האם אכינצאה באמת עוזרת למנוע הצטננות? זה מה שהמדע אומר

חובבי רפואה טבעית מקפידים בכל חורף על נטילת אכינצאה כדי לחזק את המערכת החיסונית ולמנוע צינון טורדני. האם הפרח הוורוד באמת יכול למנוע ימים מנוזלים וכואבים? מומחים מספקים תשובה מעניינת

מערכת וואלה!
12/11/2018
אולי הגיע הזמן לחפש פתרונות אחרים. אישה מצוננת(צילום: ShutterStock)

בעונה הקרה רוב המתעטשים והמנוזלים תכופות משוועים לפתרון טבעי שיעזור להם לצלוח את הימים הקשים בלי לפול למשכב שוב ושוב. חובבי רפואה טבעית מקפידים בחורף על נטילת אכינצאה כי הם מוכנים להישבע שבזכותה מערכת החיסון שלהם נלחמת בדלקות, זיהומים ומחלות. ואולם, למרות המוניטין החיובי הזה, המחקר הרפואי טרם אישש באופן ודאי את יתרונותיו של הצמח.

אכינצאה, או קיפודנית, היא שם כולל למשפחת פרחים עשבוניים רב שנתיים בצבע ורוד או סגול שכוללת 10 מינים. שבטים אינדיאנים בצפון אמריקה נהגו במשך עשרות שנים להשתמש בשורשי הצמח לטיפול במגוון זיהומים ופצעים, ומאז רבים ממשיכים לעשות בה שימוש. תוספי אכינצאה תעשייתיים יכולים להכיל מין אחד או כמה מינים, ולהיות מורכבים מחלקי הפרח שצומחים מעל הקרקע או רק משורשיו (יש תרכובות שמכילות את שניהם).

עוד בנושא:
מאכלים (ומשקאות) שמומלץ לכם לאכול בזמן שפעת
לא רק דבש: כל הפתרונות לגרון כואב
תרופת הסבתא שאפילו רופאים ממליצים עליה

עוד באותו נושא

חוקרים בחנו 17 מזונות על. המסקנות שלהם יפתיעו אתכם

לכתבה המלאה
פרחי אכינצאה ותמצית בבקבוק. ShutterStock
האם היא אכן יעילה בחיזוק מערכת החיסון? תמצית אכניצאה(צילום: ShutterStock)

"המחקר שלנו לא מצא הוכחה להשפעה של אכינצאה על מחלות חורף נפוצות", אומר ד"ר רונלד טרנר, מרצה לרפואת ילדים בבית הספר לרפואה של אוניברסיטת וירג'יניה, בהמשך למחקר שפרסם יחד עם עמיתיו כבר בשנת 2005. טרנר וצוותו טיפלו בנחקרים בעזרת כמה פורמולות אכינצאה. התוסף לא השפיע אחרת על הנבדקים לעומת הפלצבו, ולא נמצאה הוכחה למניעת הצטננות או להקטנת חומרתה בשל השימוש בו.

מומחים אחרים טוענים שיש הוכחות שאכינצאה דווקא יכולה להיות מועילה. "השימוש באכינצאה נפוץ כי היא עובדת לפחות על חלק מהאנשים", אומרת פרופ' קלי קינדשר, מומחית ללימודי הסביבה באוניברסיטת קנזס, שכתבה ספר על אכינצאה. מחקר שפורסם ב-2010 מצא שהאכינצאה סייעה להקטנת זמן הצינון, אך השיפור לא היה משמעותי מספיק כדי להילקח בחשבון מבחינה סטטיסטית.

גם בדיקה נוספת שנערכה ב-2006 לא מצאה ראיות לכך שאכינצאה יכולה למנוע הצטננות, אבל כן העלתה הוכחות (אם כי לא עקביות) לכך שמוצרים שמכילים אכניצאה פורפוריאה יכולים להפחית את תסמיני הצינון.

מנגד, מחקר שפורסם בשנת 2015 מצא שאכינצאה יכולה להפחית את הסיכוי להידבק בצינון ב-35 אחוזים. "אכינצאה עשויה לסייע לפעולת מערכת החיסון ולחסום את פעולתם של חלבונים נגיפיים", מסביר ד"ר אנדריאס שאפאוול, ראש צוות המחקר ומרצה לשעבר בבית הספר לרפואה של האנובר בגרמניה.

אולי תהיו ברי המזל שעליהם היא כן תשפיע. תמיסות צמחים טבעיות(צילום: ShutterStock)

למרות כל זאת, הספרות המדעית הקיימת לא מסמנת את האכינצאה כפתרון רפואי מוכח שאפשר לתלות בו תקוות. הראיות החלקיות שנמצאו עד כה מחייבות המשך בדיקה. "היא עשויה להפחית את הסיכוי להצטנן ב-10 עד 20 אחוזים", אומר ד"ר מארק מויאד, מנהל תחום רפואה אלטרנטיבית באוניברסיטת מישיגן, "אבל לא נראה שיש דרכים מוכחות למנוע אותו, במיוחד על מי שמצטנן פעמים רבות במהלך השנה".

ד"ר מויאד מסביר שהדרך להימנע מחלות מחייבת אורח חיים בריא: פעולות כמו הקפדה על שטיפת ידיים, אימונים גופניים קבועים ושינה מספקת יכולה לסייע מפני צינון. אבל אם הפעולות הללו לא עוזרות וצינון תוקף מספר פעמים בעונה הקרה, אכינצאה עשויה לספק כמה יתרונות עם תופעות לוואי מינימליות.

יש מי שסובלים מבחילות וכאבי בטן לאחר נטילת אכינצאה, היא עלולה לגרום לפריחה או לתגובות לא נעימות לילדים או למבוגרים שנוטים לסבול מאלרגיות. כמו כן, אסור לשכוח שתוספי מזון יכולים להיות בעייתיים אם מערבבים אותם יחד עם תרופות מרשם אחרות ולכן חשוב להתייעץ עם הרופא או הרוקח לפני נטילתה.

כמה פעמים כבר הצטננתם בחורף הזה? תה ג'ינג'ר, לימון ודבש(צילום: ShutterStock)

אם היא לא גורמת לכם לתופעות לוואי, אולי אתם תהיו ברי המזל שכן יחוו שיפור קל בעקבות נטילתה ולכן שווה לקחת אותה בחשבון יחד עם שאר ההמלצות שתקבלו בחורף הזה. בכל מקרה, המרכז למניעת מחלות בארה"ב (NIH) פרסם גם הוא התייחסות לצמח הוורוד וציין שבשימוש לטווח קצר (עד מספר שבועות) הוא "בטוח לחלוטין".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully