וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

התסמינים הפחות נפוצים של נגיף הקורונה

את השילוש הקדוש של חום, שיעול וקשיי נשימה כולם כבר יודעים לדקלם, אבל מנתונים שנאספו עד כה נמצא כי יש גם תסמינים פחות נפוצים של קורונה, והם יכולים להיות די מתעתעים

צילום: משרד הבריאות, עריכה: שאול אדם

בסרטון: משרד הבריאות מנחה את הציבור לצאת רק עם מסכות

יש לנו עוד הרבה מה ללמוד בנוגע לנגיף הקורונה, שגרם להתפרצות עולמית של מגפה שמשבשת את החיים מסביב לגלובוס. אחד הדברים שלגביהם חוקרים ורופאים עדיין אוספים מידע חדש הוא התסמינים שמאפיינים את מחלת COVID-19 ועד כמה מגוונים הם יכולים להיות.

הסימנים המוכרים והאופייניים ביותר למחלה הם השילוש הקדוש של שיעול יבש, חום וקשיי נשימה. אולם, אנחנו יודעים גם שחולים רבים לא מפגינים תסמינים כלל, על אף שהם עדיין יכולים להיות מדבקים. בנוסף, מחקרים שפורסמו בשבועיים האחרונים הראו כי חלק מהחולים חווים תסמינים כמו שלשול או אובדן חוש ריח וטעם לפני שהם מפתחים תסמינים אחרים של המחלה. הנה כמה מהתסמינים הפחות מוכרים של הנגיף:

בעיות במערכת העיכול - שלשולים ובחילות
בעיות במערכת העיכול מסתמנות יותר ויותר כתסמין מוקדם של זיהום בנגיף הקורונה, אולם המחקרים לא אחידים בנוגע לשכיחותם של תסמינים אלה. במחקר שפורסם בשבוע שעבר דווח כי כ-1 מכל 10 חולי קורונה חווה תסמינים כלשהם הקשורים במערכת העיכול, בהם: שלשול ובחילה. במחקר שפורסם קודם לכן בכתב העת The Lancet דווח כי 3 אחוזים בלבד מהחולים בסין סבלו משלשולים. ובדו"ח של ארגון הבריאות העולמי דווח כי כחמישה אחוזים מהחולים ב-COVID-19 סבלו מבחילות. אולם מחקרים חדשים יותר מצביעים שייתכן שעד מחצית מהחולים סובלים מתסמינים הקשורים במערכת העיכול, לצד תסמינים נשימתיים. לרוב, מי שחווה את אותם תסמינים יפתח תוך זמן קצר גם את התסמינים ה"קלאסיים" של קורונה (שיעול, חום, קשיי נשימה). הנתונים מראים שרק כ-3 אחוזים מהחולים הציגו תסמיני עיכול בלבד.

עוד בוואלה!

התסמין המוקדם של מחצית מחולי הקורונה

לכתבה המלאה
בחילות בוקר. ShutterStock
רבים מהחולים שחוו שלשול או בחילה פיתחו בהמשך גם תסמינים "קלאסיים" של קורונה. אישה חשה ברע/ShutterStock

אי נוחות כללית ובלבול
במקרה מחקר ספציפי של בית אבות בוושינגטון, שבו היתה התפרצות של הנגיף, קרוב לשליש מהדיירים אובחנו כחולים בקורונה, אולם לכמחציתם לא היו תסמינים כלל ולכמה מהם היו תסמינים לא ברורים ולא אופייניים שהוגדרו כ"אי נוחות כללית ותחושת חולי בלתי מוסברת". עוד עולה כי חלק מהחולים בקורונה סובלים מתשישות ותחושת בלבול. התסמינים הללו מדאיגים יותר כאשר הם חמורים וכאשר הם מגיעים לצד תסמינים מטרידים נוספים כמו קושי להתעורר או לשמור על ערנות, כיחלון בשפתיים, קשיי נשימה וכאבים בחזה. מי שסובל מתסמינים כאלה, עליו לפנות לקבל טיפול רפואי בדחיפות.

צמרמורות וכאבי שרירים
כאבי שרירים וצמרמורת עשויים להעיד על שלל מחלות, בהן גם שפעת, אך גם חולי קורונה דיווחו עליהם. לא ידוע עד כמה הם נפוצים, אבל במחקרים שאספו נתונים אודותיהם במגפה הנוכחית נמצא שכ-11 אחוזים דיווחו שסבלו מצמרמורות ו-14 אחוזים דיווחו על כאבי שרירים. כך עולה מדו"ח של ארגון הבריאות העולמי. לעתים התסמינים הללו התפתחו אחר כך והצטרפו אליהם גם תופעות חמורות יותר, ולעתים אלו היו הסימנים היחידים למחלה קלה.

אילוסטרציה. ShutterStock
אמנם יותר סביר שזאת אלרגיה או הצטננות, אבל זה יכול להיות גם COVID-19. אישה מקנחת את האף/ShutterStock

כאבי ראש וסחרחורות
לפי מחקר שפורסם בכתב העת The Lancet, כשמונה אחוזים מהחולים ב-COVID-19 דיווחו על כאבי ראש. בחלק מהמקרים, דווח גם על סחרחורת. מדובר על שני תסמינים מאוד נפוצים, שכאשר הם מופיעים בפני עצמם, הם לא מהווים בהכרח סיבה לדאגה.

נזלת וכאבי גרון
נזלת היא לרוב תסמין של צינון או אלרגיה, אולם גם שיעור קטן מהחולים בקורונה - כחמישה אחוזים, על פי נתוני ארגון הבריאות העולמי - חוו תסמין זה. למרות שאדם מתעטש נתפס כיום כאחד האיומים הגדולים ביותר על שלום הציבור, דווקא עיטושים לא נמצאו כקשורים לקורונה כלל. אם אתם מנוזלים ומתעטשים, הסיכוי שאתם חולים במשהו אחר שאינו קורונה הוא גדול הרבה יותר. כאב גרון לעומת זאת, הוא תסמין שכן נקשר ל-COVID-19 , אולם גם הוא עשוי להטעות משום שסביר יותר שהוא קשור במחלה אחרת כמו שפעת או הצטננות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully