וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האנשים האלה בסיכון למות מקורונה, אבל לא קיבלו עדיפות בחיסון

מחקר בניו יורק גילה שלסכיזופרנים שנדבקו ב-Covid-19 יש סיכוי גבוה כמעט פי 3 למות מהמחלה, מה שאומר שההפרעה הנפשית היא גורם הסיכון השני בחשיבותו לתמותה, אחרי גיל

נתניהו: יש לחסן 90% מגילאי 50 ומעלה בתוך שבועיים/צילום: לע"מ, עריכה: אסף דרורי

מבצעי החיסון נגד קורונה נמצאים בעיצומם ברחבי העולם, וכאן בישראל הם בשלב המתקדם ביותר. תכנית החיסון יצרה תיעדופים על פי קבוצות סיכון שעבורן הידבקות ב-Covid-19 היא בעלת השלכות חמורות. וכך נקבע שמבוגרים מעל גיל 60 ובעלי מחלות רקע או הסובלים מדיכוי חיסוני יקבלו את החיסון לפני שאר האוכלוסייה, משום שלהם יש סיכוי גדול יותר לחלות בצורה קשה ואף למות בעקבות הידבקות בנגיף.

אלא שגם היום מדענים וחוקרים ממשיכים לזהות קבוצות סיכון שלא היו ידועות עד כה, ולא תמיד הגילויים הללו באים לידי ביטוי בעדכון תכנית החיסונים. מחקר חדש שכלל 7,400 משתתפים בניו יורק, כולם נבדקו ונמצאו מאומתים לקורונה, מצא שסיכוייהם של חולי סכיזופרניה למות מקורונה גבוהים פי שלושה ביחס לאנשים שנדבקו ולא מאובחנים עם ההפרעה.

המחקר, שהתפרסם בכתב העת JAMA Psychiatry מעלה את האפשרות שישנו דבר מה שקשור בסכיזופרניה שהופך את המאובחנים עם ההפרעה לפגיעים יותר לזיהומים ויראליים, אם כי השערה סבירה לא פחות (ואולי יותר) היא שסיכון התמותה המוגבר של חולי סכיזופרניה הוא ביטוי של חוסר השוויון בטיפול הרפואי שמקבלים פגועי נפש.

צוותים רפואיים מפנים גופות של אזרחים בניו יורק שנפטרו מנגיף הקורונה. 10 באפריל 2020. רויטרס
"חולי סכיזופרניה פגיעים בצורה יוצאת דופן להשלכות של Covid-19". צוותים רפואיים מפנים גופות של קורבנות קורונה מבי"ח בניו יורק, אפריל 2020/רויטרס

"הממצאים שלנו מדגימים שחולי סכיזופרניה פגיעים בצורה יוצאת דופן להשלכות של Covid-19", אמרה הפסיכיאטרית קתלין נמאני, שעובדת במרכז הרפואי לנגון המשוייך לאוניברסיטת ניו יורק. "ההבנה החדשה הזאת יכולה לעזור לעובדי מערכת הבריאות לתעדף בצורה טובה יותר את חלוקת החיסון, מדיניות הבדיקות ובאופן כללי את טיב הטיפול הרפואי שיוקצו ויופנו לטובת קבוצת האוכלוסייה הזאת", היא הוסיפה.

במחקר, נמני ועמיתיה בדקו מה היה מצבם של חולי קורונה שקיבלו טיפול רפואי בשל מחלתם בשיאה של המגיפה באיזור ניו יורק 45 יום לאחר שנמצאו חיוביים לקורונה. החוקרים סרקו את התיקים הרפואיים של 4 בתי חולים ששייכים לרשת של מרכזי לנגון באיזור ניו יורק ומצאו 7,350 מבוגרים שנמצאו חיוביים לקורונה בין החודשים מרץ-מאי 2020. 75 מתוכם היו מאובחנים כסכיזופרנים.

סכיזופרניה היא הפרעה נפשית, שמשבשת את תפיסת המציאות של החולים בה ומשפיעה על מצבי הרוח שלהם. אך ראוי לציין גם שהיא נחשבת למחלה אניגמטית שמדענים עדיין מנסים לפצח ביסודיות. במחקר הנוכחי נכללו רק אנשים עם היסטוריה רפואית מתועדת ומבוססת של סכיזופרניה. מספרם של הסכיזופרנים שנכללו במחקר הזה אינו גדול במיוחד, אם כי קבוצת המדגם הכללית שלו נחשבת למספיק גדולה ומגוונת.

בדיקת קורונה במרילנד, ארצות הברית. GettyImages
סכיזופרנים נוטים להתבודד ונמנעים מפניה לעזרה גם כשהם זקוקים לה. בדיקת קורונה בדרייב אין במרילנד ארה"ב/GettyImages

החוקרים התייחסו במחקרם גם לאנשים שסובלים מהפרעות נפשיות נוספות, כמו חרדה למשל, אך לאלה לא נמצא שיש סיכון מוגבר למות כתוצאה מהידבקות ב-Covid-19, עם זאת מחקרים קודמים מצאו שלאנשים עם הפרעות נפשיות יש סיכון גבוה יותר להידבק.

"ממצא מדאיג מאוד"

סיכוייהם של סכיזופרנים למות מקורונה, כפי שהם עולים מהמחקר, הם עגומים למדי: סיכון התמותה שלהם גבוה פי 2.67 משל אנשים ללא סכיזופרניה. המשמעות של הממצא הזה היא שסכיזופרניה היא גורם הסיכון השני בחשיבותו לתמותה מקורונה, אחרי גיל, כך לפי נתוני המחקר. לאחר איסוף הנתונים, החוקרים גם שיקללו משתנים נוספים שעשויים להשפיע על סיכוני התמותה, כמו גיל, מין, מוצא אתני, סוכרת, מחלות לב ועישון.

"זה ממצא מדאיג מאוד", אמר טום פולק, פסיכיאטר מקינגס קולג' בלונדון, שלא היה מעורב במחקר אך נחשף לתוצאותיו, "החולים הללו הם מלכתחילה מהגורמים הפגיעים ביותר בחברה ורוב הסיכויים שהם זוכים לטיפול פחות טוב מרוב האוכלוסייה בעולם".

אילוסטרציה. ShutterStock
"החולים הללו הם מלכתחילה מהגורמים הפגיעים ביותר בחברה שלנו, רוב הסיכויים שהם זוכים לטיפול פחות טוב". סכיזופרניה, אילוסטרציה/ShutterStock

הסבר אפשרי שהעלו החוקרים לסיכון התמותה המוגבר של סכיזופרנים הוא שסכיזופרניה פוגעת בתפקוד המערכת החיסונית - היא נגררת לתגובת יתר דלקתית של ציטוקינים, והופכת את החולים לפגיעים יותר לזיהומים כמו Covid-19. אולם חוקרים אחרים שלא לקחו חלק במחקר הזה סבורים שזו מסקנה נחפזת מדי וכי סביר יותר להניח שההבדל בסיכון התמותה נובע מהבדלי אורח חיים וגורמי סיכון נוספים, כמו השמנה למשל, שנחשבת למאפיין נפוץ אצל סכיזופרנים.

הקשר בין סכיזופרניה והשמנה

גם לפני מגיפת הקורונה, אנשים עם סכיזופרניה היו בסיכון גבוה להיות במצב בריאותי ירוד שכבר קושר בעבר לסיכון מוגבר למוות מוקדם עבור חולים אלה. הסיכון הזה עשוי במקרים מסויימים להיתרגם לתוחלת חיים קצרה יותר בעד שני עשורים בהשוואה לאדם ללא ההפרעה, כך נמצא במחקרי עבר.

סכיזופרנים לעתים קרובות סובלים ממחשבות פרנואידיות, ולכן נוטים להתבודד ונמנעים מפניה לקבלת עזרה כאשר הם זקוקים לה. אולם, המחקר הזה, בהגדרה, דווקא התמקד באנשים שכן הגיעו לקבל טיפול, ועוד בתקופה שבה מערכת הבריאות היתה בעומס יתר וההפניה לבדיקות קורונה נעשתה במשורה. ייתכן שזה מצביע על כך שהאנשים הללו סבלו מתסמינים קשים של קורונה, או שהיו סביבם קרובי משפחה או חברים שהיו מודעים למצבם ויכלו לעזור להם להגיע לבית החולים. קשה לדעת מה עלה בגורלם של אלה שנותרו בבתיהם ולא פנו לקבלת טיפול.

"המחקר הזה מראה שחיוני להתייחס לחולי סכיזופרניה כקבוצת סיכון שיש לתת לה עדיפות במתן החיסונים", אמר מתיו הוטופף, פסיכיאטר ואפידמיולוג מקינגס קולג' בלונדון בתגובה לממצאים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully