וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"ילדים קטנים פחות מדבקים בקורונה ממבוגרים"

בהולנד כינסו אתמול מסיבת עיתונאים והכריזו שהם פותחים מחדש את בתי הספר, הסיבה: מחקר שמגלה שילדים פחות מסוכנים כנשאי קורונה משחשבנו. בקרוב אצלנו?

צילום: רויטרס, עריכה: ניר חן

בסרטון: אחרי חודש של סגר, ספרד מתירה לילדים לצאת מהבית

ראש ממשלת הולנד מארק רוטה הודיע אתמול (שלישי) כי בתי הספר היסודיים במדינה ייפתחו במהלך חודש מאי. בעוד שבתחומים אחרים מגבלות הריחוק החברתי בהולנד נשארות על כנן, רוטה הסביר כי "כל הנתונים מראים שילדים צעירים נוטים להידבק פחות, וכי הסיכון לקבוצה זו קטן".

ההחלטה הזו התקבלה לאחר בחינה מחקרית של שיעורי ההידבקות בקרב ילדים. ראש סוכנות הבריאות הציבורית בהולנד, יאפ ואן דיסל, אמר במסיבת העיתונאים כי "מעטים מהילדים דווחו עם זיהום בקורונה. תצוגת המחלה הייתה קלה, וההעברה של הילדים להורים שלהם מוגבלת". לדבריו, מחקרים מראים שילדים צעירים נוטים פחות להעביר את הנגיף לאחרים או לפתח תסמינים חמורים בעצמם.

לפי הנתונים שהוצגו, מבין 34 אלף האנשים בהולנד שנדבקו בנגיף, רק 124 היו מתחת לגיל 14, 47 מתוכם טופלו בבית חולים. בנוסף, לא נרשמו אשכולות של ילדים שנדבקו בנגיף, אלא מקרים פזורים. "ילדים מיוצגים במספרים מאד נמוכים ביחס לחולים האחרים. אנו רואים זאת במקומות אחרים בעולם", אמר ואן דיסל, "חשוב שילדים חולים לא ילמדו לבית הספר, אך אנו בטוחים שמדובר בצעד אחראי". ראש הממשלה ההולנדי ציין כי חש שההחלטה תקל על ההורים.

חדשות מעודדות נוספות הגיעו מצרפת, שם דווח על ילד בן תשע שחלה בקורונה ובא במגע עם 172 בני אדם, ובכל זאת לא הדביק אחרים, אפילו לא את אחיו. החוקרים שבחנו את המקרה יוצא הדופן סבורים כי מכיוון שלילדים יש תסמינים קלים, הם מעבירים את הנגיף פחות ממבוגרים נגועים.

עוד בוואלה!

רופאים מאיטליה מצאו דרך מפתיעה שבה נגיף הקורונה מופץ ומדבק

לכתבה המלאה

במסגרת התכנית לפתוח את בתי הספר היסודיים, נקבע כי כל התלמידים או עובדי בתי הספר שחשים חולים צריכים להישאר בבית. רוטה אף הציע להרחיב את הבדיקות לווירוס הקורונה כך שיכללו מורים ואנשי צוות, כאשר מוסדות הלימוד יפתחו את שעריהם.

ההחלטה ההולנדית צפויה לעורר תקווה בקרב הורים במדינות נוספות, גם כאן, שמחכים לרגע שחייהם יחזרו לשגרה. עם זאת, יש לציין כי מלבד הנתונים שהוצגו בקצרה במסיבת העיתונאים, טרם פורסם מחקר גדול שמאשר את הקביעה שילדים צעירים פחות מדבקים בקורונה מאחרים. מחקר קטן יחסית שנערך בסין הראה כי במשקי בית בהם היו כמה חולי קורונה, הילדים פיתחו תסמינים אחרי בני הבית המבוגרים. אולם המחקר נערך רק על 14 משפחות, אז הוא לא מספיק כדי לספק אסטרטגית יציאה למדינה שלמה.

ילד עוזב את בית הספר מחשש לקורונה בהוואנה, קובה, 23 במרץ 2020. רויטרס
בנים ותינוקות בסיכון גבוה יותר. ילד עוזב את בית הספר מחשש לקורונה בהוואנה/רויטרס

המחקר הגדול ביותר עד כה על ילדים שחלו בנגיף הקורונה, שפורסם בתחילת אפריל, הראה כי ילדים אמנם סובלים מתסמינים קלים יותר של קורונה, אך בנים ותינוקות צפויים לחלות בצורה קשה יותר. המרכז לבקרת מחלות ומניעתן (CDC) אסף נתונים מ-2,500 מקרי מחלה בקרב ילדים וילדות עד גיל 18 מארה"ב. מבין הילדים שעליהם נאסף מידע מלא, רק 73 אחוזים פיתחו חום גבוה, שיעול או קשיי נשימה. זאת בהשוואה ל-93 אחוזים מהמבוגרים.

עם זאת, חלק מהילדים כן פיתחו מחלה חמורה - 147 מהילדים שנכללו במחקר אושפזו בבתי חולים, 5 מהם נזקקו לטיפול נמרץ ושלושה מהם מתו כתוצאה מהמחלה. בקרב התינוקות האמריקאים שיעור המאושפזים היה הגבוה ביותר מכל קבוצת גיל אחרת (עד גיל 18). מבין 95 תינוקות עד גיל שנה שנכללו במחקר - 62 אחוזים אושפזו לקבלת טיפול רפואי בבתי חולים.

מחקר נוסף, שפורסם במרץ בכתב העת Pediatrics, והתבסס על 2,143 ילדים בסין, הראה כי ילדים אינם "חסינים" לקורונה כפי שרבים מקווים. המחקר אמנם אישר שהפגיעה של נגיף הקורונה פחות חמורה בקרב ילדים, כאשר יותר מ-90 אחוזים חולים במחלה קלה עד בינונית או אפילו לא מפתחים סימפטומים, אולם קבע ש"ילדים קטנים, בעיקר תינוקות, היו פגיעים". החוקרים גם הציעו שילדים עשויים להוות גורם קריטי בהתפשטותה המהירה של המחלה.

אז האם בקרוב בתי ספר ייפתחו במקומות נוספים? כנראה שנצטרך לחכות למחקרים נוספים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully