וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לא רק חום ושיעול: הרשימה המעודכנת של תסמיני הקורונה

חום ושיעול הם התסמינים השכיחים, גם אובדן חוש ריח וטעם כבר כולנו מכירים, אבל ככל שעובר הזמן מתווספים עוד ועוד תסמינים לרשימת תסמיני הקורונה. הנה סיכום ביניים של כל התסמינים שצריכים להדאיג

--

בסרטון: הצהרת שר הבריאות אדלשטיין בנוגע לעלייה בתחלואה בישראל

בתחילה היו אלה החום, השיעול וקשיי הנשימה. בהמשך הצטרף אליהם אובדן חוש הריח ורק לאחרונה עדכן המרכז האמריקאי לבקרת מחלות ומניעתן (CDC) שהוא מוסיף באופן רשמי לרשימת התסמינים של Covid-19 גם: שלשולים, הקאות או בחילות ונזלת וגודש באף.

מה הסיפור? ככל שעובר הזמן, רופאים, מדענים וחוקרים מגלים עוד ועוד מידע ולומדים להכיר טוב יותר את נגיף הקורונה ואת התחלואה שהוא גורם. רשימת התסמינים הראשונית גדלה כלל שחלפו השבועות והחודשים, ונוספו לה עוד ועוד סעיפים. כדי שיהיה קל יותר, ריכזנו אותם כאן:

התסמינים הקלאסיים: התסמינים האופייניים והמזוהים ביותר עם קורונה הם חום (מעל 38 מעלות), שיעול וקשיי נשימה (שנגרמים כתוצאה מזיהום שהנגיף יוצר בריאות ומתגובה חיסונית דלקתית של הגוף אליו) וכאב גרון. לאלה התווספו גם אובדן או פגיעה בחוש הריח והטעם, שבתחילה חשבו שנגרמת מנוכחות של הנגיף ברקמות האף, אך בהמשך התברר לחוקרים שהנגיף מגיע גם למוח ופוגע במבנים שאחראים על חוש הריח והטעם. עוד תסמינים קלאסיים (אם כי לא בלעדיים) לקורונה הם כאב גרון, עייפות וכאבי שרירים.

עוד בוואלה!

המגיפה הבאה? התגלה זן חדש של שפעת החזירים בסין

לכתבה המלאה
בדיקת חום בכניסה לבית הספר התיכון אחד העם בפתח תקווה 5 במאי 2020. ראובן קסטרו
מדידת חום בכניסה לתיכון בפ"ת/ראובן קסטרו

תסמינים בכלי הדם: כמה חודשים לתוך המגיפה העולמית הבחינו הרופאים המטפלים במחלקות הקורונה ברחבי העולם שרבים מהמאושפזים שלהם מפתחים קרישי דם בתדירות גבוהה וכן, שישנה עלייה בשכיחות של מקרי השבץ בקרב חולי קורונה ביחס לשכיחות הכללית באוכלוסייה. מחקרים עדיין לא יודעים לומר בדיוק למה זה קורה, אבל נראה שגם קרישיות יתר היא אחד מהתסמינים שנגרמים על ידי הנגיף. מחקר אחר מצא שהנגיף תופס אחיזה גם בדפנות של כלי הדם וגורם לפגיעה בסירקולציה.

נזלת - כן/לא? בתחילת המגיפה אמרו לנו שנזלת היא לא תסמין של קורונה, אלא של 'סתם' הצטננות או שפעת עונתית. בעדכון האחרון של המרכז לבקרת מחלות ומניעתן ציינו שהם מוסיפים נזלת וגודש באף לרשימת תסמיני הקורונה.

תסמינים במערכת העיכול: השבוע הודיע ה-CDC בארה"ב כי הוא מוסיף לרשימת התסמינים של קורונה גם שלשול והקאות או בחילות. במרכז אמרו כי הבחילות וההקאות ככל הנראה נגרמות עקב התנקזות מוגברת של נוזלים וליחה במורד הגרון ואילו את השלשולים הם מייחסים לפגיעה של הנגיף בדרכי העיכול עצמן.

אישה מקנחת את האף בטישו. ShutterStock
עכשיו גם נזלת יכולה להיות תסמין. אישה מקנחת את האף/ShutterStock

תסמינים פחות נפוצים: "בהונות קורונה" הן תסמין במסגרתו מופיעה פריחה של כתמים אדומים על העור בכפות הרגליים ובמיוחד על הבהונות. תסמין זה זוהה בעיקר בקרב חולים צעירים, שחלקם לא הציגו תסמינים נוספים של המחלה.

יד של מבוגר מחזיקה יד של ילד חולה עם אינפוזיה. ShutterStock
תסמונת דלקתית קשה ומסכנת חיים התגלתה אצל חלק מהילדים שחלו בעקבות הידבקות בקורונה. ילד מאושפז בבית חולים/ShutterStock

תסמינים בילדים: רוב המחקרים מצביעים על כך שילדים קטנים נדבקים פחות בנגיף, ושילדים בכל הגילאים נוטים להיות א-סימפטומטיים (כלומר, לשאת את הנגיף מבלי להציג תסמינים כלל). אולם, בחלק מהמקרים, כאשר הילדים כן נדבקים וכן מפתחים מחלה, הבחינו הרופאים בתסמונת דלקתית חדשה וקשה למדי שתוקפת ילדים ברחבי העולם. התסמינים מזכירים את מחלת קוואסאקי או את תסמונת ההלם הרעלי וכוללים חום גבוה, לחץ דם נמוך, פריחה וקשיי נשימה. לחלק מהילדים היו גם כאבי בטן, הקאות או שלשולים וגם דלקת בלב ותוצאות חריגות בבדיקות דם.

מה עוד חשוב לדעת? רוב הרופאים וגופי הבריאות ברחבי העולם מבינים כיום שהמידע על המחלה עדיין נאסף, ואף שכבר יש גוף מידע לא מבוטל אודות נגיף הקורונה, לא מן הנמנע שנמשיך לשמוע על גילויים חדשים לגביו. לכן, הודיע גם ה-CDC שרשימת התסמינים שהוא מפרסם אינה סגורה וכי היא תמשיך להתעדכן בעתיד, ככל שיהיה בכך צורך.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully