וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

התסמין המוקדם של מחצית מחולי הקורונה

מחקר שאסף נתונים מחולים ממוקד ההתפרצות בווהאן, מצא שקרוב לחצי מהם הגיעו לבית החולים עם תלונות על שלשול ואובדן תיאבון. לדברי החוקרים, חולים עם תסמינים אלה צפויים למשך מחלה ארוך וחמור יותר

צילום: רויטרס, עריכה: שאול אדם

בסרטון: נשיא סין ביקר בשבוע שעבר בווהאן, שהיתה מוקד ההתפרצות של מגיפת הקורונה

כולנו הפכנו בשבועות האחרונים ערניים במיוחד לתסמינים כמו שיעול, קוצר נשימה וחום, משום שאלה הסימנים המעוררים חשד להידבקות בנגיף הקורונה. אולם, ייתכן שתשומת הלב שלנו צריכה להיות מופנית למקום אחר לגמרי. בעיות במערכת העיכול כמו שלשולים, הקאות ואובדן תיאבון עלולות להיות תסמין של מחלת covid-19 הנגרמת מנגיף הקורונה, כך מצא מחקר חדש.

המחקר התבסס על 204 חולים מווהאן - מוקד התפרצות הנגיף בסין, והוא גילה כי 99 מהחולים, שהם 48.5 אחוזים ממשתתפי המחקר, הגיעו לבית החולים כאשר התלונה העיקרית שלהם היתה קשורה במערכת העיכול. לרובם, לא היה מצב רפואי קודם או מחלת רקע שמשפיעים על מערכת העיכול.

כאב בטן. ShutterStock
חולים ללא תסמינים במערכת העיכול החלימו מהר יותר. אישה סובלת מכאב בטן/ShutterStock

התסמינים העיקריים שדווחו על ידי אותם אנשים שהגיעו לאשפוז בשל בעיות במערכת העיכול היו אובדן תיאבון (83 אחוזים) ושלשול (29 אחוזים). פחות מאחוז מהם (0.8 אחוזים) דיווחו על הקאות ופחות מחצי אחוז (0.4 אחוזים) על כאבי בטן. רוב החולים חוו במקביל גם קשיי נשימה - שיעול יבש או קוצר נשימה - לצד בעיות העיכול, אולם 7 ממשתתפי המחקר לא חוו קשיי נשימה או תסמינים אחרים כלל, פרט לבעיות במערכת העיכול.

המחקר, שנערך על ידי חוקרים סינים כבר הספיק לעבור ביקורת עמיתים ופורסם לפני מספר ימים בכתב העת American Journal of Gastroenterology. משתתפי המחקר כללו 107 גברים ו-94 נשים, בגיל ממוצע של 55 שנים. כל משתתפי המחקר נבדקו ונמצאו חיוביים ל-Covid-19 בין התאריכים 18 בינואר ו-28 בפברואר.

צוות רפואי עם חליפת מגן במהלך בדיקת סי-טי בבית חולים בווהאן שבסין מוקד התפרצוף נגיף הקורונה ב-24 בפברואר 2020. רויטרס
המחקר אסף נתונים מחולים במוקד ההתפרצות הראשוני של הנגיף. בית חולים בווהאן/רויטרס

"בקרב 105 החולים שלא הציגו תסמינים הקשורים במערכת העיכול, 85 סבלו רק מקשיי נשימה. ה-20 האחרים לא דיווחו לא על בעיות בעיכול ולא על קשיי נשימה כתלונה העיקרית שלהם", ציינו החוקרים. ממצא נוסף של המחקר הוא שחומרת בעיות העיכול עלתה עם התקדמות המחלה וככל שזו גם החמירה.

החוקרים ראו עוד שחולים ללא תסמינים במערכת העיכול היו בעלי סיכוי גבוה יותר להחלים מהמחלה ולהשתחרר מבית החולים, מאשר חולים עם תסמינים במערכת העיכול. איסוף הנתונים לטובת המחקר נעצר ב-5 במרץ, ועד אז הספיקו להשתחרר מבית החולים כשליש (34.3 אחוזים) מהחולים שסבלו מבעיות עיכול. לעומתם, באותה נקודת זמן, עמד שיעור המחלימים והמשוחררים מבית החולים בקרב אלה שלא חוו בעיות עיכול על 60 אחוזים - כמעט כפול.

"מצאנו שתסמינים הקשורים במערכת העיכול הם תלונה נפוצה בקרב חולים ב-covid-19. אותם חולים שחווים את התסמינים האלה צפויים למהלך מחלה ארוך יותר ולפרוגנוזה חמורה יותר", כתבו החוקרים בסיכום מסקנותיהם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully