וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לא רק דבש: כל הפתרונות לגרון כואב

ענת גרינברג

28.10.2014 / 8:10

הגיעה העונה שבה האף נסתם, העור מתייבש והגרון כואב. אבל זה לא אומר שאתם צריכים לבלות את השבועות הקרובים מתחת לשמיכה. כל הדרכים לתקן את הגרון, וגם טיפ שיעלים את הנזלת

שורש ג'ינג'ר על קרש חיתוך. ShutterStock
ג'יניג'ר. תרופת סבתא שהוכחה מחקרית/ShutterStock

עם תחילת החורף כולם מתחילים לסבול מהתקררויות ומכאבי גרון. ברוב המקרים מדובר בווירוס שחולף מעצמו, אבל עד שזה קורה, צפויים כמה ימים לא נעימים של כאבים וחוסר נוחות. כדי להימנע מכך ניתן להיעזר בדרכים טבעיות להפחתת הכאב.

חשוב לציין כי במקרה של כאב גרון יש לפנות לרופא כדי לוודא שלא מדובר בדלקת. 90% מדלקות הגרון הן ויראליות, כאלה שנגרמות על ידי וירוסים, וככאלה הן נוטות לחלוף מעצמן. ב-10% מהמקרים הדלקת נגרמת מחיידקים ממשפחת הסטרפטוקוקוס ואז יש צורך באנטיביוטיקה. ללא טיפול אנטיביוטי הדלקת עלולה להחמיר ולפגוע בלב, בפרקים ובכליות.

הפתרון הטוב ביותר לדלקת גרון הוא מנוחה - לתת לגוף להירגע ולהתרכז במלחמה במחלה. בנוסף כדאי להקפיד על צריכה מועטה של קלוריות, כדי לא להעמיס על הגוף, צריכה מוגברת של מים, מרקי ירקות וחליטות של צמחי מרפא שבריאים לגרון.

אילוסטרציה. ShutterStock
תתחילו בלנוח ולשתות תה/ShutterStock

פרופוליס: פרופוליס טבעי הוא תערובת הנאספת על ידי דבורים ומורכבת בעיקר משרף עצים, דונג ומהרוק של הדבורה האוספת. פרופוליס משמש גם לאיטום הכוורת. זהו חומר צמיגי ודביק שנמצא בשימוש האדם שנים רבות כתרופה, כדבק לכלים, כחומר לחבישת פצעים, וכחומר איטום ושימור. הפרופוליס מכיל חוץ משרף ודונג, חומרים הנקראים פלבונואידים - מרכיבים בעלי יכולת להילחם בחיידקים. הוא נחשב לרב סגולות, בין השאר אנטי בקטריאלי, אנטי ויראלי, אנטי פטרייתי, מחטא בשימוש חיצוני, ונוגד חימצון. בעבר השתמשו בפרופוליס גם לחבישת פצעים. הפרופוליס יעיל לטיפול קצר טווח במצבים אקוטיים של כאבי גרון, שפעת, שפתיים סדוקות ודלקות חניכיים. הוא אסור לשימוש לאנשים שרגישים לדבש ולתינוקות עד גיל שנה.

אכינצאה: אכינצאה היא שם לקבוצת צמחים בעלי פרחים שהרכיבים הפעילים שלהם נקראים אכינקוסידים והם מגבירים את פעילות הפאגוציטים והמאקרופגים, משפחות תאים במערכת החיסון, ומסייעים להם לתקוף מיקרואורגניזמים מזיקים, חומרים זרים ושרידי פסולת שונים. האכיניציאה יכולה לעזור במלחמה מול מחלות החורף, להקל על החולה ואף לקצר את משך המחלה, אולם מומלץ להגביל את השימוש בה ללא יותר מחודשיים.

עוד באותו נושא

הורים שימו לב: דבש מסוכן לתינוקות

לכתבה המלאה
סמבוק שחור. ויקיפדיה, צילום מסך
פרחי הסמבוק השחור/צילום מסך, ויקיפדיה

סמבוק שחור: פירות הסמבוק השחורים מצויינים לטיפול בברונכיטיס, שיעול, זיהומים ודלקות במערכת הנשימה העליונה וחום. במחקר קליני שפורסם בכתב העת Journal of Complementary Medicine, הסמבוק אף הוכיח יעילות בטיפול בשפעת. אנשים שהשתמשו במיצוי פירות הסמבוק, החלימו הרבה יותר מהר מאנשים שלא קיבלו אותו.

ג'ינג'ר: תרופת סבתא ידועה למצבים של שפעת היא חליטת ג'ינג'ר עם שום, לימון ודבש. המחקר המודרני הוכיח כי ג'ינג'ר יעיל בטיפול בבחילות והקאות וכן נמצאה השפעה מיטיבה בטיפול במצבים דלקתיים של השלד. הג'ינג'ר מחמם, מרגיע, מייזע, מפחית ליחה, מפיג גזים, משפר זרימת דם היקפית, נוגד בחילה, נוגד דלקת, נוגד הקאה ועוד. כל תכונות אלה נותנות לו מקום של כבוד ברשימת צמחי המרפא להקלה על תסמיני דלקות וכאבי גרון.

תפוזים. ShutterStock
ויטמין C לכל דורש/ShutterStock

הדרים: גם פירות הדר הם צמחי מרפא. התפוז, הקלמנטינה, הלימון, הפומלה, האשכולית וכל השאר, מלאות בוויטמין C שהוא נוגד חימצון רב עוצמה. הליבה של הפירות, אותה שכבה לבנה שמקיפה אותם, מכילה פלבנואידים (נוגדי חמצון המסייעים במניעת מחלות שונות) שמחזקים את המערכת החיסונית בצורה משמעותית.

ומה עם הנזלת?

נזלת ויובש הם שני גורמים שכיחים ביותר לכאבי גרון, הנובע לרוב מנשימה תדירה דרך הפה כשמעברי האף סתומים. שימוש בתרסיס אף על בסיס מי מלח יכול לעזור לשמור על מעברים פתוחים ועל נשימה קלה יותר. ישנם תרסיסים רבים, אך הטבעי והבטוח ביותר לשימוש הוא תרסיס אף של מי ים. מי מלח יעילים גם נגד כאבי גרון: ערבבו כפית מלח בתוך כוס מים וגרגרו את מי המלח. זה מקל מאוד על תחושת היובש והצריבה בגרון.

פתרון נוסף לנזלת הוא שימוש באדים. אפשר לנשום אדים או בעזרת מכשיר אדים או פשוט להרכין את הראש ולכסות אותו במגבת מעל קערה גדולה עם מים חמים. כדאי לעשות זאת במשך חמש עד 10 דקות כמה פעמים ביום.

עוד בנושא:
זמן חורף: מה החלפת השעון עושה לבריאות?
מי צריך להתחסן נגד שפעת?
איך מתמודדים עם נזלת אלרגית?

ענת גרינברג היא נטורופתית והרבליסטית קלינית

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully