וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם מסוכן לקבל חיסון שפעת במקביל לחיסון נגד קורונה?

לא מעט אנשים שואלים את עצמם אם ללכת להתחסן נגד שפעת במקביל לחיסוני הקורונה. מחקר שבדק את הנושא מצא כי היעילות של החיסונים לא נפגעת, ובמקביל לא נרשמו תופעות לוואי חריגות

בווידאו: ביידן: "מנות הבוסטר יהיו נגישות וללא תשלום"/צילום: רויטרס

רוב האנשים מוטרדים יותר מקורונה מאשר משפעת, אבל החורף המתקרב גורם ליותר ויותר אנשים, מבוגרים בעיקר, לקבל את החיסון נגד שפעת במקביל לחיסון הבוסטר נגד הקורונה. מחקר חדש ניסה לבדוק האם זה בטוח לקבל את שני החיסונים במקביל.

הניסוי הקליני שנערך בבריטניה על ידי אוניברסיטת בריסטול לא מצא שום סימן לסכנה בחיסון שפעת ובמנה נוספת של חיסון נגד קורונה בו זמנית, תוצאות התומכות בממצאי מחקר של רשויות הבריאות האמריקניות.

גם במשרד הבריאות הישראלי קוראים לציבור להתחסן נגד שפעת, במקביל לבצע חיסוני הקורונה. אתמול פורסמה הודעה בה נכתב כי "השפעת עלולה להיות קשה גם אצל אנשים ללא מחלות רקע ולכן ההמלצה היא לחסן את כל האוכלוסייה מגיל 6 חודשים ומעלה. כאשר ראשונים בקדימות ובסדרי העדיפות הן קבוצות סיכון כגון אנשים עם מחלות כרוניות, בני 50 ומעלה, נשים הרות וילדים עד גיל 5".

המחקר החדש מגיע על רקע החששות כי עונת השפעת הקרובה עלולה להיות גרועה יותר מאשר בשנים האחרונות מכיוון שחסינותם של אנשים לשפעת יורדת.

כדי לבדוק את יעילות השילוב בין החיסונים, החוקרים גייסו 679 אנשים מאפריל עד יוני ברחבי בריטניה. באותה עת, כל המתנדבים קיבלו מנה ראשונה של חיסון נגד Covid-19, בין אם של אסטרהזניקה או של פייזר, שני החיסונים שאושרו שם לראשונה.

חיסון קורונה שלישי לבני 40 ומעלה 20 באוגוסט 2021. יותם רונן
תופעות לוואי מינימליות. גבר מקבל חיסון בוסטר לקורונה/יותם רונן

כשהמתנדבים חזרו לקבל מנת חיסון שנייה, החוקרים גם נתנו למחצית מהם זריקת שפעת, ולחצי השני פלסבו. החוקרים עקבו אחר תופעות לוואי, כגון כאבים וחום. בעוד שחלק מהאנשים חוו תופעות לוואי רבות יותר עם שילובים מסוימים של חיסוני השפעת והקורונה, המחלות היו בעיקר קלות עד בינוניות.

תופעות הלוואי השכיחות ביותר כללו כאבים במקום ההזרקה ועייפות זמנית, כאבי ראש או כאבי שרירים. ובכל זאת החוקרים כתבו בדוח המקדים שלהם, שפורסם ברשת ביום חמישי וטרם פורסם בכתב עת מדעי כי "אין חששות בטיחותיים בניסוי זה". אגב, כשנשאלו בסוף המחקר, 97% מהמתנדבים אמרו שהם יהיו מוכנים לקבל שני חיסונים באותו זמן בעתיד.

בנוסף לבדיקת בטיחות החיסונים, החוקרים אספו גם דם למדידת נוגדנים לקורונה. כמה שילובים של מותגי חיסונים שונים הובילו לרמה מעט נמוכה יותר של נוגדנים, ולרמה מעט גבוהה יותר במקרים אחרים. אך החוקרים לא מצאו כי כל שילוב של חיסון שפעת וחיסון נגד קורונה יביא ליעילות נמוכה יותר מכל אחד מהם בנפרד.

למרות שבישראל כבר נמצאים בשלב הבוסטר, החוקרים טרם בדקו אילו תגובות חיסוניות אנשים עלולים לחוות אם הם יקבלו זריקת שפעת במקביל לזריקה שלישית של Covid-19. ד"ר רג'קה לזרוס, המדענית הראשית בניסוי ויועצת למחלות זיהומיות ומיקרוביולוגיה בבתי החולים האוניברסיטאים בריסטול וקרן ווסטון NHS, אמרה כי "אנחנו לא מצפים שתהיה השפעה על מידת החיסון של הקורונה, בעיקר בגלל מנת הבוסטר שבחלק מהמדינות מתחילים לתת".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully