וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רק זה חסר לכם: 5 חסרים תזונתיים נפוצים

מתי בפעם האחרונה עשיתם בדיקות דם? לא משנה, אל תענו לנו. אם אתם סובלים מחוסר תזונתי בוויטמין או מינרל חיוני כלשהו רוב הסיכויים שהוא אחד מאלה ברשימה הזאת

ויטמין. ShutterStock
חסרים תזונתיים עלולים לשבש תפקודים גופניים בסיסיים ברמת התא. ויטמינים/ShutterStock

רבים מאיתנו מסתובבים בעולם עם רמות נמוכות של כל מיני ויטמינים ומינרלים חיוניים - ויכול להיות שאנחנו אפילו לא יודעים את זה (במיוחד אם לא עשיתם בדיקות דם כלליות לאחרונה). בנוסף, במקרים מסויימים הרמות נמוכות כל כך עד שהן נחשבות לחוסר תזונתי של ממש, כזה שיש לטפל בו בעזרת שינוי משמעותי בתזונה או נטילת תוספים.

חסרים תזונתיים עלולים לשבש ולשנות תפקודים ותהליכים גופניים בסיסיים ברמת התא, ובסופו של דבר להשפיע על הבריאות בדרכים שונות. הנה 5 חסרים תזונתיים נפוצים שכדאי להכיר ולבדוק:

עוד בנושא:
עייפות ונשירת שיער: סימנים שחסר לכם ברזל
הוויטמין הזה עלול לגרום לאקנה - גם אתם נוטלים אותו?
איך יודעים שחסר סידן בגוף?

1. סידן

אישה שותה חלב. ShutterStock
מוצרי חלב הם מקור ידוע ופופולרי לסידן. אישה שותה חלב/ShutterStock

דו"ח שהתפרסם בשנת 2013 גילה שישנן קבוצות באוכלוסייה שנמצאות בסיכון מוגבר למחסור בסידן, בהן: קשישים, מתבגרים ואנשים שסובלים מעודף משקל. תזונאים ממליצים להשתדל לאכול 3 מנות של מזונות עשירים בסידן מדי יום. מוצרי חלב הם כמובן מקור ידוע ופופולרי לסידן, אך ניתן למצוא את המינרל גם במקורות שאינם מן החי: ברוקולי, טופו וזרעים למשל. בנוסף גם דג הסלמון מכיל סידן וישנם מוצרי מזון מועשרים בסידן.

עוד באותו נושא

ויטמין C עשוי לצמצם את הנזק שעישון בהריון גורם לעובר

לכתבה המלאה

2. ויטמין B12

המלחת בשר. ShutterStock
צמחונים וטבעונים מצויים מראש בקבוצת סיכון. נתחי בשר/ShutterStock

את הוויטמין הזה ניתן לקבל בתזונה רק במאכלים מן החי, מה שאומר שצמחונים וטבעונים מצויים מראש בקבוצת סיכון לחוסר תזונתי ב-B12. מחקרים מראים ששכיחותו של החוסר בוויטמין B12 משתנה בהתאם לגיל ואופיינית במיוחד בגיל השלישי. בשר בקר, ביצים, עוף, דגים ופירות ים הם המקורות התזונתיים הנפוצים ביותר לוויטמין זה. אולם, אם אתם חושדים שייתכן שאתם סובלים מחוסר בוויטמין B12 מומלץ להתייעץ עם רופא ולבדוק האם יש צורך בנטילת תוסף. במקרים מסויימים קיימת בעיה בספיגה של הוויטמין בגוף, ואז יש צורך לקבל אותו במינונים גבוהים יחסית ובאמצעות זריקות, ולא דרך הפה.

3. ברזל

ברוקולי. ShutterStock
אם מתכננים את התפריט התזונתי נכון, אפשר לקבל מספיק ברזל גם בלי לאכול בשר. ברוקולי/ShutterStock

זהו אחד החסרים התזונתיים הנפוצים ביותר בקרב נשים וילדים, והאומדנים מדברים על כך שכמחצית מהנשים ההרות ברחבי העולם אינן מקבלות מספיק ברזל. עייפות היא התסמין המוכר ביותר של מחסור בברזל, אך לצדה גם חולשה של המערכת החיסונית, נשירת שיער וחשקים מוזרים לדברים כמו קרח למשל. בשר הוא מקור תזונתי טוב לברזל והוא מומלץ גם משום שברזל שמקורו מן החי נספג בגוף ביעילות גבוהה יותר מאשר ברזל שמקורו בצומח. אך גם בהינתן עובדות אלה, בהחלט אפשרי עבור צמחונים וטבעונים לעמוד ברף הברזל המומלץ, בעזרת תזונה מגוונת ומתוכננת היטב, שכוללת מגוון של קטניות, זרעים וירקות ירוקים, דגנים מועשרים, טופו ועוד.

4. מגנזיום

בננות. ShutterStock
עשירה במגנזיום. בננה/ShutterStock

אכילת מזון מעובד, שתייה מרובה של אלכוהול או קפה, רמות סטרס גבוהות ואפילו תרופות מסויימות - כולם גורמים שעלולים למאגרי המגנזיום בגופנו להידלדל. מדובר במינרל שרבים סובלים ממחסור בו, מבלי לדעת על כך בכלל או להיות מודעים ליתרונות החשובים שלו. הקפדה על שילוב של מזונות כמו בננות, קטניות, אגוזים וזרעים וירקות ירוקים בתזונה השגרתית שלכם היא דרך טובה להבטיח שהגוף שלכם יקבל אספקה שוטפת של המינרל החיוני הזה.

5. ויטמין D

קטיף פטריות. ShutterStock
חשיפה לאור שמש ואכילת פטריות יעזרו לכם להעלות את רמת הוויטמין הזה. פטריות/ShutterStock

על פי ההערכות אחוזים רבים מהאוכלוסיה סובלים מרמות נמוכות או מחסור של ממש בוויטמין D. רמת הוויטמין הזה משפיעה ישירות על היעילות שבה גופנו מסוגל לספוג סידן. משמעות הדבר היא שלוויטמין D השפעה ישירה על בריאות העצמות בגופנו. מחסור חמור בו עלול לתרום להתפתחות מצבים רפואיים כמו רככת, שמחלישים את העצמות ומגדילים את הסיכון לשברים. חשיפה לאור השמש ואכילת מזונות מסויימים (כמו פטריות למשל) הן הדרכים הטובות ביותר לעמוד ברף צריכת הוויטמין המומלץ, אך ניתן גם לצרוך אותו כתוסף.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully