וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רופאים מאיטליה מצאו דרך מפתיעה שבה נגיף הקורונה מופץ ומדבק

חולת קורונה בת 65 סבלה במהלך האשפוז מדלקת עיניים שפשוט לא עברה, זה עורר את חשדם של הרופאים שבדקו וגילו שהנגיף חי בנוזלים שבתוך העיניים שלה, גם אחרי שהחלימה

צילום: רויטרס, עריכה: ניר חן

מהימים הראשונים של התפרצות מגיפת הקורונה מזהירים אותנו לא לגעת בפנים, עם דגש מיוחד על הפה והעיניים, משום שגם ריריות העיניים עלולות להוות מסלול הדבקה לגוף. עכשיו מסתבר שהקשר בין העיניים להידבקות בקורונה מורכב יותר.

עדויות חדשות מלמדות כי לא רק טיפות רוק אלא גם הפרשות מהעיניים עלולות להפיץ את הנגיף
SARS-CoV-2 ולהדביק אחרים. אל המסקנה הזו הגיעו רופאים מאיטליה, שתיאור המקרה שכתבו פורסם בכתב העת Annals of Internal Medicine, שטיפלו בחולת קורונה שהפרישה את נגיף הקורונה מעיניה גם לאחר שהבריאה מהמחלה.

המטופלת המדוברת, אישה בת 65 שהגיעה לאיטליה לאחר נסיעה לווהאן, מוקד התפרצות המגיפה, אושפזה בבית חולים עם תסמיני קורונה קלאסיים, שכללו שיעול יבש וכאב גרון, אבל היא סבלה גם מדלקת הלחמית בשתי העיניים. דלקת הלחמית היא דלקת עיניים מאוד נפוצה, בשגרה בעיקר אצל ילדים, שגורמת לעיניים אדמומיות, כואבות ומגרדות, ולעיתים גם להפרשה צמיגה ש"מדביקה" את הריסים. האקדמיה האמריקנית לרפואת עיניים התריעה כבר בחודש שעבר כי יש דיווחים שווירוס הקורונה אכן קשור לדלקת הלחמית.

לאורך האשפוז בבית החולים דלקת העיניים של האישה לא חלפה, מה שהעלה את חשדם של הרופאים, והם החליטו לבדוק את הנוזלים בעינייה להימצאות נגיף הקורונה. באופן מפתיע, הדגימות שנלקחו מעיניה היו חיוביות ל-RNA של נגיף הקורונה. באופן מפתיע יותר, הנגיף נשאר בנוזלים שבעיניים שלה במשך 20 יום מתאריך ההידבקות הראשונית, ו-5 ימים לאחר שבדיקת קורונה רגילה (בדיקת מטוש באף) חזרה שלילית.

עיניים אדומות. ShutterStock
העיניים עלולות להיות מקור הדבקה עוד לפני שמתפתחים תסמינים אחרים. עיניים אדומות/ShutterStock

הממצאים הללו הובילו את הרופאים למסקנה כי חולי קורונה עלולים להפיץ את הנגיף דרך הפרשות מעיניהם. הגילוי הזה מדגיש את הצורך בציוד מגן אישי לצוותים קליניים שנאלצים לבוא במגע הדוק עם חולי קורונה, וגם עבור רופאי עיניים שעלולים לטפל בחולי קורונה א-סימפטומטיים מבלי לדעת זאת. יתרה מכך, המקרה האיטלקי מלמד כי העיניים עלולות להיות מקור הדבקה כבר בימים הראשונים להתפתחות המחלה, כך שאדם עלול ללכת לרופא עיניים עם דלקת בלחמית, מבלי לדעת שהוא חולה בקורונה.

המאמר המפורסם אמנם מתייחס לחולה אחת בלבד, אך זו לא הפעם הראשונה שבה מדווחים גורמי רפואה על מעורבות של העיניים אצל חולי קורונה. בסוף מרץ, צ'לסי ארנסט, אחות שעובדת בדיור מוגן בו 50 מתוך 180 הדיירים נדבקו בנגיף, ו-37 מתו, אמרה כי לכל חולי הקורונה שראתה היו עיניים אדומות. היא סיפרה ל-CNN כי "זה משהו שהייתי עדה לו אצל כולם. העיניים שלהם נראו כאילו הם סובלים מאלרגיה". היא הוסיפה כי אצל החולים, "החלק הלבן של העין אינו אדום. זה יותר כאילו יש להם צלליות אדומות מבחוץ. היו לנו חולים שהעיניים האדומות היו הסימפטום היחיד שראינו, והם הלכו לבית החולים ומתו שם".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully