וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"בהונות קורונה": התופעה הזו מעלה סימני שאלה אצל רופאים

אחרי שלמדנו שחום, שיעול ואפילו אובדן של חוש הטעם והריח הם סימפטומים לנגיף הקורונה, מתגלה סימפטום חדש ומפתיע. מחקר ספרדי קטן מצא מספר סוגי פריחה בעור שהופיעו אצל חלק מהחולים והם כוללים גם זיהום בבוהן

סרטון מסיכה שחר/שחר מלכי

אם חשבתם שאתם כבר יודעים הכל על מחלת ה-COVID-19 מצפה לכם הפתעה. מחקר ספרדי קטן מצא חמש סוגי פריחות על העור, בהן מה שהם מכנים Covid toe, אובחנו אצל חולי קורונה שאושפזו בבתי חולים שונים.

על פי הממצאים הפריחה מופיעה בעיקר אצל חולים צעירים ונוטה להישאר מספר ימים. אומנם פריחה היא סימפטום מוכר של חלק מהווירוסים, אבל החוקרים ציינו כי היו מופתעים לראות מספר רב ומגוון של סוגי פריחה אצל חולי הקורונה.

היו דיווחים רבים על "בהונות הקורונה" - פריחה המופיעה על רגליהם של החולים אפילו בהיעדר תסמינים אחרים - אולם החוקרת הראשית של המחקר, ד"ר איגנסיו גרסיה-דובל, אמרה כי צורת הפריחה הנפוצה ביותר במחקר הייתה דווקא פריחה מקולופפולרית - שכללה נקודות קטנות, בליטות אדומות שטוחות, שנטו להופיע על פלג גוף עליון. "מוזר לראות כמה פריחות שונות - וחלקן די ספציפיות", אמרה ד"ר גרסיה-דובל לאתר BBC. לדבריה, "הפריחה מופיעה בדרך כלל בהמשך המחלה, לאחר התסמינים הקשורים לנשימה של המחלה - כך שזה לא מועיל לאבחון חולים".

כל החולים במחקר, 375 במספר, כבר היו בבית חולים וסבלו מבעיות נשימה. המחקר שנבדק על ידי עמיתים פורסם השבוע בכתב העת הבריטי לדרמטולוגיה. כל רופאי העור בספרד התבקשו לחלוק פרטים על חולי ה-COVID-19 שהם ראו שפיתחו פריחות בשבועיים הקודמים.

ידיים מכוסות בשלפוחיות ופריחה של חצבת. ShutterStock
פריחות ושלפוחיות מסוגים שונים. כפות ידיים מכוסות שלפוחיות/ShutterStock

5 סוגי הפריחות בעור שהופיעו אצל החולים היו:
נגעים א-סימטריים סביב הידיים והרגליים, שעלולים להיות מגרדים או כואבים. נמצאו בדרך כלל בקרב חולים צעירים יותר, ונמשכו בממוצע 12 יום, הופיעו בהמשך במהלך המחלה, והיו קשורים לזיהומים קלים. נגעים אלה היוו 19 אחוזים מהמקרים.

שלפוחיות קטנות, לעתים קרובות מגרדות, נמצאות על הגו והגפיים. אלה נמצאו בקרב חולים בגיל העמידה, נמשכו כעשרה ימים והופיעו לפני תסמינים אחרים. היוו כ-9 אחוזים מהמקרים במחקר.

אזורי עור בולטים בצבע ורוד או לבן שנראו כמו פריחה אלרגית נפוצה הקרויה סרפדת ולעיתים כללו גירוד. הופיעו בעיקר על הגוף אך לפעמים על כפות הידיים והיוו 19 אחוזים מהמקרים.

פריחה מקולופפולרית הבאה לידי ביטוי בבליטות אדומות קטנות. אלה היוו 47 אחוזים מהמקרים. היא נמשכה כשבעה ימים והופיעה במקביל לסימפטומים אחרים, אך נטו להיראות בחולים עם זיהומים חמורים יותר.

נמק היה נוכח ב-6 אחוזים מהמקרים. העור נראה אדום או כחול, עם דפוס דמוי רשת - סימן למחזור דם לקוי. הנגעים הופיעו בקרב חולים מבוגרים עם מחלה קשה. עם זאת, החוקרים הדגישו כי לפריחות יכולים להיות גורמים רבים, וזה יכול להיות קשה להבדיל ביניהן ללא מומחיות רפואית.

הסיבות לפריחה לא ברורות

"הרלוונטיות של מחקר זה אינה לסייע לאנשים לאבחון עצמי, אלא לעזור לבנות את ההבנה הרחבה יותר כיצד הזיהום יכול להשפיע על אנשים", אמרה ד"ר רות מרפי, נשיאת האיגוד הבריטי לרפואת עור. לדברי מומחים, במחלת ה-COVID-19 נצפו פריחות וכיבי עור אצל אחוזים בודדים של החולים המאושפזים והיקף התופעה או הסיבה להתרחשותה עדיין אינם ידועים. במקביל, האקדמיה האמריקנית לדרמטולוגיה מכינה רשימה של תסמיני עור שנראו על ידי חבריה.

רק לאחרונה עדכן ארגון הבריאות העולמי את רשימת התסמינים של מחלת ה-COVID-19, והוסיף אליה 6 תסמינים חדשים הכוללים כאב ראש, כאב גרון, אובדן חוש ריח וטעם, כאב שרירים וצמרמורות, זאת כמובן לצד התמינים הישנים יותר של חום וקשיי נשימה. פריחת העור אינה בין התסמינים החדשים, אך כאמור יש עוד הרבה מה ללמוד על המחלה שגרמה למותם של למעלה מ-200 אלף בני אדם ברחבי העולם והדביקה מיליונים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully