וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חיסון שפעת עשוי להגן על ילדים מתחלואת קורונה קשה

רופאי ילדים בארה"ב גילו שילדים שחוסנו נגד שתי מחלות אחרות היו בסיכון נמוך יותר לפתח מחלה קשה אם נדבקו ב-Covid-19. זה קשור לתופעה שנקראת 'הפרעה ויראלית' וככה זה עובד

בווידאו: אלרעי פרייס אומרת שלא נגיע לחסינות עדר/צילום: ערוץ הכנסת

וירוסים הם יצורים די אגואיסטים, אבל האמת היא שהם לא לבד בעולם. כלומר, יש בו עוד הרבה וירוסים אחרים בעולם, ואם הווירוסים האלה נמצאים כבר בתא אנושי כלשהו כשווירוס חדש חודר אליו, זה עלול להשפיע על האופן שבו הוא פועל - לטוב ולרע.

מחקר חדש מעלה את האפשרות שלווירוס SARS-CoV-2 שמחולל את מחלת Covid-19 עשוי להתבסס פחות טוב בקרב אוכלוסיות שחוסנו בכל מיני חיסונים, שאינם קשורים לקורונה, כמו חיסון שפעת וחיסון נגד חיידק הפנאומקוק.

"ידוע שצמיחתו של נגיף אחד עשויה להתעכב בשל נוכחות של נגיף אחר בתא. לתופעה הזאת קוראים 'הפרעה ויראלית' והיא יכולה להתרחש גם כאשר הנוכחות הזאת היא של נגיף לא פעיל (מומת), כמו זה שמוחדר לגוף בחיסון השפעת", הסבירה ד"ר אנג'לי פאטוורדן, רופאת ילדים וראומטולוגית מאוניברסיטת מיזורי ומי שעמדה בראש המחקר הזה, בשיחה עם האתר Science Alert.

ילדה בקליפורניה עוטה משקף מגן ומסיכה ומקבל חיסון לשפעת. AP
סיכון נמוך יותר למחלה קשה ותסמינים נשימתיים במקרה של הידבקות ב-Covid-19. ילדה מקבלת חיסון נגד שפעת בקליפורניה/AP

בתחילת המגיפה רופאים ומדענים הביעו חשש כבד מתחלואה משולבת בשפעת ובקורונה וממצב של מגיפה כפולה של שני הנגיפים במהלך החורף. עונת שפעת קשה בשילוב של מגיפת הקורונה היתה עלולה להוביל, על פי הנבואות הקודרות ביותר, למספר רב יותר של קורבנות מכפי שהיתה גובה כל מחלה בנפרד. למרבה המזל, הנבואה הזאת לא התממשה, אך ישנן עדיין שאלות פתוחות רבות לגבי ההשפעה של נגיפים אחרים ושל חיסונים אחרים על מגיפת covid-19.

כדי לנסות ולהבין חלק מההשפעות הללו, צוות של חוקרים מתחום רפואת הילדים בחנו כל מקרה מאומת של Covid-19 שהגיע לבית החולים לילדים בארקנסו בין החודשים פברואר-אוגוסט 2020. סך הכל איתרו החוקרים 905 מקרים כאלה של חולים עד גיל 20. הם ניתחו את הנתונים כדי להבין באיזו חומרה חלה כל אחד מהחולים הללו והאם הם חוסנו נגד שפעת ונגד חיידק הפנאומקוק.

חיסון נגד שפעת. ShutterStock
צמיחתו של נגיף אחד עשויה להתעכב בשל נוכחות של נגיף אחר בתא, גם אם הוא נגיף מומת שמקורו בחיסון. ילד מתחסן/ShutterStock

התוצאות שלהם היו מאוד מעניינות - לילדים שחלו בקורונה וקיבלו את חיסון השפעת העונתי באותה שנה היה סיכוי נמוך יותר לחלות בקורונה בצורה קשה בהשוואה לילדים שלא חוסנו לשפעת. תוצאה דומה נצפתה בילדים שחוסנו נגד דלקת ריאות פנאומקוקית - גם להם היה סיכוי נמוך יותר לסבול מתסמינים נשימתיים במקרה שנדבקו ב-covid-19.

לא הגנה מושלמת, אבל מקטין את הסיכון

"בהתבסס על התצפיות שלנו, אנחנו משערים שהתחלואה הגבוהה שראינו בקרב אוכלוסיות מיעוטים קשורה גם לעובדה ששיעור ההתחסנות באוכלוסיות אלה לשפעת ולחיידק הפנאומקוק הוא נמוך יותר", כתבו החוקרים במאמר שסיכם את מחקרם. עם זאת, אף אחד מהחיסונים הללו לא מספק הגנה מושלמת מפני נגיף הקורונה, אלא הם מפחיתים את הסיכונים בשיעור מסויים בלבד. אולם, כשמתרגמים את המספרים הללו ומחילים אותם בקנה מידה ציבורי, מדובר בכל זאת בהבדל שיכול להציל מספר לא מבוטל של חיי אדם.

"מחקרים שמתמקדים באוכלוסיית הילדים הם קריטיים משום שילדים ממלאים תפקיד משמעותי בהפצת נגיפים", אמרה ד"ר פאטוורדן. "הבנת מערכת היחסים והקיום המשותף של וירוסים אחרים וחיסונים שונים עם נגיף הקורונה יכולה לעזור בבחירת האסטרטגיות שיובילו לתוצאות הטובות ביותר". החוקרים מקווים שמחקרם הנוכחי יעודד חקר נוסף של הקשר בין חיסונים אחרים ובין תסמינים של covid-19, על מדגם גדול יותר באוכלוסייה הכללית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully