וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הידבקות בקורונה בהיריון עשויה לפתח נוגדנים אצל התינוק

מחקר בריטי שבדק תינוקות שנולדו לאימהות שנדבקו ב-Covid-19 במהלך היריונן גילה שחלק מהתינוקות נולדו עם נוגדנים פעילים לקורונה, מה שמחזק את הסברה שהנגיף יכול לעבור את השיליה

בווידאו: הדקסמטזון נמצאה יעילה לטיפול בחולי קורונה קשים/צילום: רויטרס, עריכה: ניר חן

בסרטון: הסטרואיד הנפוץ שעשוי להציל את חייהם של חולי קורונה קשים

חלק מהתינוקות שנולדו לנשים שנדבקו בקורונה, באו לעולם עם נוגדנים נגד הנגיף - כך עולה מתוצאות מחקר חדש שנערך בבריטניה. הממצאים פורסמו על ידי אחד הרופאים המובילים בבריטניה, ד"ר פטריק אובריאן, סגן נשיא הקולג' המלכותי למיילדות וגניקולוגיה, שאמר כי "מספר קטן של יילודים", פיתחו תגובה חיסונית לנגיף עוד בהיותם ברחם.

נוגדני IgM מופקים בגוף בשלב מוקדם, והם אלה שלמעשה מפעילים את המערכת החיסונית ומורים לה להשמיד את הנגיף שתוקף את הגוף. סוג אחר של נוגדנים - IgG - הוא זה ששומר את זיכרון ה'תוקף' או המחלה למשך שנים, על מנת שהגוף יוכל לזהות אותו במידה שתהיה הידבקות נוספת ולפעול נגדו ביעילות.

נוגדנים מסוג IgM שהגוף מייצר לאחר מפגש ראשוני עם גורם זיהומי כלשהו לא יכולים לעבור מהאם לעובר דרך השיליה. לכן, הימצאותם של נוגדנים כאלה בגופם של חלק מהתינוקות מעידה שהתינוקות פיתחו אותם בכוחות עצמם.

עוד בוואלה!

מי האדם שקבע שעשרות אלפי ילדים ייכלאו בחדרם למשך 14 יום?

לכתבה המלאה
נשים מהגרות עבודה בקולומביה. רויטרס
הנגיף אינו מסוכן יותר לנשים הרות מאשר לשאר האוכלוסייה. אישה הרה עוטה מסיכה בקולומביה/רויטרס

משמעות נוספת של הממצא הזה היא שאימהות מעבירות את המחלה לעוברים שברחמן ושאין בכוחה של השיליה להגן על העובר מפני הדבקה - סוגיה שעליה ניטש ויכוח בקרב חוקרים ומדענים שונים במהלך המגיפה הנוכחית. חלק מהחוקרים סברו שתינוקות נדבקו בנגיף מהאימהות שלהם או מאנשי סגל רפואי במהלך הלידה או אחריה.

הממצא התגלה במסגרת המחקר המקיף הראשון שנערך בבריטניה כדי לבדוק את ההשפעות של נגיף הקורונה על נשים בהיריון, שכלל 427 נשים שנדבקו ב-Covid-19 מכל רחבי בריטניה, והוא התפרסם בסמיכות מצערת לידיעה על מותו של תינוק בן 13 יום מנגיף הקורונה, שהפך לקורבן הצעיר ביותר של המחלה בממלכה. בשלב זה לא ידוע כיצד נדבק התינוק בנגיף. המחקר המלא התפרסם בכתב העת הרפואי British Medical Journal.

תוצאות מעודדות באופן כללי

עם זאת, ד"ר אובריאן אמר כי ההתרשמות מתוצאות המחקר היא מעודדת, שכן לא נראה שנשים הרות ויילודיהן מצויים בסיכון מוגבר לחלות בקורונה באופן קשה. "המסר שיש לקחת מהמחקר הזה הוא שככל הידוע לנו כרגע, כולל מהמחקר הזה, הוא שהנגיף הזה לא פוגע בצורה קשה יותר בנשים הרות מאשר באחרים", אמר אובריאן במסיבת עיתונאים מקוונת שנערכה בבריטניה לפני מספר ימים. לדבריו, עשרה אחוזים מהנשים שהשתתפו במחקר פיתחו מחלה קשה ונזקקו למכונת הנשמה - שיעור דומה לאוכלוסייה הכללית.

אישה בהריון בבית חולים. ShutterStock
"העברה של הנגיף מהאם לעובר, דרך השיליה, היא תרחיש סביר או לכל הפחות אפשרי". אישה הרה בבי"ח/ShutterStock

5 מבין הנשים שהשתתפו במחקר מתו בלידה - פחות מאחוז אחד מכלל המשתתפות. אולם, לדברי ד"ר אובריאן, לא כולן מתו כתוצאה מ-Covid-19. אחד מכל 20 תינוקות במחקר (חמישה אחוזים) נמצא חיובי לקורונה, אך כולם "שרדו מאוד יפה" - לדברי ד"ר אובריאן. הוא הוסיף כי כנראה כל התינוקות נדבקו בנגיף מהאימהות שלהן לאחר שהוא עבר אליהם דרך השיליה. עם זאת, הוא אמר שהמחקר לא יכול להוציא מכלל אפשרות שחלק מהתינוקות נדבקו בדרך אחרת, כמו למשל מההורה השני או מהמיילדת מיד לאחר הלידה.

יותר ממחצית מהנשים במחקר השתייכו למיעוטים אתניים - ממצא שד"ר אובריאן אמר שהוא מדאיג. קבוצות מיעוטים אתניות נמצאות בסיכון מוגבר להידבקות בנגיף וכן לתחלואה קשה ב-Covid-19 מסיבות שמדענים עדיין לא הצליחו לבודד ולהגדיר במדוייק.

אישה יולדת בחדר לידה. ShutterStock
הממצאים מצביעים על כך שחלק מהתינוקות פיתחו תגובה חיסונית לנגיף עוד ברחם. תינוק שזה עתה נולד שוכב על בטן אמו/ShutterStock

המחקר לא מצא עלייה בשיעור הלידות המוקדמות בקרב הנשים שנדבקו בנגיף, ממצא שסותר דיווחים שהגיעו מסין. כמו כן, אף לא אחד מהיילודים שנולדו במסגרת המחקר נזקק להנשמה מלאכותית.

"למספר קטן של תינוקות היו נוגדני IgM נגד קורונה בדמם, אנחנו יודעים שהנוגדנים האלה לא עוברים בשיליה... אז זה באמת מצביע שהתינוקות פיתחו תגובה חיסונית נגד הנגיף עוד ברחם. בשלב זה אני חושב שאפשר לומר שהעברה של הנגיף מהאם לעובר, דרך השיליה, היא תרחיש סביר או לכל הפחות אפשרי", אמר ד"ר אובריאן. "אבל נראה שגם כשזה קורה, זה בשיעור קטן יחסית של התינוקות, והזיהום לא משפיע עליהם בצורה חמורה", הוסיף.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully