וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בבריטניה בודקים האם קוקטייל חיסונים יהיה יעיל יותר

באוניברסיטת אוקספורד יחל כבר החודש מחקר קליני שיבחן האם מתן מנה אחת של החיסון של אסטרהזניקה ומנה שנייה מהחיסון של פייזר יספק הגנה טובה יותר נגד Covid-19

בווידאו: נתניהו וגנץ בפתח ישיבת הממשלה שדנה בהארכת הסגר/צילום: לע"מ ואיתמר שאול משרד הביטחון

מדענים בבריטניה החלו בניסוי שמטרתו לבדוק האם "ערבוב" של חיסונים נגד קורונה מיצרניות שונות יספק הגנה יעילה יותר נגד Covid-19. המחקר מתקיים באוניברסיטת אוקספורד והוא זוכה לתמיכה מממשלת בריטניה.

תקוותם של החוקרים היא שמתן שתי מנות חיסון משתי יצרניות שונות, אחת של החיסון של אסטרהזניקה (שפותח בשיתוף פעולה עם אוקספורד) ומנה שנייה של החיסון של פייזר, יספק הגנה טובה לפחות כמו שתי מנות של חיסון מאותה יצרנית או אולי אף יותר.

הפרוטוקול שאושר עבור חיסוני הקורונה של שתי היצרניות הוא של שתי מנות מאותו יצרן בהפרש של כמה שבועות. זאת במטרה לעורר תגובה חיסונית יעילה נגד covid-19 ושתחזיק מעמד לזמן ממושך.

ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון עם בקבוקון של החיסון לקורונה של אסטרהזניקה ואוניברסיטת אוקספורד במתקן לייצור התרופות בוויילס. 31 בדצמבר 2020. רויטרס
ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון בוחן בקבוקון של חיסון הקורונה של אסטרהזניקה בביקור במפעל הייצור/רויטרס

על פי הודעה לעיתונות שפורסמה על ידי ממשלת בריטניה, במחקר החדש ייבחנו 8 שילובים שונים של מנות חיסון, השילובים ייבדלו זה מזה בסדר המנות ובמשך הזמן שבין מנה ראשונה למנה שנייה. מדענים וממשלות ברחבי העולם חיכו בקוצר רוח לאור ירוק להתחיל בסוג זה של מחקרים. בשלהי שנת 2020 התירה ממשלת בריטניה לערבב בין מנות חיסונים של יצרניות שונות במקרי חירום, אף שלא היו באותה עת ראיות מדעיות שתמכו ביעילותו של צעד כזה. לתוצאותיו של המחקר הבריטי החדש יהיה עניין רב גם במדינות נוספות ברחבי העולם.

גמישות גדולה יותר במתן והפצת החיסונים

פרופ' מת'יו סנייפ, חבר בקבוצת מחקר החיסונים באוקספורד ומי שיעמוד בראש המחקר החדש, אמר כי לכל הפחות המחקר הזה יוכל לספק למדענים רמזים באשר לדרכים שבהם ניתן להגדיל את ההגנה שמעניקים החיסונים הקיימים. אם יימצא שניתן לערבב בין החיסונים מבלי לפגוע ביעילותם, הרי שהדבר הזה יאפשר למדינות העולם גמישות גדולה יותר במתן החיסונים וכן בהפצתם.

כך למשל, במצב תיאורטי שבו הגיע תורו של אדם כלשהו לקבל מנה שנייה של החיסון של פייזר, אך ישנו מחסור בהן, ניתן יהיה לחסן אותו במנה שנייה מחיסון אחר. זה גם עשוי לאפשר לממשלות ומדינות להגיב מהר למצבי מחסור באספקה של חיסון מסוג אחד. במדינות רבות באירופה למשל מתמודדים עם מחסור בחיסונים ובעיכובים בזמני המשלוח שסוכמו עם החברות המייצרות אותם, שמתקשות בעצמן לעמוד בביקוש הגבוה.

התחלת החיסונים של פייזר בניו יורק, ארה"ב  14 בדצמבר 2020. רויטרס
מדינות רבות בעולם מתמודדות עם מחסור בחיסונים או עיכובים בזמני המשלוח שלהם. בקבוקון שמכיל את החיסון של חברת פייזר נגד covid-19/רויטרס

עוד דבר שייבדק במחקר הזה הוא האם שימוש בשני חיסונים שונים משפיע על תופעות הלוואי או אולי אף מצמצם אותן. גם בשלבי הניסויים הקליניים וגם כעת כשמבצעי החיסון בעולם נמצאים בעיצומם ישנם דיווחים רבים על תופעות לוואי לא נעימות, בעיקר לאחר מתן המנה השנייה של החיסון.

ד"ר פיטר אינגליש, שעמד בעבר בראש הוועדה לבריאות הציבור באיגוד הרופאים בבריטניה אמר ששילוב חיסונים שונים עשוי לעבוד "לפחות באותה מידה" כמו שתי מנות מאותו החיסון. "יש לא מעט חיסונים שפועלים בצורה יעילה יותר אם משתמשים בחיסון שונה למנת הדחף", אמר ד"ר אינגליש, ומנה לדוגמא את החיסון נגד צהבת B.

גיוס המתנדבים לניסוי כבר החל

לוח הזמנים שבו מתכננים החוקרים מאוקספורד לעמוד הוא שאפתני למדי, תהליך גיוס המתנדבים לניסוי יחל כבר החודש, והם מקווים לפרסם תוצאות ראשוניות של הניסוי הקליני כבר בסוף מאי או תחילת יוני.

בתוך כך אסטרהזניקה הודיעה כי בכוונתה להתחיל מחקר דומה ועצמאי, שייבחן את יעילות השילוב בין מנות החיסון שלה עצמה ומנות של החיסון הרוסי ספוטניק V.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully