וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הוויטמין הזה עלול לגרום לאקנה - גם אתם נוטלים אותו?

4.11.2018 / 7:04

אחד מתוספי התזונה הנפוצים ביותר גורם לחיידקים על העור שלנו להשתגע ויכול להפוך עור בריא וחלק לעור מוכה אקנה ופצעונים בתוך שבוע-שבועיים. אולי גם אתם נוטלים אותו? הפרטים בפנים

חצ'קונים הם טרנד יופי? דוגמנים ודוגמניות עם חצ'קונים בתצוגת האופנה של Moto Guo במילאנו/מערכת סיפור בדקה

בסרטון: אולי פצעונים על הפנים זה לא כזה נורא אחרי הכל

ויטמין B12 שמצוי במזון מן החי כמו בשר ומוצרי חלב הוא אחד הוויטמינים הנפוצים ביותר שאנשים נוטלים בצורת תוסף. בין אם זה משום שהם צמחונים או טבעונים, שאינם צורכים מזונות מן החי, ובין אם הם אוכלי כל שפשוט מתמודדים עם בעיית ספיגה של הוויטמין. מחסור בוויטמין הזה עלול לגרום לאנמיה, קושי בריכוז, חולשה, סחרחורת ועוד.

אולם, חוקרים גילו תופעת לוואי לא מאוד צפויה של התוסף הזה, מתברר שבמקרים מסויימים הוא משנה את הרכב החיידקים החיים דרך קבע על העור שלנו, ובכך גורם להיווצרות של דלקות שקשורות באקנה ופצעונים.

עוד בנושא:
המזונות הכי עשירים בוויטמין B12
סימן אזהרה: מה המיקום של החצ'קונים אומר על הבריאות שלכם?
תוספת סיכון: עודף תוספי תזונה עלול לגרום לסרטן

אקנה בלחי. ShutterStock
יש מי שמתמודדים עם זה כל החיים כמעט. אקנה/ShutterStock

אקנה הוא לא רק תופעה של גיל ההתבגרות ויש מי שמתמודדים עם זה כל חייהם כמעט. למעשה, רובנו נסבול מאקנה בשלב זה או אחר של חיינו - על פי ההערכות כ-80 אחוזים מהאנשים סובלים מהתפרצות מתישהו בין הגילאים 11-30. אולם, יהיו גם מי שמזלם הרע יאלץ אותם להתמודד עם הפצעים הבולטים, המוגלתיים והכואבים הללו גם בשנות הארבעים והחמישים לחייהם. והחלק הכי מבאס בכל זה הוא שלמרות שמדובר בתופעה מאוד שכיחה, מדענים יודעים מעט מדי על הגורמים לאקנה וכיצד ניתן למנוע אותו או לטפל בו ביעילות.

צוות של חוקרים מאוניברסיטת קליפורניה בלוס אנג'לס, בראשותה של הואינג לי - פרמקולוגית מולקולרית, החליט להתמקד ברמות מוגברות של ויטמין B12 כגורם תורם אפשרי להיווצרות אקנה. זאת, משום שישנן ראיות מחקריות שהצביעו על סבירות גבוהה לקשר אפשרי בין השניים, שעולות ממספר רב של מחקרים שנערכו בששים השנים האחרונות. "דווח בעבר מספר פעמים שאנשים שנוטלים B12 מפתחים אקנה", אמרה לי, בראיון משנת 2015 - אז נערך מחקרה.

אקנה תוך שבוע מקבלת התוסף

הצעד הראשון של החוקרים היה לזהות את הנתיב המולקולרי שמייצר הוויטמין כשהוא נפגש עם החיידק האופייני לעור Propionibacterium acnes, ואז השוו את הממצאים שלהם עם אנשים בעלי עור בריא ואנשים בעלי עור עם נטייה לאקנה. בשלב הבא ביקשו החוקרים לבחון כיצד משפיע מינון מוגבר של הוויטמין ממקור חיצוני (תוסף) על הוויטמין שהבקטריה הזאת מייצרת באופן טבעי על העור.

החוקרים גייסו 10 מתנדבים בעלי עור בריא ללא אקנה וביקשו מהם לקבל זריקות של ויטמין B12. הם גילו שתוסף הוויטמין דיכא בחיידק את ביטויים של גנים ספציפיים שמעורבים בתהליך סינתוזו של הוויטמין B12. למעשה, ביטויים של אותם גנים הונמך על ידי התוסף עד לרמות אופייניות למי שסובלים מאקנה. שנראה, אם כן, שנטילת יתר של ויטמין B12 עלולה לגרום לחיידקים על העור שלנו להאט את פעילותם ואת הייצור העצמאי של הוויטמין על ידם, דבר שגורם לחוסר איזון שעשוי להגביר את הסיכון לפתח אקנה בעור.

תוספי תזונה. ShutterStock
תופעות הלוואי של תוספי התזונה יכולות להיות מאוד מפתיעות ומגוונות. ויטמינים/ShutterStock

על פי המחקר, שממצאיו התפרסמו בכתב העת Science Translational Medicine, לאחד מהנסיינים אפילו היתה תגובה מהירה במיוחד - הוא פיתח אקנה בתוך שבוע מקבלת הזריקה של הוויטמין. אצל שאר הנסיינים מצאו החוקרים שביטוי הגנים של חיידק האקנה בעורם השתנה מרמה בריאה לרמה דומה לזו של חולים באקנה בתוך פרק זמן של שבועיים מקבלת זריקת התוסף.

כדי לאמת עוד את ממצאיהם, ביצעו החוקרים גם בדיקות מעבדה, במסגרתן הוסיפו ויטמין B12 ישירות לצלחות פטרי שעליהן גדלו חיידקי אקנה. זה גרם לחיידקים לייצר תרכובות בשם פורפירינים, שידועות בכך שהן גורמות לדלקתיות מסוג שנקשר בעבר עם הופעת אקנה חמור בעור.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully