פיקוד העורף הגל השקט

הגדרת ישובים להתרעה
      הגדרת צליל התרעה

      נושאים חמים

      עייפות ונשירת שיער: סימנים שחסר לכם ברזל

      קרוב לשליש מאוכלוסיית העולם סובל ממחסור בברזל, אז למה אנחנו חושבים שזו בעיה של מי שנמנעים מאכילת בשר? רוצים לדעת אם גם אתם סובלים מזה? אלה הסימנים

      עייפות ונשירת שיער: סימנים שחסר לכם ברזל

      בווידאו: קייל - הוא מלא בברזל וויטמינים, אז למה חוקרים טוענים שהוא מסוכן לבריאות?

      כשאנחנו שומעים על מישהו שהוא צמחוני או טבעוני, החשד הראשון אצל רבים מאיתנו הוא שחסר לאותו אדם ברזל בגוף. זאת, משום שרבים מאיתנו התרגלו לחשוב שאכילת בשר היא המקור התזונתי הטוב והמשמעותי ביותר לברזל. אלא שזאת לא ממש האמת וברזל ניתן למצוא בשפע גם במאכלים צמחוניים למהדרין כמו ירקות ירוקים (תרד, ברוקולי, כרוב, קייל ועוד), קטניות (עדשים, שעועית ועוד) וכדומה.

      גם העובדה שאדם מסויים הוא 'אוכל כל' ואינו בוחל באכילת בשר אינה מבטיחה לו מאגרי ברזל לתפארת. למעשה, מחסור בברזל הוא ההפרעה התזונתית השכיחה ביותר בעולם בשנים האחרונות. מחסור זה מאפיין במיוחד נשים וילדים במדינות מתפתחות ברחבי העולם, אך הוא נפוץ גם בעולם המערבי. בדו"ח של ארגון הבריאות העולמי (WHO) שהתפרסם לפני כשנתיים, העריכו מומחי הארגון שקרוב לשליש מאוכלוסיית העולם סובלת ממחסור בברזל.

      עוד בנושא:
      5 מינרלים שאתם חייבים לכלול בתזונה שלכם
      בלי בשר: 6 שילובים עשירים בברזל
      חולשה וכאב ראש? ייתכן שגם לכם חסר ויטמין B12

      תבשיל של גרגירי חומוס ותרד (ShutterStock)
      ברזל - לא רק בבשר. תבשיל חומוס ותרד (צילום: shutterstock)

      למה הברזל כל כך חשוב בעצם?
      הגוף זקוק לברזל כדי לייצר המוגלובין. ההמוגלובין הוא חלבון, שבין השאר מעניק לדם את צבעו האדום המוכר ותפקיד נוסף שלו הוא שהוא מאפשר לתאי הדם האדומים להוביל חמצן מהריאות אל כל איברי ורקמות הגוף. כאשר נוצר מחסור בברזל - בין אם בשל צריכה בלתי מספקת שלו (תזונה לקויה, בעיה בספיגה וכדומה) ובין אם בשל אובדנו (כתוצאה ממחלה, דימום וכו') - הגוף אינו מסוגל לייצר מספיק המוגלובין ונוצרת אנמיה.

      אנמיה קלה עשויה להתקיים מבלי שתרגישו בתסמינים כלל, אך ככל שהמחסור בברזל מחמיר, יופיעו גם סימנים בדרגות חומרה שונות. הנה כמה מהם: