וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

9 סימנים שאתם לא אוכלים מספיק בריא

תופעות כמו עייפות ושכחה לרגע הן יחסית שכיחות, אבל כשהן הופכות כרוניות יכול להיות שהן מעידות על חוסרים תזונתיים. הנה כמה תופעות שצריכות להדליק לכם נורה אדומה

אישה מסתרקת ומגלה נשירת שיער. ShutterStock
שיער נושר, השאלה באיזו כמות. אישה עם נשירה/ShutterStock

יום אחד או שבוע של בחירות אוכל גרועות לא יגרמו לכם נזק בריאותי לטווח הארוך, אבל כשהתזונה שלכם לקויה לאורך זמן, היא עלולה להשאיר את הגוף שלכם ללא החומרים המזינים שהוא זקוק להם. כשזה קורה, פעמים רבות הגוף ישלח לכם איתות בצורה של תסמינים שונים, שאולי בהתחלה לא יראו לכם חשובים, אבל יתבררו בהמשך כדגלים אדומים שכדי לטפל בהם. הנה כמה מהמצבים האלה:

נשירת שיער

זה נורמלי לאבד כמאה שיערות ביום, אבל אם אתם מבחינים בגושי שיער גדולים על הכרית או במקלחת, יתכן שיש לכם מחזור בברזל. מדובר אולי במחסור התזונתי השכיח ביותר בעולם וניתן לאתר אותו בבדיקת דם פשוטה. כאשר נוצר מחסור בברזל - בין אם בשל צריכה בלתי מספקת שלו (תזונה לקויה, בעיה בספיגה וכדומה) ובין אם בשל אובדנו (כתוצאה ממחלה, דימום וכו') - הגוף אינו מסוגל לייצר מספיק המוגלובין ונוצרת אנמיה.

כדי לטפל במחסור קל בברזל הוסיפו לתפריט שלכם מאכלים כמו תרד, קטניות, בשר ואגוזים.

עייפות בלתי מוסברת

אנחנו לא מדברים כמובן על מצבים שאתם מתעוררים בלילה כמה פעמים לתינוק קטן, או שעבדתם יותר מדי שעות נוספות, אלא למצב בו ישנתם לילה שלם ואתם עדיין עייפים מאוד. עייפות יכולה לנבוע גם היא ממחסור בברזל, אבל גם במחסור בוויטמין D, שהגוף שלנו מייצר בחשיפה לשמש. מחסור בוויטמין זה גם כן נחשב מאוד שכיח, ולמרבה הצער הוא לא נמצא במזונות רבים באופן טבעי. ניתן להשיג אותו על ידי אכילת דגים וביצים.

עוד בוואלה!

רק זה חסר לכם: 5 חסרים תזונתיים נפוצים

לכתבה המלאה
אישה מפהקת. ShutterStock
צאו לשמש מדי פעם. רק לא בשעות החמות. אישה עייפה/ShutterStock

צריכת הוויטמין נמדדת ביחידות בינלאומיות ונבדקת בבדיקת דם. המינון המומלץ לצריכת ויטמין D עד גיל 50 הוא 200 יחידות בינלאומיות. בגיל 51-70 המינון המומלץ הוא 400 יחידות בינלאומיות, ומגיל 71 - 600 יחידות בינלאומיות. לצורך ההשוואה, מנת שמש של עשר דקות בצהרי היום במכנסיים קצרים ובגופייה, ללא קרם הגנה, תספק לכם 10,000 יחידות בינלאומיות של הוויטמין.

השרירים שלכם מתכווצים כל הזמן

פירות וירקות מכילים אשלגן שעשוי למנוע התכווצויות שרירים מטרידה, במיוחד עבור אלה שמתאמנים בחוץ בחום. האשלגן הוא מינרל חשוב, האחראי בין היתר על הפעילות החשמלית התקינה בלב ושמירה על מאזן הנוזלים והחומציות בגוף. במחסור קל וממושך עלולה להיווצר גם עלייה בלחץ הדם.

אשלגן נמצא בקטניות, חיטה מלאה, תפוח אדמה, עגבניה, אבוקדו, פירות הדר, מלון, בננה ועוד.

הזיכרון שלכם כבר לא משהו

זו אומנם תופעה שנפוצה ככל שאנחנו מתבגרים, אבל היא יכולה להיות קשורה גם לחסרים תזונתיים שיש לכם. במיוחד למרכיב צמחי הקרוי לוטאין שהוא פיגמנט צהוב-כתום ממשפחת הקרוטנואידים.

את הלוטאין הגוף שלנו אינו יכול לייצר וניתן לקבלו אך ורק ממזון, כגון פירות וירקות. ההמלצה היא לצרוך לוטאין בעיקר ממקורות תזונתיים, כאשר לוטאין נספג בצורה מיטבית כשהוא נצרך עם מזון שומני. תמצאו לוטאין בעלים ירוקים כגון כרוב קייל, מנגולד, עלי לפת, כרוב ירוק וחסה רומית, ברוקולי, קישואים, אפונה ועוד.

אתם סובלים מכיבים בפה

מחסור בוויטמין B יכול להופיע בצורות רבות, אחת מהן היא היא כעור יבש או מגורה בזווית אחת או בשתי פינות הפה ויכול להפוך לפצעים כואבים ומדממים.

ויטמין B12, שידוע גם בשם קובלאמין (cobalamin) חיוני לטובת ביצוע פונקציות חשובות כמו למשל תמיכה במערכת העצבים, ייצור כדוריות דם אדומות (יחד עם חומצה פולית וויטמין B6) ותפקוד המוח. הוא חיוני כדי למנוע אנמיה ומחסור בו יכול להוביל לייצור של תאים אדומים גדולים באופן חריג, שלא יכולים לשאת דם בצורה יעילה כמו תאים רגילים.

מאחר והוויטמין מצוי בעיקר במזונות מהחי כמו בשר, ביצים ומוצרי חלב. טבעונים וצמחונים צריכים להקפיד על שילוב של מזונות צמחיים שמכילים כמויות סבירות של B12 אבל בעיקר לגבות את התפריט בעזרת נטילת תוספי תזונה, שיספקו ברוב המקרים את החסר. במקרים בהם גם השלמה זו אינה מספקת ניתן להיעזר בזריקות משלימות שניתנות על ידי רופא.

מכה כחולה. ShutterStock
לא רק אנמיה. מכה כחולה/ShutterStock

אתם מלאים בסימנים כחולים

בוודאי שמעתם שמכות כחולות עלולות להעיד על חוסר בברזל ואנמיה, אבל למעשה גם חוסר בוויטמין C ובחלבונים יכול לגרום להופעתם של כתמים כחולים. חסרים אלה מתבטאים בהיחלשות של כלי הדם ואף בפגיעה ביצור הקולגן של העור.

תוכלו למצוא ויטמין C בפלפלים אדומים, קייל, פלפלי צ'ילי אדום, ירקות עלים כהים, ברוקולי, כרוב ניצנים ועגבניות.

יש לכם פצעים שלא מגלידים

אם יש לכם פצעים או פריחה בעור שלוקח להם יותר זמן מהרגיל כדי להחלים ולהגליד, ייתכן שמדובר בסימן ראשון למחסור באבץ. מחקרים הראו שלאבץ תפקיד חשוב בתמיכה בתפקודי העור השונים, ביניהם תיקון רקמה פגועה. מחקרים אחרים בדקו האם ניתן להעזר באבץ לטיפול באקנה, אם כי רופאי עור חלוקים ביניהם לגבי יעילותו של טיפול כזה. לאבץ יש סגולות אנטי-בקטריאליות ואנטי-דלקתיות, שיש הסבורים שיכולים להפחית התפרצויות של אקנה בעור.

אבץ בכמות יפה ניתן למצוא בגרעיני דלעת, אגוזים, טחינה, עדשים וביצים.

אתם סובלים מעור יבש

אחד התפקידים הרבים של ויטמין A הוא לגדל ולתחזק את הרקמות המכסות כל שטח בגוף, מבפנים ומבחוץ. כאשר יש מחסור בוויטמין A העור, והשפתיים שלכם, עלולים להיות יבשים יותר.

כדי להשיג יותר ויטמין A מומלץ לאכול יותר ירקות ירוקים עליים כמו תרד וקייל וירקות כתומים כמו בטטות וגזר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully