאילו מדובר במעין קוד ל-"הם היו מתים בכל מקרה". אולם, התמונה הרבה יותר מורכבת מזה, ולפי מחקר חדש גם הרבה יותר מדאיגה. לפי מחקר שנערך בסין, מחלת רקע אחת בלבד מעלה את הסיכון להגיע למצב קשה ממחלת ה-covid-19 ולהתאשפז בטיפול נמרץ או למות בכמעט 80 אחוזים. עבור אנשים עם שתי מחלות רקע, מצב לא נדיר במיוחד, האחוזים גבוהים אפילו יותר.

המחקר המדובר הוא חלק ממאמץ מדעי עולמי להבין מי הם האנשים הפגיעים ביותר לנזקי הקורונה. מחבר המחקר, וויי-ג'יי גואן מהאוניברסיטה הרפואית בגואנגג'ואו, ועמיתיו ניתחו מידע רפואי של 1,590 חולים שהתאשפזו בין דצמבר 2019 לינואר 2020 ב-575 בתי חולים ב-31 אזורים שונים בסין. החוקרים לא בחנו אנשים עם תסמינים קלים, או אנשים שהחלימו בבית.

הממצאים שלהם הראו כי 16 אחוז מהנבדקים הללו חלו ב-Covid-19 קשה, ו-8.2 אחוזים הגיעו ל"נקודות קצה מורכבות", שהוגדרו כאשפוז בטיפול נמרץ, צורך בהחייאה או מוות. חמישים מהחולים במחקר מתו, מה שאומר ששיעור התמותה מקורונה לחולים מאושפזים הוא 3.1 אחוזים. הסיכון למות היה גבוה באופן מובהק עבור אנשים שסבלו ממצב בריאותי כלשהו לפני הקורונה - 8.8 אחוזים, לעומת 1.3 אחוזים לאנשים בלי שום מחלות רקע.

החוקרים גילו כי חולים עם שתי מחלות רקע או יותר היו בסיכון גבוה הרבה יותר - ב-160 אחוזים - להגיע למצב קצה, בהשוואה לאנשים ללא מחלות רקע. פי שניים מהסיכון של אנשים עם מחלת רקע אחת, כפי שצויין.

בסיכון הגבוה ביותר: חולי סרטן ו-COPD

לדברי החוקרים, לרבע מהחולים שנבדקו במחקר הייתה לפחות מחלת רקע אחת, כאשר הנפוצה ביותר הייתה לחץ דם גבוה (אצל 17 אחוזים מהחולים). יש לציין כי לא ברור מהמחקר אם זה אומר שאנשים הסובלים מלחץ דם גבוה נמצאים בסיכון גבוה יותר להידבק בקורונה, להתאשפז בגללה או שפשוט מדובר במצב בריאותי נפוץ יותר. 8 אחוזים מהנבדקים היו עם שתי מחלות רקע או יותר, כאשר הבולטות ביותר לדברי החוקרים היו סוכרת ו-COPD.

מעל 20 אלף מתים בארה"ב  שהפכה למדינה בה מספר הקורבנות הגבוה בעולם. רויטרס
לרבע מהחולים שנבדקו במחקר הייתה לפחות מחלת רקע אחת. רופאה מטפלת בחולה קורונה/רויטרס

החוקרים גילו גם כי סרטן ומחלת ריאה חסימתית כרונית (COPD) הן מחלות הרקע הקיימות המסוכנות ביותר עבור חולי קורונה. מחצית מהמטופלים עם COPD שהשתתפו במחקר הגיעו לטיפול נמרץ או מתו. חולי COPD היו באופן כללי בסיכון גבוה יותר ב-170 אחוזים. אנשים שסובלים מגידול סרטני היו בסיכון גבוה ב-250 אחוזים להגיע לטיפול נמרץ או למות מקורונה, ביחס לאנשים ללא סרטן. הסיכון למחלה קשה או מוות עלה ב-60 אחוזים עבור חולי קורונה שסבלו גם מסוכרת או לחץ דם.

20 אחוז מהחולים שסבלו מאחת ממחלות הרקע הגיעו לטיפול נמרץ, נזקקו להנשמה או מתו, לעומת 5 אחוזים מהאנשים שאושפזו ללא מחלות רקע.

מחקר אחר שהגיע מסין ופורסם לפני חודש הגיע למסקנות דומות לגבי ההשפעה החמורה של מחלות רקע על חולי קורונה - מטופלים הסובלים ממצבים בריאותיים קודמים, נוטים יותר לסבול ממחלה קשה ולמות ממנה. החוקרים, שחקרו יותר מ-72,000 חולים, גילו כי 10.5 אחוזים מהסובלים ממחלות לב שחלו ב-COVID-19 מתו. שיעור התמותה היה 7.3 אחוזים בקרב חולי סוכרת ו- 6.3 אחוזים בקרב אנשים עם מחלות נשימה כרוניות, כמו אסתמה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully