וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ילדים חולים בקורונה אחרת ממבוגרים. זה המידע שיש לנו כעת

14.5.2020 / 9:28

השילוב של קורונה וילדים הצליח לבלבל חוקרים מהרגע הראשון, והמחקרים האחרונים לא מסייעים לכך. מחקר סיני גילה כי ילדים שאושפזו בגלל בעיות עיכול היו בכלל חולי קורונה, ובניו יורק מודאגים מתסמונת מסתורית שתוקפת ילדים שנדבקו בנגיף

צילום: רויטרס, עריכה: ניר חן

בסרטון: בווהאן מודאגים מגל שני

בשלב הזה של התפרצות הקורונה אנחנו כבר יודעים שגם ילדים עלולים להידבק בנגיף, ואף לפתח סיבוכים, אם כי הסבירות לכך נמוכה יותר, והם ככל הנראה גם פחות מדבקים לאחרים. ידוע גם כי ילדים רבים לא מפתחים תסמינים כאשר הם נדבקים בנגיף הקורונה, ולכן עלול להיות קושי לזהות אצלם את המחלה. עוד ועוד מחקרים מנסים לאסוף כל פרט מידע שיקל על צוותי רפואה לזהות את הנגיף גם אצל ילדים, ולסייע להחלמתם. הצורך בזה הופך להיות דחוף יותר ויותר כאשר ברחבי העולם נאספים דיווחים על ילדים שנדבקו בנגיף ופיתחו כשל רב מערכתי שהוביל למותם.

לפי מחקר שפורסם השבוע, מחלת ה-COVID-19 אצל ילדים נראית אחרת מאשר אצל מבוגרים. לפי המחקר, אצל רוב הילדים לא יופיעו בתחילה בעיות נשימה, אלא דווקא בעיות עיכול. המחקר, שפורסם בכתב העת Frontiers in Pediatrics, כלל חמישה ילדים בגילאי שנתיים עד חמש מווהאן, העיר הסינית שהיתה מוקד התפרצות הקורונה. אצל ארבעה מהילדים האלה המחלה התבטאה לראשונה בבעיות שקשורות למערכת העיכול.

עוד בוואלה!

ההשפעה החיובית של הקורונה על בריאות הילדים שלכם

לכתבה המלאה

לפי החוקרים, התסמינים הקשורים לעיכול מצביעים על כך שהנגיף לא מדבק רק דרך טיפות רוק שחודרות אל דרכי הנשימה, אלא גם דרך מערכת העיכול. זה יכול לקרות אם אדם נחשף לחלקיקי צואה, וזה אפשרי מכיוון ש"ילדים פעילים ולא שמים לב להיגיינת הידיים", כך לדברי החוקרים. "הסבירות להידבק דרך מערכת העיכול במגע או בהעברת צואה דרך הפה עשויה להיות גדולה משמעותית אצל ילדים מאשר אצל מבוגרים, ובעיות במערכת העיכול כתסמין ראשון לקורונה נפוצות יותר בקרב ילדים", כתבו.

שלשול, צואה דמית והקאות

הילדים ביקרו במחלקת החירום של בית החולים לילדים ווהאן בין ה-23 בינואר ל-20 בפברואר, בגלל בעיות שאינן קשורות ל-COVID-19, אולם בהמשך נבדקו ונמצאו חיוביים לנגיף. כל החמישה לא סבלו בעת האשפוז מתסמינים של דרכי הנשימה, כמו שיעול. לפי המחקר, ככל שהמחלה שלהם התקדמה, ארבעה מתוך חמשת הילדים סבלו מחום. עם זאת, מכיוון שלילדים היו בעיות בריאות נוספות, לא ברור אם החום היה בגלל הקורונה. כל הילדים עברו סריקות חזה והראו סימנים של דלקת ריאות - סיבוך ידוע של COVID-19.

אף שמדובר במחקר קטן, ואולי דווקא בגלל זה, החוקרים פרטו לגבי התסמינים של כל אחד מהחולים. אחת הנבדקות, ילדה בת 10 חודשים, הגיעה לבית החולים מכיוון שהקיאה והצואה שלה שינתה צבע ומרקם (החוקרים כתבו שהצואה שלה נראתה כמו "ריבת דומדמניות"). זמן קצר אחר כך היא פיתחה גם חום. תשעה ימים אחרי הביקור במיון היא סבלה מבטן נפוחה ומ"צואה אדומה כהה ודמית, ותכולת קיבה דמוית משקעי קפה". למרבה הצער, היא מתה לאחר מכן כתוצאה מכשל רב מערכתי.

רופא בבית החולים לילדים שחלו בקורונה בווהאן, סין. 10 מרץ 2020. רויטרס
תסמינים מבלבלים. תינוקת מאושפזת במחלקת קורונה בווהאן סין (צילום: רויטרס)/רויטרס

הנבדק השני היה ילד בן חמש שאושפז בגלל דלקת התוספתן. לילד לא היו תסמינים של COVID-19, אך מכיוון שסבתו סבלה מהמחלה, הרופאים ערכו לו בדיקת CT וגילו שיש לו דלקת ריאות ויראלית, והוא אושר כחולה קורונה. הוא התאושש לאחר 10 ימים.

המקרה השלישי היה של תינוק בן 8 חודשים שביקר במחלקת החירום לאחר שסבל בכלל מטראומת ראש. התינוק, שלא היה במגע עם חולה COVID-19, פיתח חום. גם הוא עבר בדיקת CT בחזה שהובילה את הרופאים להאמין שהוא נדבק בנגיף. בדיקת קורונה שעבר יצאה חיובית הוא נשאר בבית החולים במשך 14 יום.

המקרה הרביעי הפך להיות המקרה החמור הראשון של COVID-19 אצל ילד בסין, על פי המחברים. הילד בן השנה הקיא וסבל משלשול במשך שישה ימים לפני שביקר בבית החולים. הוא גם סבל מחום, אפטיות ומקוצר נשימה. לילד הייתה היסטוריה של בעיות בכליות, ורופאים חשבו תחילה כי הוא נדבק בנגיף הרוטה. כמו שאר הילדים, הוא עבר סריקת CT שהראתה בעיה בריאות. בדיקת קורונה שנערכה לו יצאה שלילית ביום השני והשביעי לשהותו בבית החולים, וחיובית ביום השמיני. זמן קצר לאחר האשפוז שלו, רמות החמצן בדם שלו צנחו במהירות והוא חובר למכונת הנשמה. לאחר 17 יום הוא השתחרר מבית החולים.

אינפוזיה על רק ילד חולה על הידיים של אמו. ShutterStock
"יש לחשוד בילדים הסובלים מתסמינים בדרכי העיכול". אינפוזיה על רקע ילד חולה (צילום: ShutterStock)/ShutterStock

המחברים תיארו גם מקרה של ילד בן חודשיים שהוריו אמרו שהיה מנומנם במשך שלושה ימים ולא אכל כהרגלו. הוא סבל משלשול במשך יומיים לפני ביקורו בבית החולים. הוריו חשדו כי הוא נדבק בקורונה, למרות שלא היו לו תסמינים של COVID-19, והרופאים ביצעו לו בדיקת CT שגילתה שיש לו דלקת בשתי הריאות. הוא אושפז בבית החולים עם חשד ל- COVID-19, ושוחרר לאחר 15 יום.

אף שמדובר במספר מקרים קטן מאוד, מחברת המחקר ד"ר ונבין לי, מהמחלקה לרפואת ילדים בבית החולים טונג'י בסין בווהאן, אמרה כי "יש לחשוד בילדים הסובלים מתסמינים דרכי העיכול, במיוחד עם חום ו/או היסטוריה של חשיפה למחלה זו".

הסינדרום המסתורי שפוגע בילדים חולי קורונה

כאמור, אף שמרבית הילדים החולים בקורונה סובלים ממחלה קלה ומחלימים מהר, רופאים ברחבי העולם חוששים ממקרים חמורים של כשל רב מערכתי, כפי שתואר במקרה של התינוקת בת ה-10 חודשים במחקר הסיני.

בחודש שעבר, רופאים ברחבי בריטניה הוזהרו מפני תסמונת דלקתית קשה שתוקפת ילדים שנדבקו בנגיף הקורונה. זאת, בעקבות מספר מקרים של ילדים שחלו בצורה חמורה ופיתחו תסמינים חריגים, חלקם נזקקו אפילו לטיפול נמרץ בשל מה שתואר כ"דלקת רב-מערכתית" בצירוף תסמינים דמויי שפעת. גם בארה"ב נרשמו כ-100 מקרים כאלה, וכעת גם רופאים באוסטרליה חוששים מהתופעה.

הילדים שלקו בתסמונת הם בגילאים שונים וחלו בצורה קשה עם תסמינים שמזכירים קצת את תסמונת ההלם הרעלי וכוללים חום גבוה, לחץ דם נמוך, פריחה וקשיי נשימה. לחלקם היו גם תסמינים של מערכת העיכול - כאבי בטן, הקאות או שלשולים וגם דלקת בלב ותוצאות חריגות בבדיקות דם. לדברי מומחים, מדובר בסימנים שנהוג לראות כאשר הגוף מותקף בכמה חזיתות בו זמנית וכורע תחת הנטל של לחימה בזיהום כלשהו. יש לציין כי גם במקרים שדווחו בארה"ב, רוב הילדים לא הציגו תסמינים "קלאסיים" כמו קשיי נשימה.

פעוט מאושפז בטיפול נמרץ ומונשם. ShutterStock
"תסמינים שרואים במקרים של תסמונת הלם רעלי או מחלת קוואסקי". פעוט מונשם (צילום: ShutterStock)/ShutterStock

מושל ניו יורק אנדרו קואומו אמר השבוע כי שלושה ילדים מתו מקורונה לאחר שנלחמו בתסמינים דומים לאלה שנגרמים על ידי מחלת קוואסקי. זו לא הפעם הראשונה שמשווים בין סיבוכי קורונה למחלה זו, שפוגעת בכלי הדם והלב. ד"ר נזימה פאתן, מומחית לטיפול נמרץ בילדים מקיימברידג', סיפרה כי "חלק מהילדים פיתחו מצב שנראה כמו ספסיס (אלח דם) והיו להם פריחות. תסמינים שאנחנו רגילים לראות במקרים של תסמונת הלם רעלי או מחלת קוואסקי". קוואסקי היא דלקת כללית חריפה של כלי הדם שנגרמת מסיבה לא ידועה וקשה מאוד לאבחון. הדלקת תוקפת את כלי הדם ומופיעה בעיקר אצל תינוקות וילדים עד גיל 5. מכיוון שתסמיני המחלה מתעתעים, קיים חשש שהאבחון המאוחר יגרום לנזק בלתי הפיך ופגיעה בכלי הדם בלב.

יש לציין כי מדובר במקרים נדירים, אבל הם מעוררים, כאמור, חשש בקרב מומחי בריאות ברחבי העולם. מחלקת הבריאות של מדינת ניו יורק עובדת בשיתוף עם ה-CDC לפיתוח קריטריונים לאומיים עבור מחלקות הבריאות ומערכות בתי החולים ב-49 מדינות אחרות כדי לעזור להם לזהות, לעקוב אחר התגובות החריפות ולסייע לילדים חולי קורונה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully