וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כעשרה אחוזים מחולי הקורונה נשארים ללא חוש ריח זמן רב

הפגיעה בחוש הריח והטעם היא אחד התסמינים המובהקים של מחלת Covid-19 גם אם לא המסוכן שבהם, אבל מחקרים מראים שאחוז לא מבוטל של החולים נשארים עם פגיעה חושית שלא עוברת גם חודש אחרי המחלה

צילום: רויטרס, עריכה: איתי עמרם

בסרטון: לאחר ההקלות בסגר - הבריטים סוף סוף שבו אל הפאבים והמסעדות

אחד מכל עשרה אנשים שאיבדו את חוש הריח והטעם שלהם בעקבות הידבקות בנגיף הקורונה עלולים להישאר ללא תחושת טעם וריח גם לאחר חודש מהופעת התסמין. כך עולה ממחקר חדש. אובדן או פגיעה בחוש הטעם והריח זוהו כאחד התסמינים המובהקים של מחלת Covid-19 הנגרמת על ידי נגיף הקורונה.

מחקר שנערך על קבוצה קטנה של חולים באיטליה, שחלו בתסמינים מתונים של הנגיף (לא תחלואה קשה) גילה שחלקם עדיין התקשו להבחין בטעמים וריחות גם בחלוף חודש ממחלתם. תוצאות המחקר פורסמו בכתב העת הרפואי JAMA Otolaryngology - Head and Neck Surgery, והוא כלל 187 איטלקים שחלו בנגיף אך מחלתם היתה קלה והם לא נזקקו לאישפוז או טיפול בבית חולים.

החוקרים יצרו קשר עם החולים וביקשו מהם לדרג את תפקוד חוש הריח והטעם שלהם סמוך להידבקות שלהם במחלה, ואז שוב בחלוף חודש מהתשאול הראשון. 60 אחוזים (113 אנשים) מהחולים דיווחו שהם חוו שינוי כלשהו בחוש הריח או הטעם שלהם. מתוכם, 55 דיווחו כי הם החלימו לחלוטין, 46 אמרו כי חל שיפור בתסמיניהם, ו-12 השיבו כי התסמינים שלהם נותרו בעינם או אף החמירו.

עוד בוואלה!

לא רק חום ושיעול: הרשימה המעודכנת של תסמיני הקורונה

לכתבה המלאה
סריקות MRI של מוחה של צעירה מאיטליה שמראות כיצד נגיף הקורונה שינה את מבנה המוח שלה וגרם לאובדן חוש הריח. JAMA Neurology, אתר רשמי
סריקת מוח של חולת קורונה שמדגימה את הפגיעה של הנגיף באזורי ההרחה במוח/אתר רשמי, JAMA Neurology

משמעות הדבר היא כי רק מחצית מהחולים שבו לתפקוד מלא של חוש הריח והטעם לאחר חודש של החלמה. 40 אחוזים מהחולים חוו שיפור מסויים בפגיעה שחוו בחושיהם, ואילו עשרה אחוזים לא חוו כל שיפור ועדיין סבלו מפגיעה חושית. חולים שסבלו מתסמינים קשים יותר היו זקוקים לזמן החלמה ממושך יותר, כך גילו החוקרים מאוניברסיטת פאדובה באיטליה.

"בהינתן התפוצה הרחבה של מחלת Covid-19 בעולם, סביר להניח שמדובר במספר גדול למדי של חולים שסובלים מבעיות בתפקוד החושי לטווח ארוך וההשלכות הרפואיות הנלוות לכך", כתבו החוקרים, שבראשם עמד ד"ר פאולו בסקולו-ריזו.

ילדה אסיאתית עם מסיכת פנים נגעלת מארטיק. ShutterStock
עבור חלק מהחולים ההחלמה מהפגיעה החושית היא איטית ומתסכלת. צעירה עם מסיכה שסובלת מפגיעה בחוש הטעם/ShutterStock

ד"ר קלייר הופקינס, רופאה וחוקרת בריטית, שעוסקת במחקר של ההשלכות ארוכות הטווח של נגיף הקורונה על חוש הריח, אמרה ל-BBC כי "הנתונים שיש בידינו, לא רק מתחלואה בקורונה, אלא ממחלות ויראליות דומות, מצביעים על כך שרוב האנשים יחלימו לחלוטין, אבל עבור חלקם תהיה זו החלמה איטית. אצל אלה שמחלימים מהר יותר, הנגיף ככל הנראה פגע רק בתאים שמצפים את פנים האף. במקרים שמחלימים לאט יותר, הנגיף ככל הנראה הצליח לגרום נזק לעצבים שמעורבים בתהליך ההרחה. לתאי העצב הללו לוקח זמן רב יותר לתקן את עצמם ולשוב לתפקד".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully